تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,268 |
تعداد مقالات | 15,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,641,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,555,930 |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل رفتار درمانی دیالکتیک، براضطراب، افسردگی و خشم همسران جانبازان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 195-203 اصل مقاله (539.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.12708 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرحمن عباس پور* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ مرضیه علیوندی وفا3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی ،گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
از عوارض مهم جنگ ، بروز مشکلات جسمی و روانی برای جانبازان و همسران آنهاست. بیشتر مسئولیت مراقبت از جانبازان بر عهده همسران آنهاست و این مسئولیت سلامت و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و زمینه های بروز اختلالات هیجانی مانند، اضطراب، افسردگی، خشم را در آنها فراهم می آورد. هدف: پژوهش حاضر با تعیین تاثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی برمدل رفتاردرمانی دیالکتیک، براضطراب، افسردگی و خشم همسران جانبازان انجام گرفت. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل روی 20 نفر از همسران جانبازان که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد.ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس خشم اشپیلبرگ، پرسشنامه افسردگی بک(BDI)و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر. گروه آزمایش در 8 جلسه گروهی آموزش تنظیم هیجان مبتنی برمدل رفتاردرمانی دیالکتیک را دریافت کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند راهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد میانگین پس آزمون اضطراب، افسردگی و خشم همسران جانبازان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری داشته است (0/05≥ P ). نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجان با روش رفتاردرمانی دیالکتیک می تواند به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده باشد. واژگان کلیدی: رفتاردرمانی دیالکتیک، اضطراب، افسردگی، خشم، همسران جانبازان | ||
کلیدواژهها | ||
رفتاردرمانی دیالکتیک؛ اضطراب؛ افسردگی؛ خشم؛ همسران جانبازان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |