تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,902 |
رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و مصرفگرایی با سبک پوشش دانشآموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ماهشهر) | ||
جامعه شناسی سبک زندگی | ||
دوره 6، شماره 15، شهریور 1399، صفحه 79-122 اصل مقاله (482.83 K) | ||
نویسندگان | ||
کریم رضا دوست* 1؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی2؛ زهرا شیرازی3 | ||
1دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه تحت تأثیر عصر مدرن و دسترسی آسان و جهانی به فناوری های جدید ارتباطی، در نگرش سنتی نسبت به سبک پوشش تغییراتی رخ داده است؛ بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و مصرفگرایی با سبک پوشش دانش آموزان دختر است. دیدگاه های نظری وبلن، زیمل، بودریار، کاستلز، مکلوهان و گربنر در چارچوب نظری استفاده شده است. این تحقیق از نوع کمی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر متوسطه مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان ماهشهر به تعداد ۱۰۰۱۲ نفر است که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران ۴۰۰ نفر بهعنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش طبقه ای متناسب با حجم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ضریب پایایی از طریق محاسبه روش آلفای کرونباخ برای مفاهیم سبک پوشش ۰/۷۰ و مصرفگرایی ۰/۹۳ برآورد شده است. میانگین متغیرهای اصلی تحقیق شامل سبک پوشش۴۰/۰۳، مدت استفاده از شبکه های اجتماعی۴/۱۲، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی ۶/۱۶ و مصرفگرایی ۷۶/۵۶ بهدست آمده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهند بین مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک پوشش از یک سو، بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک پوشش از سوی دیگر، و نهایتاً بین مصرفگرایی و سبک پوشش رابطه مستقیم، مثبت و معنیداری وجود دارد.همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی، اثر متغیر مصرفگرایی را با ۰/۳۱۶درصد بهعنوان تنها متغیر پذیرفته شده و تأثیرگذار بر سبک پوشش نشان می دهد. درنهایت از طریق آزمون T رابطه معنادار بین متغیر مقطع تحصیلی و سبک پوشش تأیید شد و بین متغیر نوع مدرسه و سبک پوشش رابطه معناداری وجود نداشت. چکیده بلند: مقدمه باید به این مسئله اذعان داشت که با ورود به عصر تکنولوژی و لزوم دسترسی به اینترنت، رسانه های جدید مانند شبکه های اجتماعی مجازی جایگزین نهادهای جامعه پذیری و هویت یابی سنتی شده است. شبکه های اجتماعی مجازی بهعنوان یک تکنولوژی مدرن یکی از عوامل مهم دگرگونی در علایق و سلایق نوجوانان و جوانان محسوب می شود. درواقع با گسترش تعامل در فضای مجازی، ویژگی های فرهنگی از زمان و مکان خود جدا شده و در اختیار همه مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است. همچنین در عصر مدرن مصرف یک ابژه هویت بخش است که فرد جهت نمایاندن هویت ظاهری خود دست به آن می زند. با توجه به اینکه تا پیش از تحولات رسانه ای جدید و شیوع مصرفگرایی، اصلی ترین منبع شکلدهی الگوپذیری دانش آموزان دختر شهر ماهشهر، محیط زندگی آنها و فرهنگهای بومی- محلی بوده است، استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی متأثر از خصوصیات و کارکردهای خاص این شبکهها، آنها (دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ماهشهر) را در پیوندی مستقیم با ارزشها و شاخصه های متنوع فرهنگ جهانی قرار می دهد. ازاینرو در پژوهش حاضر سعی می شود به سؤال زیر پاسخ داده شود: شبکه های اجتماعی مجازی و مصرفگرایی، به چه میزان بر سبک پوشش دانشآموزان دختر متوسطه شهر ماهشهر تأثیر می گذارد؟ روش تحقیق تحقیق حاضر بر اساس نوع دادههای جمعآوریشده، تحقیق کمی است. راهبرد مورد استفاده در این تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ماهشهر به تعداد 10012 نفر میباشد. برای نمونهگیری از شیوه طبقه ای متناسب با حجم بر اساس جمعیت دانش آموزان مدارس دخترانه مقطع متوسطه استفاده شد که 400 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدهاند. تعداد پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی (200 دانشآموز متوسطه اول و 200 دانشآموز متوسطه دوم) و نوع مدرسه (200 دانشآموز در مدرسه دولتی و 200 دانشآموز در مدرسه غیردولتی) مشخص شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته است. پیش از آغاز پیمایش، پرسشنامه ابتدایی مورد آزمون اولیه قرار گرفت و با استفاده از نتایج به دست آمده، نقایص موجود برطرف و پرسشنامه نهایی تنظیم شد. پس از گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آنها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گردید و برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمونهای آماری متناسب با هر فرضیه استفاده شد. در این رابطه جهت اطمینان از اعتبار لازم با مشاوره و بهرهگیری از نظرات اساتید و کارشناسان مربوطه و همچنین از آزمون آلفای کرونباخ جهت پایایی پرسشنامه استفاده شده است. ضریب پایایی از طریق محاسبه روش آلفای کرونباخ برای مفاهیم سبک پوشش 0.70 و مصرفگرایی 93/0 برآورد شده است. میانگین متغیرهای اصلی تحقیق شامل سبک پوشش03/40، مدت استفاده از شبکه های اجتماعی 12/4، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی 16/6 و مصرفگرایی 56/76 به دست آمده است. یافتههای تحقیق نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهند بین مدتزمان استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک پوشش از یک سو، بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک پوشش از سوی دیگر، و نهایتاً بین مصرفگرایی و سبک پوشش رابطه مستقیم، مثبت و معنیداری وجود دارد.همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی، اثر متغیر مصرفگرایی را با 316/0درصد بهعنوان تنها متغیر پذیرفته شده و تأثیرگذار بر سبک پوشش نشان می دهد. درنهایت از طریق آزمون T رابطه معنادار بین متغیر مقطع تحصیلی و سبک پوشش تأیید شد و بین متغیر نوع مدرسه و سبک پوشش رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری در جامعه امروزی نوجوانان خواستار زیبایی و تنوع در مصرف هستند. یکی از علایق آنان مصرف در زمینه پوشاک و سبک های متفاوت آن می باشد؛ بنابراین به دلیل گستردگی حوزه تسلط شبکه های اجتماعی مجازی در جوامع امروزی و امکان استفاده آسان و استقبال روزافزون و با توجه به امکان ارائه و نمایش فرهنگ های متفاوت در شبکه های اجتماعی، تبادل اطلاعات و نظرها بین کاربران در سراسر دنیا و معرفی محصولات فرهنگی مختلف ازجمله سبک ها و مدل های پوشش و لباس به طیف وسیع مخاطبان نوجوان ازجمله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ماهشهر، میزان تأثیرپذیری از محتوای ارائهشده در این شبکه ها توسط دانش آموزان دختر ماهشهری بیشتر میشود. بهگونهای که افزایش تمایل آنها به مصرف بیشتر، در قالب پوشیدن لباس های متنوع و بهروز بروز می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک پوشش؛ شبکه های اجتماعی؛ مصرفگرایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 485 |