تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 920 |
تعداد مقالات | 11,017 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,600,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,659,094 |
بررسی سرشت آگاهی در خلال تفسیرهای هایدگر از فوسیس و پسوخه و انتقادهای وی از علمگرایی | ||
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.44504.2761 | ||
نویسندگان | ||
حسین آزادمنجیری ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
2هیئت علمی/دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
3استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین | ||
4گروه فلسفه و حکمت دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
چکیده | ||
هایدگر با بازتعریف فوسیس و پسوخه ارسطویی در مقام انتقاد از علم تجربی و علمگرایی برمیآید که بر ساحات مختلف انسان و از جمله فلسفه سایه افکنده بود. از خلال این تفسیرها و انتقادات، میتوان نظرات وی را درباره آگاهی استخراج کرد وی اظهار میکند که معنای فوسیس در زبان یونانی «وجود به ما هو وجود» است و با «صورت» که تغییر پیوستار را نشان میدهد، رخ عیان میکند. صورت که خلاء دوگانه علت فاعلی و علت غایی را برای فوسیس پر میکند در حقیقت همان آگاهی است. آگاهی که هایدگر از آن با «تجربهی زیسته» یاد میکند، دارای لایههای مختلف رفتاری-ادراکی، اجتماعی و پیشا-شخصیِ از قبل معنادار است. هایدگر بیان میکند که علم با عینی سازی تجربیات، وجههی غیر عینی تجربهی زیسته را از بین میبرد. در نظر او، تجربه زیسته خود نمیتواند مورد مطالعه علم قرار گیرد. بنابراین علمی با موضوع آگاهی به ما هو آگاهی غیرممکن است، زیرا وقتی آگاهی به موضوع مطالعهی علم تبدیل شود، دیگر آگاهی نیست. هایدگر در تفسیر پسوخه به عنوان آگاهی از اصطلاحات مختلفی همچون صورت، حق، لوگوس و مقوله استفاده و بیان میکند که آگاهی در تمام این اصطلاحات شامل یک دوگانگی است که همواره ارتباط آن با امر خارجی حفظ میشود. به نظر میرسد آگاهی برای هایدگر با هستی گره خورده است و وی همواره بر این نکته تاکید میکند که آگاهی همان ارتباط با انسان یا دازاین با خارج است و هر چه از این ارتباط برداشت شود، در مرحله دومی است که علم از جملهی آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ فوسیس؛ پسوخه؛ تجربهی زیسته؛ علم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 491 |