تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,305 |
تعداد مقالات | 15,982 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,363,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,132,437 |
تاثیر برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری بر کنترل عواطف و خرده مقیاس های آن در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 16، شماره 63، آذر 1400، صفحه 129-141 اصل مقاله (467.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید محمودی نیا* 1؛ مرتضی عندلیب کورایم2 | ||
1دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ورامین، ورامین، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش جایگزین پرخاشگری بر کنترل عواطف و خرده مقیاسهای آن در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران انجام شد. بدین منظور در یک طرح پژوهشی نیمه آزمایشی دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه از بین نوجوانان ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکت کنندگان، قبل از شروع مداخله پرسشنامه کنترل عواطف را تکمیل نمودند. سپس گروه آزمایشی تحت 10 جلسه 90 الی 120 دقیقهای آموزش جایگزین پرخاشگری قرار گرفت و گروه کنترل، آموزشی را دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد، مجدداً هر دو گروه پرسشنامه کنترل عواطف را تکمیل نمودند. بررسی تحلیل واریانس مختلط نشان داد که در خصوص نمرههای کنترل عواطف و خرده مقیاسهای آن (خشم، خلق افسرده، اضطراب و عاطفه مثبت) در نوجوانان بزهکار، با توجه به اثر اصلی مراحل زمانی و روشهای آموزشی و همچنین اثر تعاملی مراحل زمانی با روشهای آموزشی، تفاوت معناداری قابل مشاهده است. مطابق نتایج بدست آمده نمرات کنترل عواطف و خرده مقیاسهای آن در شرکت کنندگان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل و در طول مراحل مطالعه کاهش معناداری را نشان میدهد. با توجه به یافتههای مطالعه میتوان از روش آموزشی مورد استفاده در این مطالعه برای افزایش کنترل عواطف در نوجوانان بزهکار و پیشگیری از وقوع رفتارهای پرخاشگرانه در آنها استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جایگزین پرخاشگری؛ کنترل عواطف؛ نوجوانان بزهکار؛ کانون اصلاح و تربیت | ||
مراجع | ||
اسحقیمقدم کته شمشیر، فائزه؛ عبداللهی، محمد حسین؛ شاهقلیان، مهناز. (1394). مقایسۀ طرحوارههای ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۳(۴) :۳۱-۴۰.
اعیادی، نادر؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ تقوایی، داوود و پیرانی، آرش. (1395). رابطه کنترل عواطف و تحمل پریشانی با استفاده آسیبزا از تلفن همراه در میان دانشجویان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 7، 1 (پیاپی 25): 115-132.
اکبری زردخانه، سعید و شاه محمدی، خسرو. (1392). اثربخشی آموزش خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبکهای تربیتی مربیان پیش دبستان. مجله روانشناسی مدرسه، شماره 2: 98-173.
بخشیپور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفهی مثبت و منفی. مجلهی روانشناسی، 9(4): 351-365.
بهادری خسروشاهی، جعفر و خانجانی، زینت. (1396). صفات شخصیتی پیشبینیکننده خودکنترلی و تنظیم عاطفی در بزهکاران: تحلیل ارتکاب جرم بر حسب روانشناسی شخصیت. فصلنامه انتظام اجتماعی، دوره 9، شماره 2: 1-18.
جوکار، بهرام و سپهری، صفورا. (1385). رابطه شادی و شیوههای گزینش. فصلنامه مطالعات روانشناختی؛ 2(3): 125-137.
حاتمی، محمد؛ صادقی راد، سعید؛ حسنی، جعفر. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 9، شماره 31: 227-254.
دلاور، علی. (1395). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش.
شکوهی یکتا، محسن و کاکابرایی، کیوان. (1396). تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان. مجله علوم روانشناختی، دوره 16 شماره 62: 198-219.
طهماسبیان، حجت اله؛ خزایی، حبیب اله؛ عارفی، مختار؛ سعیدی پور، مهشید و حسینی، سیدعلی. (1393). هنجاریابی آزمون مقیاس کنترل عواطف. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دوره 18، شماره 6: 349- 354.
لطفآبادی، حسین. (1395). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
محمودینیا، سعید؛ سپاه منصور، مژگان؛ امامی پور، سوزان و حسنی، فریبا. (1397). مقایسه اثربخشی برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری و برنامه آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر تکانشگری نوجوانان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 30(8): 1-18.
ملکی مجد، مهسا (1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تکانشگری و عاطفه مثبت و منفی نوجوانان بزهکار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
نامنی، ابراهیم و شیرآشیانی، آزاده. (1395). اثربخشی ترکیب دو روش درمانی راه حلمدار و روایتی بر سرزندگی و کنترل عواطف در زنان متقاضی طلاق. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال هفتم، شماره 27: 149-169.
Bao W, Haas A, Pi Y. (2004). Life strain, negative emotions, and delinquency: An empirical test of general strain theory in the People’s Republic of China. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology ; 48: 281-297.
Brannstrom, Lars., Kaunitz, Catrine., Andershed, Anna-Karin., South, Sandra.,& Smedslund, Geir. (2016). Aggression replacement training (ART) for reducing antisocial behavior in adolescents and adults: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, Volume 27: 30-41.
Dunham, GD. (2008). Emotional Skill Falnes and Marital Satisfaction Unpublished Doctoral Dissertation. University of okran.
Goldstein, A.P., Glick, B., & Reiner, S. (1987). Aggression replacement training. Champaign, IL: Research Press.
Holling H, Erhart M, Ravens-Sieberer U, Schlack R: [Behavioural problems in children and adolescents. First results from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS)]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007, 50: 784–793. 10.1007/s00103-007-0241-7.
Hommel, B. (2019). Affect and control: A conceptual clarification. International Journal of Psychophysiology, 144:1-6.
Hornsveld, Ruud H. J., Kraaimaat, Floris W. Muris, Peter., Zwets, Almar J., and Kanters, Thijs. (2015). Aggression Replacement Training for Violent Young Men in a Forensic Psychiatric Outpatient Clinic. ournal of Interpersonal Violence, Vol. 30(18): 3174–3191.
I-Ju Hsieh, I-JU., & Chen, Y. (2017). Determinants of aggressive behavior: Interactive effects of emotional regulation and inhibitory control. doi: 10.1371/journal.pone.0175651.
Kaplan, B., Sadock, V.A., & Ruiz, P. (2017). Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. US: Lippincott Williams and Wilkins.
Kaya, F., & Buzlu S. (2016). Effects of Aggression Replacement Training on Problem Solving, Anger and Aggressive Behavior among Adolescents with Criminal Attempts in Turkey: A Quasi-Experimental Study. Arch Psychiatr Nurs; 30(6): 729-735.
Keil, V., & Price, J.M. (2006). Externalizing behavior disorders in child welfare setting. Children and Youth Services Review, 28(7), 761-779.
Koposov, R., Gundersen, K.K., Svartdal, F. (2014). Efficacy of aggression replacement training among children from North-West Russia. The International Journal of Emotional Education, 6 (1) (2014): 14-24.
Linley, P.A., & Joseph, S. (2007). Therapy work and therapists' positive and negative wellbeing. Journal of Social and Clinical Psychology, 26, 385-403.
Mason, W. A., January, S. A. A., Fleming, C. B., Thompson, R. W., Parra, G. R., Haggerty, K.P., Snyder, J. J .(2016). Parent training to reduce problem behaviors over the transition to high school: Tests of indirect effects through improved emotion regulation skills. Children and Youth Services Review. Volume 61; 176-183.
Miller, P.H. (2016). Theories of developmental psychology. Edition 6. New York: Worth Publishers.
Pellitteri, J. (2002). The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanism. J Psychol;136(6):182-94.
Reynolds, S., Wilson, C., Austin, J. & Hooper, L. (2012). Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32, 251-262.
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression Violent Behav, 17(1), 72-82.
Rodriguez, B., Melero-Llorente, J., Bayon Perez, C., Cebolla, S., Mira, J., Valverde, C., & Fernandez-Liria, A. (2014). Impact of mindfulness training on attentional control and anger regulation processes for psychotherapists in training. Psychother Research, 24(2): 202-213.
Silvestrini, N., & Gendolla, G. (2019). Affect and cognitive control: Insights from research on effort mobilization. International Journal of Psychophysiology, 143:116-125.
Spindler, H., Denollet, J., Kruse, C., Pedersen, SS. (2009). Positive affect and negative affect correlate differently with distress and health-related quality of life in patients with cardiac conditions: validation of the Danish Global Mood Scale. J Psychosom Res;67(1):57-65. doi: 10.1016/j.jpsychores.2008.11.003. Epub 2009 Mar 4.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality Indivi Diff , 52(3), 433-7.
Wheatley, A., Murrihy, R., Kessel, J., Wuthrich, V., Remond, L., Tuqiri, R., Dadds, M., & Ridman, A. (2009). Aggression management trainging for youth in behavior schools. Youth Studies Australia, 28,(1): 28-38. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |