تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,784 |
تدوین اصول طراحی محلهی دوستدار کودک با رویکرد تقویت حس اجتماعی کودکان (نمونهی موردی: محلهی رشدیه تبریز) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 6، دوره 25، شماره 75، اردیبهشت 1400، صفحه 77-89 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2020.39369.2604 | ||
نویسندگان | ||
مینا پیران هریس1؛ اکبر عبدالله زاده طرف* 2 | ||
1گروه شهرسازی، دانشکده عمران و شهرسازی، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران | ||
2گروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
رشد اجتماعی و شکلگیری حس اجتماعی در کنار سایر ابعاد رشد اجتماعی کودکان از اهمیت بهسزایی برخوردار است. فرآیند اجتماعی شدن در کودکان به صورت واضح از هم بازی شدن با همسالان خود در عرصههای عمومی محیطهای مسکونی شروع به شکلگیری میکند. هدف این پژوهش تدوین اصول طراحی محلهی دوستدار کودک براساس تقویت حس اجتماعی در آنها است. جهت تدوین اصول مورد نظر این پژوهش با روش کیفی و اتخاذ پارادیم واقعیتگرایی و تاکید بر ابعاد عینی محیط ابتدا به ارزیابی محله بر اساس دیدگاه کودکان و والدین پرداخت. سپس بر اساس نظرات آنها و چارچوب نظری تدوین شده به ارائهی اصول طراحی محلهی دوستدار کودک بر اساس حس اجتماعی اقدام کرد. نمونهی آماری شامل 60 کودک و 25 والدین شد. روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با تکنیکهای مصاحبه، پرسشنامه و مشاهدهی مستقیم صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد جهت ایجاد یک محلهی دوستدار کودک جهت افزایش حس اجتماعی بایستی تمام ابعاد طراحی شهری به نوعی در فرآیند طراحی مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حس اجتماعی؛ شهر دوستدار کودک؛ محله؛ رشدیه تبریز | ||
مراجع | ||
- اسماعیل پور، نجما و قربی، متیرا، 1397، میزان سازگاری محلات شهری شکل گرفته در دوره های مختلف رشد شهر با اصول نوشهرگرایی(مورد نمونه محلات مظفری، جری مویدی، امام جمعه و هوشنگ مرادی در شهر کرمان)، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی، سال 22، شماره 65، ص 1-26 - برک، لورا، 1398، روانشناسی رشد، جلد اول ( از لقاح تا کودکی)، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسباران - پورمحمدی، محمدرضا و مصیب زاده، علی، 1388، آشنایی با محله و معیارهای محله بندی شهر با تأکید بر شهر تبریز، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی (دانشگاه تبریز)، سال 14 ، شماره ی 28، ص 53-89 - پیران، پرویز,1383، برداشتهای نادرست در باب مفاهیم علمی، وقایع اتفاقیه، شمارهی 16. - جوان فروزنده، علی و مطلبی، قاسم،1390، مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل تشکیل دهنده آن، هویت شهر، شماره 8، سال 5، ص 27-37 - جیمز، آلیس و جنکس، کریس و پروت، آلن ، 1393، جامعه شناسی دوران کودکی نظریه پردازی دربارة دوران کودکی، ترجمهی علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی ، تهران: نشر ثالث. - چرخیان، مریم ، 1398، مقایسه رضایتمندی از فضاهای مسکونی در محلات( نمونه موردی: سه محله فردوسی، دانشگاه و پونک در قزوین)، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی، سال 23، شماره 67، ص 109- 128 . - حاجیپور، خلیل ،1385، برنامهریزی محله مبنا: رهیافتی کارآمد در مدیریت شهری پایدار، نشریهی هنرهای زیبا، شمارهی26، ص 37-46. - حبیبی، سید محسن و مسائلی، صدیقه، 1378، سرانه کاربریهای شهری، سازمان ملی زمین و مسکن - رستگار، امیر و بونفانتینی، برتراندو،1395، تدوین راهنمایی طراحی شهری دوستدار کودک، مدیریت شهری، شماره 44،ص 65-90 - رفیعپور، فرامرز، 1387، آناتومی جامعه: مقدمهای برای جامعه شناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار. - شیعه، اسماعیل، 1385، آمادهسازی شهر برای کودکان، تهران: نشر شهر. - عبدالهی، مجید و صرافی، مظفر و توکلینیا، جمیله، 1389، بررسی نظری مفهوم محله و باز تعریف آن با تاکید بر شرایط محلههای شهری ایران، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 72، ص 83-102 - غفاری، علی و قلعه نویی، محمود و عمادی، خشایار،1393، شهر دوستدار کودک ارزیابی و مقایسه چگونگی پاسخگویی به اصول شهر دوستدار کودک در بافت جدید و سنتی ایران (مطالعه موردی: شهرک سپاهان شهر و محله جوباره اصفهان)، هویت شهر، شماره 34، سال 8، ص 27-38 - کاملنیا، حامد و حقیر، سعید،1388، الگوهای طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک ( نمونه موردی: شهر دوستدار کودک بم)، باغ نظر، شماره 12، سال 6، ص 77-88 - کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل و ستاری، مهسا،1395، بررسی تأثیر حس تعلق مکانی بر امنیت و نشاط اجتماعی کودکان ( نمونه موردی: منطقه 2 شهرداری قزوین)، جغرافیای انتظامی، شماره 1، سال 4، ص 1-34 - کوآن، رابرت. (1389). فرهنگ شهرسازی، ترجمهی انجمن مترجمین پارسی، تهران: انتشارات پرهام نقش. - گلسون، براندن و سایپ، نیل و دیگران،1392، شهر کودکانه، ترجمه پیمان ضیایی و مونا واله, نشر تیسا - ماسن، پاول و کیگان، جروم و هستون، آلتاکارون و جین وی کانجر، جان، 1382، رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسائی, کتاب ماد(وابسته به نشر مرکز). - محمودی پاتی، فرزین و بلوری، زهره، 1397، بررسی رابطه مولفه های تأثیر گذار بر میزان تعاملات اجتماعی در محلات پرتراکم( مورد مطالعه: محله اسپه کلا شهر آمل)، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی، سال 22، شماره 66، ص 281- 305 - مستغنی، علیرضا و اعتمادی، شهرزاد،1395، چگونگی شکل گیری حس مکان در کودکان، آرمانشهر، شماره 17، ص 103-113 - نوروزی، علیرضا و نسترن، مهین،1393، برنامه ریزی فضای بازی کودکان بازیکده های شهری، جلد اول: اصول برنامه ریزی و مکان یابی در عرصه کوی و محله،جهاد دانشگاهی واحد اصفهان - Cowan, Robert ,2005, The Dictionary of Urbanism, London: Streetwis Press. - Gehl, Jan,1987, Life between Building, NewYork: Van Nostrand Reinhold. - Howard, Amanda, 2006, What Constitutes Child Friendly Communities and how are they built? , report prepared for the Australian Research Alliance for Children and Youth (ARACY), Sydney : perth - W. McMillan، David & M. Chavi, David ،1986،Sense of Community: A Definition and Theory، Community Psychology،14 ،January 1986 ، page 6-23 - W. McMillan، David،1996،Sense of Community ،Community Psychology،24،No. 4، page 315-325 - Riggio, Eliana،2002،Child friendly cities: good governance in the best interests of the child،Environment&Urbanization، 14 ،No.2, page 45-58 - Satterthwaite, David, 2004, City governance for and withchildren. International institute for environment anddevelopment, London: IIED. - UNICEF،2018 ،Child Friendly Cities and Communities Handbook ،unicef - Woolcock, Geoff , & Steele, Wendy, 2008, Child-friendly community indicators-a literature review, Queensland: Griffith university | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 800 |