تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,094 |
تبیین رابطۀ هنر و طبیعت در فلسفۀ شلینگ | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 15، شماره 35، شهریور 1400، صفحه 97-114 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.43136.2729 | ||
نویسندگان | ||
رکسانا ریاحی* 1؛ علی مرادخانی2؛ محمد شکری3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شلینگ بهمنظور دستیابی به بنیان مشترک «من» و طبیعت، با ابطال دوگانگی میان آن دو و اثبات عدم امکان تقلیل طبیعت به سلسلۀ علل و معلولهای مکانیکی، به رویکرد جدیدی در فلسفۀ طبیعت دست مییابد. او با تلفیق اصل هدفمندی درونی لایبنیتس، یگانهانگاری اسپینوزا و مفهوم کانتی غاییت به برداشت ارگانیک از طبیعت بهمثابه یک کل میپردازد و «من» را بر بنیان این طبیعت ارگانیک بنا مینهد. شلینگ به اندیشۀ حیاتگرایانۀ لایبنیتس روی میآورد تا طرحی از طبیعت بهعنوان امری خودسازماندهنده ارائه دهد و برای غلبه بر دوگانگیهای فلسفۀ مدرن از دیدگاه جوهر مشتد او بهره میبرد. بر اساس این دیدگاه هر جزء باید در خود کل را داشته باشد و هر واحد باید مشتمل بر کثرتی نامتناهی باشد، لذا تمایز میان امر ذهنی و عینی در درجه است نه در نوع؛ طبیعت سراسر زنده است و هیچ شی واقعی کاملاً غیرارگانیک نیست بلکه تنها در مرتبۀ پایینتری از ارگانیک است. برای شلینگ والاترین درجۀ ساماندهی امر نامتناهی چیزی نیست جز خلاقیت هنرمند که اوج کل قوای ارگانیک طبیعت است. پرسش اصلی این مقاله پیرامون نقش بنیادینی است که برداشت ارگانیک شلینگ در ماهیت زیباییشناسی او داشته است، در این راستا ضمن بررسی تأثیر رویکرد حیاتگرایانۀ لایبنیتس به تبیین برجستهسازی فعالیت «من» در نظام اندیشۀ شلینگ پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شلینگ؛ من؛ طبیعت ارگانیک؛ لایبنیتس؛ اسپینوزا | ||
مراجع | ||
- Beiser, Fredrick (2002) German Idealism and Struggle against Subjectivism, London: Cambridge. - Beiser, Fredrick (2003)“The Romantic Imperative” The concept of Early German Romanticism, London: Cambridge. - Beiser, Fredrick (2019)“The Romantic Imperative” The concept of Early German Romanticism, Trans. Masoud Azarfam, Tehran: Qoqnous publications (In Persian). - Descartes, Rene (1996) Meditation on First Philosophy, Trans. Elizabeth Haldane, Cambridge: Cambridge University Press. - Fichte, J.G (1970) The science of Knowledge, Trans. Peter Heath and John Lachs, New York: Appleton Century Crofts. - Kant, Immanuel (1998) Critique of Pure Reason. Trans. Paul Guyer, Cambridge: Cambridge University Press. - Kant, Immanuel (2000) Critique ofthe Power ofJudgment, Trans. Paul Guyer, Cambridge: Cambridge University Press. - Latta, Robert (1948) Leibniz, The Monadology and Other Philosophical Writings, Oxford: Oxford University Press. - Leibniz, Gottfried Wilhelm Von (1965) Monadology and Other Philosophical Essays, Trans. Paul Schrecker and Anne Martin Schrecker, New York: The Bobbs-Merrill Company. - Limnatis, Nectarios (2008) German Idealism and the Problem of Knowledge, New York: Springer. - Nietzche, Friedrich (1954) On Truth and Lie in an Extra-Moral Sense, Trans. Walter Kaufinann, New York: Penguin Books. - Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph Von (1994) Idealism and the Endgame of Theory, Trans. Thomas Pfau, Albany: SUNY Press. - Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph Von (1995) Ideas for a philosophy of nature, Trans. Errol E. Harris and Peter Heath, Cambridge: Cambridge University Press. - Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph Von (2001) The System of Transcendental Idealism, Trans. Peter Heath, Virginia: University Press of Virginia. - Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph Von (2004) First outline of a system of the philosophy of nature, Trans. Keith R. Peterson, New York: State University of New YorkPress. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |