تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,048 |
قصدیت در فراسوی ایدهآلیسم و رئالیسم | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 41، دوره 15، شماره 37، دی 1400، صفحه 997-1026 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.44129.2750 | ||
نویسندگان | ||
همایون دهاقین* 1؛ بیژن عبدالکریمی2؛ محمد شکری3 | ||
1دکترای فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
عزیمتگاه هوسرل برای برچیدن دوگانگی(سوبژه و ابژه) مندرج در سرشت سنت متافیزیک غرب ساختار استعلایی آگاهی است. از اینرو بنای ذاتی آگاهی قصدیت است. قصدیت فعل آگاهی و عملی عینیتساز است؛ یعنی با توسل بهمراحل روششناختی و نوئسیسی، ابژههایی از جنس ادراک پدید میآید و در ساحت شناختی ذهن مندرج میشود. لذا آگاهی علاوه بر شهود حسی توان شهود ذوات را نیز دارد، از این جهت پدیدارشناسی در هوسرل وصف بازنمایانه ندارد و توانسته نحوی ایدهآلیست مبتنی بر افعال آگاهی در تقرر محتوای رئال جهان در وعاء ذهن و پهنه فهم را ارائه کند که، درک متداول از عین و ذهن را پس بزند و راه خود را برای عبور از ثنویت میان امر رئال و ایدهآل بگشاید، چنانکه هر سوبژه متضمن ابژهی خویش شود و درون ساختار استعلایی آگاهی آنرا زیست کند. این نوشتار در صدد تبیین نحوه تقرر پدیدار جهان در حوزه آگاهی است وهمچنین بررسی این مطلب که فاعلیت مطلق و تقدم ذهن در مواجههی با جهان عینی بهعنوان یگانه نهج فهم و دریافت هستی چطور میتواند عملی عینتساز باشد؟ یعنی قصدیت، چگونه ساحت رئالیته را در ایدهآلیته مستحیل و با آن یگانه میکند؟ بهبیان دیگر، قصدیت، چگونه فراسوی عین و ذهن (ایدهآلیسم و رئالیسم) و در مناسبات جهتمند با آن دو مأوی میگزیند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
قصدیت؛ آگاهی؛ نوئسیس؛ نوئما؛ شهود؛ بازنمایی | ||
مراجع | ||
Schutz, Alfred (1992) “Multiple Concepts of Original's Phenomenology”, Trans. Yousef Abazari, Journal of Culture, Issue 11. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |