تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,452 |
بررسی سرشت آگاهی در خلال تفسیرهای هایدگر از فوسیس و پسوخه و انتقادهای وی از علمگرایی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 37، دی 1400، صفحه 326-347 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.44504.2761 | ||
نویسندگان | ||
حسین آزادمنجیری* 1؛ مجید ملایوسفی2؛ محمدحسن حیدری3؛ محمد صادق زاهدی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم و تحقیقات، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
هایدگر با بازتعریف فوسیس(φυσις) و پسوخه(Ψυχη) ارسطویی در مقام انتقاد از علم تجربی (Science) و علمگرایی(Scientism) برمیآید که بر تمام ساحات زندگی انسان و از جمله فلسفه سایه افکنده بود. از خلال این تفسیرها و انتقادات، میتوان نظرات وی را درباره آگاهی(Consciousness) استخراج کرد. در نظر وی، معنای فوسیس در زبان یونانی «وجود به ما هو وجود» است و درμορφη (صورت) که تغییر پیوستار را نشان میدهد، رخ عیان میکند. صورت که خلاء دوگانه علت فاعلی و علت غایی را برای فوسیس پر میکند در حقیقت همان آگاهی است. آگاهی که هایدگر از آن با «تجربه زیسته»(lived experience) یاد میکند، دارای لایههای مختلف رفتاری-ادراکی، اجتماعی و پیشا-شخصیِ از قبل معنادار است. هایدگر در تفسیر پسوخه به عنوان آگاهی از اصطلاحات مختلفی همچون صورت، Truth(حق)، لوگوس و مقوله استفاده و بیان میکند که آگاهی در تمام این اصطلاحات شامل یک دوگانگی است که همواره ارتباط آن با امر خارجی حفظ میشود. آگاهی برای هایدگر با هستی گره خورده است و وی همواره بر این نکته تاکید میکند که آگاهی همان ارتباط انسان یا دازاین(Dasein) با خارج است و هر چه از این ارتباط برداشت شود، در مرحله دومی است که ممکن است انتزاع یا علم یا هر چیز دیگر نام بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ فوسیس؛ پسوخه؛ تجربه زیسته؛ علم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |