تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 920 |
تعداد مقالات | 11,017 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,599,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,658,752 |
تحلیل انتقال گرما در چندراهة خروج دود موتور احتراق داخلی تراکمی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1400 | ||
نوع مقاله: پژوهشی کامل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.43540.2814 | ||
نویسندگان | ||
سیداسماعیل رضوی1؛ وحید فرهنگ مهر ![]() | ||
1دانشکده فنی مهندسی مکانیک-دانشگاه تبریز | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه بناب | ||
چکیده | ||
کارایی چندراهة خروج دود یک موتور احتراق داخلی تراکمی تحت تاثیر متغیرهای هندسی آن و متغیرهای جریان دود درون آن میباشد. در این پژوهش، ابتدا هندسة چندراهة خروج دود با خم 90درجه در مجراهای آن مدلسازی میشود. سپس تاثیر قطر مخزن آرامش و مجراها بر مشخصههای جریان و انتقال گرما در چندراهة خروج دود شبیهسازی عددی میگردد. شبیهسازیها به روش المان محدود با نرمافزار کامسول انجام میشود. بدین منظور پس از تولید شبکة مناسب با تعداد المانهای کافی و با پراکندگی مناسب آنها در مدل، گسستهسازی معادلات ناویر-استوکس و انتقال گرما با دقت مرتبة دوم انجام می-گردد. چون جریان دود درون چندراهة خروج دود آشفته میباشد، از مدل آشفتگی k-ε استاندارد استفاده میشود. پس از اعتبارسنجی شبیهسازیها با مقایسة نتایج با اطلاعات آزمایشگاهی موجود در ادبیات فن، نمودارهای سرعت، فشار و عدد نوسلت ترسیم و تفسیر میگردند. نتایج نشان میدهند که با افزایش قطر مخزن آرامش و مجراها، سرعت جریان دود در خروجی چندراهة خروج دود کاهش و فشار پشت آن افزایش مییابد. عدد نوسلت نیز در خروجی چندراهة خروج دود با افزایش قطر مخزن آرامش و مجراها کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
چندراهة خروج دود؛ مخزن آرامش؛ مجرا؛ شبیهسازی عددی؛ جریان آشفته | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |