تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,389 |
تحلیل محتوای موضوعات، روشهای پژوهش و نرم افزارهای بکار رفته در پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 52، شماره 1 - شماره پیاپی 98، اردیبهشت 1401، صفحه 247-256 اصل مقاله (742.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.45076.2857 | ||
نویسندگان | ||
جبرئیل محمدی فر1؛ فرید وکیلی تهامی2؛ تراب نجاری* 3 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی وضعیت محتوای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1396 از نظر موضوعات، روشهای پژوهش، نرم افزارهای مورد استفاده، جنسیت و مقطع تحصیلی نویسندگان میباشد. یافته های پژوهش نشان داد که موضوعاتی که بیشترین فراوانی را دارند، عبارتند از: در گرایش تحصیلی تبدیل انرژی "ترمودینامیک و نیروگاه"، در گرایش طراحی کاربردی "دینامیک و ارتعاشات"، در گرایش ساخت و تولید "شکل دهی" و نیز در گرایش سیستم محرکه خودرو "ترمودینامیک و انتقال گرمای فرایند تولید توان موتور" میباشد. از نظر نوع روش پژوهش نیز، روش عددی دارای بیشترین و روش تحلیلی کمترین کاربرد را داشته است. از نظر نرم افزارهای مورد استفاده، نرم افزارهای “MATLAB” و “EES” به ترتیب بیشترین کاربرد را داشته اند. از نظر ترکیب جنسیتی نویسندگان پایان نامه ها، 91 درصد را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل میدهند. از نظر مقطع تحصیلی نیز، 91 درصد پایان نامه ها توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و 9 درصد آن توسط دانشجویان دکترا نگاشته شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ موضوعات؛ روشهای پژوهش؛ نرم افزارها؛ پایان نامه ها؛ مهندسی مکانیک؛ دانشگاه تبریز | ||
مراجع | ||
]1[ منصوریان ی.، روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش شناسی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران، 1393.
]2[ منصوریان ی.، صد نکته در پایان نامه نویسی. کتاب ماه کلیات، ش. 151، ص. 78-93، 1389.
]3[ فدائی غ.، پایان نامه و رساله دانشگاهی: پژوهش، نگارش و دفاع. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران، 1389.
]4[ عندلیب ع.، روش تحقیق و تدوین رساله دکتری. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد، تهران، 1381.
]5[ منصوریان ی. و علیپور الف.، تحلیل موضوعی و روششناختی پایاننامههای کارشناسیارشد علوم اجتماعی در دانشگاه گیلان (1388-1376). کتاب ماه علوم اجتماعی، ش. 61 ، ص. 70-79، 1395.
]6 [معروفی ی. و یوسف زاده م.، تحلیل محتوا در علوم انسانی (راهنمای عملی تحلیل کتابهای درسی). سپهر دانش، همدان، 1388.
]7[ کریپندورف ک.، تحلیل محتوا: مبانی روششناسی. نشر نی، تهران، 1393.
]8[ پیکارد آ.، روشهای پژوهش در علم اطلاعات. تخت جمشید، شیراز، 1392.
]9[ گلپاش ح.، تحلیل محتوای عنوان و نوع روش پژوهش پایاننامههای تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در سالهای 1388- 1393. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، 1394.
]10[ علیدوستی س. و همکاران.، تحلیل اطلاعات پایاننامهها و رسالهها. فصلنامه کتاب، ش. 71، ص. 49-70، 1386.
]11[ محمد اسماعیل ص. و اکبری ع.، تحلیل محتوای مقالههای فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. علوم و تکنولوژی محیط زیست، د. 19، ش. 5، ص. 275-285، 1396.
]12[ حسینی س.، بررسی فرآیند زیست روش های پژوهش در پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه های شهید چمران، تهران، شیراز و فردوسی در دوره ی زمانی 1378-1390. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1391.
]13[ بنی طالبی دهکردی ب.، تحلیل محتوای پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته حسابداری در ایران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، د. 17، ش. 5، ص. 1-11، 1395.
]14[ رضایی کهن م.، تحلیل محتوا و روند پایان نامه های کارشناسی ارشد گرایش مدیریت ورزشی در استان خراسان بزرگ. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، 1395.
]15[ مهشیدی ک.، تحلیل محتوای پایان نامه های مالیاتی کتابخانه سازمان امور مالیاتی کشور (طی سال های 1389 تا 1393). پژوهش نامه علم سنجی، د. 17، ش. 3، ص. 14-29، 1396.
]16[ حاج ز.، تحلیل محتوای پایان نامه های کارآفرینی در ایران از نظر موضوع شناسی و روش شناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، 1398.
[17] Osorio N.L., Content Analysis of Engineering LibGuides. In 121th ASSE Annual Conference & Exposition, Indianapolis, U.S.A., 2014.
[18] Yavus S., A Content Analysis Related to Theses in Environmental Education: The Case of Turkey. Journal of Education and Training Studie, Vol. 4, No. 1, pp. 118-125, 2016.
[19] Durak G., Cankaya S., Yankul E., Urfa M., Toprakliklioglu K., Arda Y. and Inam N., Trends in Distance Education: A Content Analysis of Master’s Thesis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 16, No. 1, pp. 203-218, 2017.
]20[ حسن مرادی ن.، تحلیل محتوای کتاب درسی. آییژ، تهران، 1395.
]21[ جاهد مطلق ح.، نوبان م. و اشراقی م.، اجزاء محدود .ANSYS دانشگاه تهران، تهران، 1390. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |