تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,180,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,958,799 |
بررسی مدل شناختی راپی و هیمبرگ در تبیین کمرویی با کاربرد مدل سازی معادلات ساختاری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 107-116 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.13297 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد رنجبر* 1؛ فائزه غلامی2؛ عباس ابوالقاسمی3 | ||
1دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل شناختی راپی و هیمبرگ در تبیین کمرویی بود. دراین راستا نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی و اضطراب اجتماعی-جسمانی در رابطه بین تصویر بدن و کانون توجه با کمرویی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در سال 99-1398 بود که تعداد 222 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانون توجه، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، اضطراب اجتماعی-جسمانی، کمرویی چیک-بریگز و مقیاس رضایت از تصویر تن استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد متغیرهای ترس از ارزیابی منفی و اضطراب اجتماعی-جسمانی در رابطه بین تصویر بدن و کانون توجه با کمرویی نقش واسطهای معنیدار دارند. در مواجهه با موقعیتهای اجتماعی، نوعی بازنمایی ذهنی از ظاهر در فرد شکل میگیرد که کانونی برای توجه میشود، همچنین توجه به ارزیابی منفی دیگران نیز معطوف می شود و درنهایت اضطراب ناشی از این دو منبع، موجب افزایش کمرویی میشود، به عبارتی سازوکارهای شناختی مدل مفهومی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ در تبیین کمرویی نیز نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر بدن؛ کانون توجه؛ ترس از ارزیابی منفی؛ اضطراب اجتماعی-جسمانی؛ کمرویی | ||
مراجع | ||
احمدی، م و باقری، م. (1392). نقش واسطهای تحریفهای شناختی در رابطه تصویر بدنی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان. مجله علوم رفتاری، 7(4)، 321-329.
خیر، م؛ استوار، ص؛ لطیفیان، م؛ تقوی، م؛ سامانی، س. (1387). اثر واسطهگی توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیریهای داوری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴ (۱)، ۲۴-۳۲.
رجبی، غ و عباسی، غ. (1389). ساختار عاملی (روایی سازه) نسخه فارسی مقیاس بازبینیشده کمرویی در بین دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(4)، 467-456.
زنجانی، ز؛ گودرزی، م؛ تقوی، م؛ ملازاده، ز. (1388). مقایسه تصیر بدنی در افراد با هراس اجتماعی، کمرویی و بهنجار. مجله روانشناسی، 13(4)، 406-391.
شکری، ا؛ گراوند، ف؛ نقش، ز؛ طرخان، ر؛ پاییزی، م. (1387). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴ (۳)، ۳۱۶-۳۲۵.
طاهری تربتی، ح؛ بلقان آبادی، م؛ قدوسی تبار، م. (1392). بررسی اولیه مشخصه های روانسنجی مقیاس رضایت از تصویر تن. تحقیقات علوم رفتاری، 11 (6)، 531-552.
Alcaraz‐Ibáñez, M., Paterna, A., Griffiths, M. D., & Sicilia, Á. (2020). Examining the role of social physique anxiety on the relationship between physical appearance comparisons and disordered eating symptoms among Spanish emerging adults. Scandinavian Journal of Psychology, 61 (6), 803-808. https://doi.org/10.1111/sjop.12663 Ballı, O. M., Erturan-İlker, G., & Arslan, Y. (2014). Achievement goals in Turkish high school PE setting: The predicting role of social physique anxiety. International Journal of Educational Research, 67, 30-39. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.04.004 Blöte, A. W., Miers, A. C., Van den Bos, E. & Westenberg, P. M. (2019). Negative social self-cognitions: How shyness may lead to social anxiety. Journal of Applied Developmental Psychology, 63, 9-15. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.05.003 Chavira, D. A., Stein, M. B., & Malcarne, V. L. (2002). Scrutinizing the relationship between shyness and social phobia. Journal of anxiety disorders, 16 (6), 585-598. https://doi.org/10.1016/S0887-6185(02)00124-X Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In Heimberg, R. G. (Ed.). (1995). Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment. Guilford Press. Coplan, R. J., Liu, J., Cao, J., Chen, X. and Li, D. (2017). Shyness and school adjustment in Chinese children: The roles of teachers and peers. School Psychology Quarterly, 32 (1), 131. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000179 Degnan, K. A., Almas, A. N., & Fox, N. A. (2010). Temperament and the environment in the etiology of childhood anxiety. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51 (4), 497-517. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02228.x Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data 1112 Analysis. 7th (Seventh) edition. Prentice Hall. Heimberg, R. G., Brozovich, F. A., & Rapee, R. M. (2014). A cognitive-behavioral model of social anxiety disorder. Social anxiety, 705-728. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-394427-6.00024-8 Heiser, N. A., Turner, S. M., & Beidel, D. C. (2003). Shyness: Relationship to social phobia and other psychiatric disorders. Behavior Research and Therapy, 41, 209-221. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00003-7 Jarman, H. K., Marques, M. D., McLean, S. A., Slater, A., & Paxton, S. J. (2021). Social media, body satisfaction and well-being among adolescents: A mediation model of appearance-ideal internalization and comparison. Body Image, 36, 139-148. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2020.11.005 Lin, M., Wen, X., Qian, M., He, D., & Zlomuzica, A. (2021). Self-focused attention vs. negative attentional bias during public speech task in socially anxious individuals. Behaviour Research and Therapy, 136, 103766. https://doi.org/10.1016/j.brat.2020.103766 McNeil, D. W. (2010). Evolution of terminology and constructs in social anxiety and its disorders. In Social Anxiety (2nd ed.). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375096-9.00001-8 Mueller, R. O. (1999). Basic principles of structural equation modeling: An introduction to LISREL and EQS. Springer Science & Business Media. Perona-Garcelán, S., García-Montes, J. M., López-Jiménez, A. M., Rodríguez-Testal, J. F., Ruiz-Veguilla, M., Ductor-Recuerda, M. J., ... & Pérez-Álvarez, M. (2014). Relationship between self-focused attention and mindfulness in people with and without hallucination proneness. The Spanish journal of psychology, 17. e20, 1–8. https://doi.org/10.1017/sjp.2014.23 Poole, K. L., Van Lieshout, R. J., & Schmidt, L. A. (2017). Exploring relations between shyness and social anxiety disorder: The role of sociability. Personality and Individual Differences, 110, 55-59. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.020 Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive behavioral model of anxiety in social phobia. Behavioral Research Therapy, 35, 741-756. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(97)00022-3 Rubin, K. H., Coplan, R. J., & Bowker, J. C. (2009). Social withdrawal in childhood. Annual review of psychology, 60, 141-171. Sato, E., Matsuda, K., & Carducci, B. J. (2018). A factor analytical investigation of the Japanese translation of the Cheek-Buss Shyness Scale in support of the three-component model of shyness. Personality and Individual Differences, 124, 160-167. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.12.006 Spurr, J. M., & Stopa, L. (2002). Self-focused attention in social phobia and social anxiety. Clinical psychology review, 22(7): 947-975. https://doi.org/10.1016/S0272-7358(02)00107-1 Thompson, K. A., & Bardone-Cone, A. M. (2021). Sources of body comparison and their relation to body image concerns among middle-aged women. Eating Behaviors, 40, 101468. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2020.101468 Vassilopoulos, S. P., Brouzos, A., Moberly, N. J., & Spyropoulou, M. (2017). Linking shyness to social anxiety in children through the Clark and Wells cognitive model. Hellenic Journal of Psychology, 14, 1-19. http://hdl.handle.net/10871/29019 Wong, Q. J., McEvoy, P. M., & Rapee, R. M. (2020). The structure of social-evaluative threat detection in social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 74, 102273. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102273 Woody, S. R., Chambless, D. L., & Glass, C. R. (1997). Self-focused attention in the treatment of social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35(2), 117-129. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(96)00084-8 Yousefi, B., Hassani, Z., & Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7-item social physique anxiety scale (SPAS-7) among university students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2(3), 201-204. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |