تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,630 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,882 |
جایگاه برندسازی در تحولات شهرهای تاریخی ایرانی اسلامی؛ نمونه موردی : دارالسلطنه تبریز در دوره قاجاریه | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
دوره 25، شماره 78، بهمن 1400، صفحه 43-58 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2021.44398.2774 | ||
نویسندگان | ||
احد نژادابراهیمی1؛ معصومه آیشم* 2 | ||
1استاد گروه معماری دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران | ||
2مدرس مدعو و دکتری شهرسازی اسلامی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
برندسازی شهری همزمان با محوریت جهانی سازی مفهومی پرکاربرد شده و در سطوح ملی و بین المللی افزایش یافته است؛ ولی بنظر می رسد این موضوع پیشتر در شهرهای تاریخی ایران نیز نمود داشته و بطور سنتی از ظرفیت های القاب برای پیشبرد برخی اهداف شهرها در ایران بهره برده شده است. القابی مانند دارالخلافه، دارالسلطنه، دارالارشارد و امثالهم، از برندهای سنتی در ایران می باشد. فرض در این پژوهش بر این است: اختصاص القاب به شهرهای کهن ایرانی در دوره های پیشین عملکرد و تاثیر مشابهی نظیر برندسازی مکان را در ساختار شهری داشته است. روش پژوهش، تفسیری-تاریخی و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای، اسنادی و متون تاریخی و براساس تحلیل محتوا است. برای نمونه موردی شهر تبریز با لقب دارالسلطنه دوره قاجار انتخاب گردید؛ این لقب تبریز را تبدیل به ولیعهدنشین نمود و بعد از تهران موقعیت سیاسی پیدا کرد. در راستای ارزیابی فرضیه پژوهش در ابتدا به مطالعه برندسازی مکان، مولفه ها و معیارهای ارزیابی در شهر پرداخته و در ادامه پژوهش نمونه موردی ارزیابی گردیده است. مطالعه نمونه موردی در قالب مولفه های برندسازی مکان مستخرج از چهارچوب نظری تحقیق می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد در شهرهای تاریخی ایران تاثیرات مشابه در الحاق برند(نمانام) به شهرهای ایرانی و برندسازی مکان بوده و صحت فرضیه پژوهش را نشان می دهد. این امر می تواند در ارائه سیاست ها و تصمیم های مرتبط با موضوع برندسازی در شهرهای ایرانی، ضرورت یک بازنگری و رجوع به گذشته (زمینه، هویت بستر جغرافیایی، اصالت بومی و ...) را به منصه ظهور رساند. در پایان نیز پیشنهاداتی درباب برندسازی برپایه نمانام کهن شهر تبریز آورده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی شهری؛ نمانام؛ شهر دوره قاجاریه؛ دارالسلطنه تبریز | ||
مراجع | ||
احمدپور، مریم (1395): برندسازی شهری و نقش آن در خلق شبکه شهری جدید؛ راهبردی آمایشی، مبتنی بر توسعه درون زا با نگاه به فرصت های بیرونی مطالعه موردی برندسازی شهر تهران، همایش آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان، گیلان.
افشار سیستانی، ایرج (1369): نگاهی به آذربایجان شرقی «مجموعه ای از اوضاع تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی است»، تهران : چاپ بهمن.
ایمانی، محمدحسین و ایوبی، حمید (1389): عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 13، صص 137-113.
بلیلان، لیدا (1393): بررسی تحول ساختار فضایی شهر تبریز در دوره قاجاریه با استناد به نقشه های تاریخی، دوفصلنامه علمی-پژوهشی تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، شماره هشتم، صص 55-33.
بلیلان، لیدا (1397): دارالسلطنه ی تبریز پایتخت ناشناخته مزارات ایران، تبریز: انتشارات دانشگاه آزاد تبریز.
بهاری، نادر و آقازاده، هاشم و روشندل، طاهر و صدقی، شهرام (1396): طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان گرمی)، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 2، صص 240-221.
تابانی، حبیب الله (1379): تبریز از نگاهی دیگر. تبریز : انتشارات نوبل.
جباری، صداقت و اسداللهی، مصطفی و خضریان، سیمین (1398): پژوهشی در برندسازی استراتژیک شهری، مطالعه میزان اثربخشی و طرح هویت بصری آن، نشریه هنرهای زیبا، دوره 24، شماره2، صص 26-15.
حیدری، رحیم و صنوبر، ناصر و سعدلونیا، حسین (1394): تحلیلی بر نقش تصویر برند بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی کلان شهر تبریز، نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال ششم، شماره بیست و دوم، صص 94-79.
دانکن، تام (1385): ارتباطات یکپارچه بازاریابی، ترجمه: بهرام رضازاده و کیوان قاسمبگلو، تبریز، انتشارات یاس نبی.
دیواندری، علی و اخلاصی، امیر (1390): طراحی مدل بومی برندسازی برای کلان پروژه های چند منظوره کشور و پیاده سازی و آزمون آن در یک مجموعه چند منظوره، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره دوم، تابستان، صص20-1.
دیولافوا، مادام (1361): سفرنامه دیولافوا، مترجم: فره وشی، چاپ دوم، تهران، خیام.
رستمی، مصطفی (1390): طبقه بندی جلدهای روغنی تبریز عصر قاجار از حیث طرح و نقش به کار رفته با تأکید بر آثار موجود در موزۀ قرآن و کتابت مسجد صاحب الامر، نشریه کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 14، شماره 2، صص 320-299.
روستا، احمد و همکاران (1395): مدلی برای برندسازی شهری در ایران براساس نظریه داده بنیاد، نشریه مدیریت برند، دوره3، شماره 5، صص68-41.
زرگری نژاد، غلامحسین (1384): عباس میرزا، نخستین معمار بنای نظام جدید در ایران معاصر، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صص 111-79.
شمیم، علی اصغر (1342): ایران در دوره قاجاریه، تهران، ابن سینا.
صفامنش، کامران (1379): شرح و تفسیر نقشه خریطه تبریز در حال انقلاب به تاریخ رمضان 1326 ه.ق، نشریه فرهنگ و هنر، شماره 31و 32.
طباطبایی نسب، محمد و ضرابخانه، فرزانه و اسدیان، فائزه (1394): تحلیل ارتباط مشاکرت پایدار گردشگران و ارزش ویژه برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی شهر اصفهان)، نشریه مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، شماره هفتم، صص 188-167.
علی الحسابی، مهران و مرادی، غلامرضا (1399): تحلیل نظری ارتباط مولفه های تصویر شهر و برندسازی شهری، نشریه باغ نظر، دوره 17، شماره 83، صص 74-63.
عمرانی، بهروز و اسمعیلی سنگری، حسین (1385): بافت تاریخی شهر تبریز. تهران: انتشارات سمیرا.
فخاری تهرانی، فرهاد و پارسی، فرامرز و بانی مسعود، امیر (1385): بازخوانی نقشه های تاریخی شهر تبریز، چاپ ترسیم، ناشر: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تهران.
فلاندن، اوژن (1838): سفرنامه فلاندن، ترجمه: حسین نور صادقی، تهران، انتشارات اشراقی، 1356.
فیضی، سلمان و حیدری، رحیم و روستایی، شهریور (1398): بررسی تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری (مورد مطالعه: کلانشهر تبریز)، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال 20، شماره 59، صص 252-229.
قربانی، صالح و عجملو، لیلا و احمدی، سمیه (1394): بررسی برندسازی شهری و عوامل هویت مند آن در راستای ارتقای گردشگری پایدار در زنجان، پایتخت شور حسینی، اولین همایش ملی گردشگری، جفرافیا و محیط زیست پاک، همدان.
کوین لین، کلر (1389): مدیریت استراتژیک برند، ترجمه: عطیه بطحایی، تهران، سیته.
کمانرودی، موسی. (1393). آسیب شناسی مدیریتی جهت گیری های برنامه ای و اجرایی هویت یابی و برندسازی شهری تهران، ششمین کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری.
مجیدی، موسی و سرداری نیا، الهام (1388): نقش ابزارهای نوین اطلاع رسانی در تبریز در دوره قاجار، فصلنامه دانش شناسی، سال دوم، شماره ( 6) پاییز.
محمودی آذر، شیرزاد و داود پور، زهره (1398): بررسی نقش برندسازی شهری در تحقق مفهوم شهر خلاق، نشریه ساختارو کارکرد شهری، شماره 18، صص 141-109.
مشکور، محمدجواد (1375): نظری به تاریخ آذربایجان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران.
مظفری، گ (1391): برندسازی و دیپلماسی شهری. نشست تخصصی برندسازی شهری 23 و 24 خردادماه سال 1391.
منصوری، سید امیر و محمدزاده، شبنم (1396): تحولات سازمان فضایی شهر تبریز از اوایل اسلام تا دوره قاجار، نشریه باغ نظر، شماره 51.
منوریان، عباس و ابوئی اردکان، محمد و پورموسی، سیدموسی، رحیمیان، اشرف (1392): مدل فرآیندی برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران، مجله چشم اندازهای مدیریت دولتی، شماره 13.
موحد، علی و امانپور، سعید و نادری، کاوه (1391): بازاریابی گردشگری شهری بر اساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مطالعه موردی: شهر کرمانشاه، مجله علمی تخصصی برنامه ریزی فضایی، سال اول، ش 3، صص 36-17.
موسوی، نجم الدین و سپهوند، رضا و شریعت نژاد، علی (1396): تبیین مولفه های برندسازی شهری با تاکید بر صنعت گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان خرم آباد)، نشریه گردشگری و توسعه، سال ششم، شماره 4، صص 179-160.
مینورسکی، ولادیمیر (1337): تاریخ تبریز، ترجمه: عبدالعلی کارنگ، انتشارات کتابفروشی تهران.
نادرمیرزا (1303): تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز، انتشارات ستوده، تبریز.
نوریان، فرشاد و میکایی، مهدی (1397): مدلسازی تصویر شهر در جهت مشخص شدن اولویت برندسازی شهری، نشریه هنرهای زیبا، دوره 23، شماره1، صص 40-31.
Anholt, S. (2006). The Anholt-GMI city brands index: How the world sees the world's cities. Place Branding and Public Diplomacy, 2(1), 18-31. Avraham, E., Ketter, E. (2008). Media Strategies for Marketing Places in Crisis: Improving the Image of Cities, Countries, and Tourist estinations. Butterworth Heinemann. Decline, J. (2010).A Shared Vision on City BrandinginEurope.http://www.eurocities.eu. Dinnie, K. (2011). City branding: theory and cases. Palgrave macmillan. Rainisto,S.2003. Success Factors of Place Marketing: a Study of Place Marketing Practices in Northern Europe and the United States Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business. Tataroğlu, Nihal &Karataş, Aslı & Erboy, Nedret (2015): An Evaluation On The Process of Being A Brand City Of Muğla, 4th International Conference on Leadership, Technology, Innovation and Business Management, pp 114-125. Ločmele, Gunta & Mousten, Birthe. (2016). A tale of two re-branded cities: Riga, Latvia and Aarhus, Denmark. Procedia - Social and Behavioral Sciences 231. pp 208 – 215. Rehan, Reeman Mohammed. (2014). Urban branding as an effective sustainability tool in urban development. HBRC Journal. No 10. pp 222-230. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,024 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |