تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,223 |
تعداد مقالات | 15,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 50,491,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,576,654 |
اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 21، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 214-227 اصل مقاله (732.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.13054 | ||
نویسندگان | ||
سمانه خالقی1؛ عذرا غفاری* 2؛ تورج هاشمی3؛ منصور بیرامی4؛ سمیه تکلوی5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل | ||
2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
3استاد دانشگاه تبریز | ||
4استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
5گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود. در راستای این هدف از جامعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تعداد ۶۰ نفر به شیوه خوشهای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (۳۰ نفر) و گروه کنترل (۳۰ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند به نحوی که گروه آزمایش طی ۱۵ جلسه در معرض آموزش اخلاق شهروندی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت ننمودند. برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری از پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین، استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد آموزش اخلاق شهروندی در بهبود کفایت اجتماعی و مؤلفه های آن، اثربخش است(05/0≥p). مبتنی بر یافته ها می توان نتیجه گرفت که اخلاق شهروندی پیش نیاز سازگاری با تغییرات اجتماعی بوده و زمینه ساز شکل گیری رفتارهای مطلوب اجتماعی است به نحوی که فرد با برخورداری از آموزه های اخلاق شهروندی قادر به بهبود روابط اجتماعی و تضمین سلامت روانشناختی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق شهروندی؛ کفایت اجتماعی؛ حل مسأله اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |