تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,814 |
بررسی خصوصیات دوامی مخلوط های اساسی تثبیتشده با سیمان حاوی تراشه آسفالت در سیکل های تر و خشک شدن | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 15، دوره 53.1، شماره 110، خرداد 1402، صفحه 175-185 اصل مقاله (956.52 K) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2021.37584.1891 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی آدرسی* 1؛ مصطفی وامق2؛ مهدی ابراهیم زاده شیراز3 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
2گروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
چکیده | ||
در حال حاضر استفاده از مصالح تراشه آسفالتی به عنوان مصالحی ارزشمند در ساخت روسازی های آسفالتی جدید و یا استفاده از آنها در لایه های مختلف روسازی مانند لایه اساس بهمنظور کاهش هزینه های ساخت و همچنین کنترل آلودگی محیطزیست مورد توجه است. از طرفی مهمترین مواردی که اکثر محققین حاضر به آن توجه دارند، دوام این گونه روسازی ها است. اهمیت این موضوع از آنجایی نشئت میگیرد که روسازی بادوام منجر به کاهش هزینههای ترمیم و نگهداری و در کل کاهش نسبت مخارج روسازی میشود. هدف از این مقاله بررسی معیارهای مختلف دوام مخلوط های تثبیتشده اساس با سیمان حاوی مقادیر مختلف تراشه آسفالت است. در این راستا نمونه های مقاومت فشاری و کششی غیرمستقیم در درصدهای مختلف وزنی تراشه آسفالت شامل 0%، 40%، 60% و 80% و در درصدهای مختلف وزنی سیمان شامل 3%، 5% و 7% ساخته شد. سپس مقاومت فشاری محدود نشده 7 و 28 روزه، مقاومت کششی غیرمستقیم 7 روزه و آزمایش تر و خشک شدن بر روی آنها انجام شد و بر اساس معیارهای مختلف دوامی مانند نسبت مقاومت کششی غیرمستقیم مرطوب به خشک، TSR (Tensile Strength Ratio)، حداکثر مقاومت فشاری به منظور کنترل صلبیت لایه تثبیتشده، درصد افت وزنی نمونه های تثبیتشده، درصد تغییرات حجمی نمونه و درصد تغییرات مقاومت فشاری بعد از 12 سیکل تر و خشک شدن نمونه ها، سعی شد تا درصد بهینه تراشه آسفالت تعیین گردد. بر این اساس اضافه شدن مقدار پیشنهادی 40 تا 60 درصد تراشه آسفالت به مخلوط اساس تثبیتشده با سیمان برای تغییر رفتار لایه تثبیتشده از صلب به انعطاف پذیر و بهبود عملکرد دوامی اینگونه مخلوط ها توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تراشه آسفالت؛ مقاومت فشاری؛ مقاومت کششی؛ دوام مخلوط | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Aashto T 283, Resistance of Compacted Asphalt Mixtures to Moisture-Induced Damage, 2014. AASHTOT22-03, American Association of State Highway and Transportation Officials Standard Method of Test for Compressive Strength of Cylindrical Concrete Specimens, 2014. Abdo FY, Cement-stabilized base courses-concrete airport pavement workshop, 2009. Adresi M, “The effect of mineralogy and grain size of fine aggregate and different macro textures on the durability of the RCCP surface under abrasion conditions”, Amirkabir Journal of Civil Engineering, 2022, 54 (1), 343-362. doi: 10.22060/ceej.2021.18816.6967. Adresi M, Hassani A, Khishdari A, Zeini M, “Determination of optimum mix design for cement treated base containing high volume of reclaimed asphalt pavement”, Transportation Infrastructures Engineering Journal, 2017, 3 (1), 53-68. doi: (DOI): 10.22075/JTIE.2017.1145.1069. Adresi M, “Economic and durability optimization of asphalt pavement with cement stabilized base mixtures ardakan-naeen case study”, Journal of Ferdowsi Civil Engineering, 2021, 34 (2), 17-34. Adresi M, Ahmadi A, Rooholamini H, “Influence of high content of reclaimed asphalt on the mechanical properties of cement-treated base under critical environmental conditions”, International Journal of Pavement Engineering, Taylor and Francis, 8436 (October), 2017, 1-8. Adresi M, Ghanbari MA, Omidi A, “Investigation of the effect of various mixing designs and macro textures on the skid resistance of roller compacted concrete pavement surface”, Civil Infrastructure Research, 2021, 1 (12), 111-128. Adresi M, Lacidogna G, “Investigating the micro/macro-texture performance of roller-compacted concrete pavement under simulated traffic abrasion”, Applied Sciences, 2021, 11 (12). Adresi M, Shirgir B, (30AD) “Porous concrete pavement”, Road, 111. Adresi M, Hasani A, Zini M, “Determining the appropriate mixing plan of cement-stabilized base mixtures containing large amounts of asphalt chips (In Persian)”, Transportation Infrastructure Engineering, 2017, (9), 53-67. Ahmadi A, Fakhri, M, Ameli, A, Adresi, M, “Evaluation of long-term behavior of warm mix asphalt containing steel slag aggregates and reclaimed asphalt pavement”, Journal of Transportation Research, 2017, 4 (3), 23-38.. Ahmadi A, Gogheri Mohammad K, Adresi M, Amoosoltani E, “Laboratory evaluation of roller compacted concrete containing RAP”, Advances in Concrete Construction, 2020, 10 (6), 489-498. ASTM C496/C496M-11, “Standard test method for splitting tensile strength of cylindrical concrete specimens”, American Society for Testing and Materials, 2017. ASTM D559/D559M-15, Standard Test Methods for Wetting and Drying Compacted Soil-Cement Mixtures, 2015. ASTM D6931-12, Standard Test Method for Indirect Tensile (IDT) Strength of Bituminous Mixtures, ASTM International, 2007. ASTMD-2940, Standard Specification for Graded Aggregate Material for Bases or Subbases for Highways or Airports, ASTM Committee D04 on Road and Paving Materials, 2003. ASTMD1557-12e1, “Tandard test methods for laboratory compaction characteristics of soil using modified effort (56,000 ft-lbf/ft3 (2,700 kN-m/m3))”, American Society for Testing and Materials, 2012. ASTMD1633-00, Standard Test Methods for Compressive Strength of Molded Soil-Cement Cylinders, American Society for Testing and Materials, 2007. Brown AV, Cement Stabilization of Aggregate Base Materials Blended with Reclaimed Asphalt Pavement, 2006. FHWA PUB: NHI 01-022, Basic Asphalt Recycling Manual, Asphalt Recycling And Reclaiming Association, 2001. Ghanizadeh AR, Rahrovan M, Bafghi KB, “The effect of cement and reclaimed asphalt pavement on the mechanical properties of stabilized base via full-depth reclamation”, Construction and Building Materials, 2018, 161, 165-174. Guthrie WS, Sebesta S, Scullion T, “Selecting optimum cement contents for stabilizing aggregate base materials”, Report, 2001, 7-4920-2. Hajj EY, Peter E, Sebaaly Kandiah P, Use of Reclaimed Asphalt Pavements (Rap) in Airfields Hma Pavements, 2008. Kaseer F, Arámbula-Mercado E, Epps Jon M, Amy E, Ceccovilli R, “Full-depth reclamation (FDR) mix design: Proposed revisions to the indirect tensile strength thresholds”, Construction and Building Materials, 2020, 254. Little DN, Scullion T, Kota P, Bhuiyan J, “Guidelines for mixture design and thickness design for stabilized bases and subgrades”, 1995, FHW A/TX-95/1287-3F. Luo X, Liu G, Zhang Y, Meng T, Zhan L, “Estimation of resilient modulus of cement-treated construction and demolition waste with performance-related properties construction and building materials”, 2021, 283, 122107. Miller HJ, Guthrie WS, Crane R, Smith B, “Evaluation of cement-stabilized full-depth-recycled base materials for frost and early traffic conditions”, 1998. Napa “Hot recycling of yesterday”, National Asphalt Pavement Association (NAPA), 1978, 1 (2). Newman J, Choo BS, “Advanced concrete technology”, Advanced Concrete Technology, 2003, 1-1433. Niazi Y, Jalili M, “Effect of portland cement and lime additives on properties of cold in-place recycled mixtures with asphalt emulsion”, Construction and Building Materials, 2009, 23 (3), 1338-1343. PCA Full-depth reclamation: Recycling Roads Saves Money and Natural Resources, 2005. Ghafarpur Jahromi S, Adresi M, “A review of the use of crumb rubber in improving the behavioral properties of soil”, Road, 2022, 30 (112). Suddeepong A, Intra A, Horpibulsuk S, Suksiripattanapong, C, “Durability against wetting-drying cycles for cement-stabilized reclaimed asphalt pavement blended with crushed rock”, Soils and Foundations, Elsevier B.V., 2018, 58 (2), 333-343. Taha R, Al-Harthy A, Al-Shamsi K, Al-Zubeidi M, “Cement stabilization of reclaimed asphalt pavement aggregate for road bases and subbases”, Journal of Materials in Civil Engineering, 2002, 14 (3), 239-245. Taha R, Ali G, Basma A, Al-Turk O, “Evaluation of reclaimed asphalt pavement aggregate in road bases and subbases”, In Transportation Research Records, 1999, 1652, 264-269. Taha R, “Evaluation of cement kiln dust-stabilized reclaimed asphalt pavement aggregate systems in road bases”, In Transportation Research Records, 2003, 1819, 11-17. Tang S, Cao Y, Labuz JF, Structural Evaluation of Asphalt Pavements with Full-Depth Reclaimed Base, 2012. Trzebiatowski BD, Benson CH, “Saturated hydraulic conductivity of compacted recycled asphalt pavement”, Geotechnical Testing Journal, 2005, 28 (5), 1-6. Ventura D, Durability Testing of LCB and CTB Materials Supplied by Caltrans, 2003. Wen H, Muhunthan B, Edil T, Tinjum J, “Stabilized layers for use in pavement design and analysis appendix a. literature review and survey results”, NCHRP Project, 2014, 4-36. Xiao F, Yao S, Wang J, Li X, Amirkhanian S, “A literature review on cold recycling technology of asphalt pavement”, Construction and Building Materials, 2018, 180, 579-604. Yuan D, Nazarian S, Hoyos LR, Puppala AJ, Cement Treated RAP Mixes for Roadway Bases, 2010. Yuan D, Nazarian S, Hoyos LR, Puppala AJ, “Evaluation and mix design of cement-treated base materials with high RAP”, In Annual TRB Meeting, 2011. Zhang Z, Tao M, “Durability of cement stabilized low plasticity soils durability of cement stabilized low plasticity soils”, 0241 (February), 2008. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |