تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,053 |
بررسی پدیدۀ روبهرشد انتظار و منجیگرایی(مهدویت) در عصر ایلخانان | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 25، دی 1399، صفحه 123-147 اصل مقاله (291.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2020.12606 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کریمی* 1؛ کبری جعفرزاده2 | ||
1دانشیار دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد تاریخ تشیع دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اعتقاد به ظهور امامزمان،یکی از ارکان اساسی مذهب تشیع امامی است که در طول تاریخ اسلام و تشیع جریان داشته است. در دوره تسلط مغولان و تأسیس حکومت ایلخانی در ایران مسئله منجیگرایی (مهدویت) رشد بسزایی یافت. حضور عناصر بیگانه با مذهب غیراسلامی و مسلط شدن بر جامعه و مملکت اسلامی باعث بروز، فتنه و فساد، هرجومرج، بروز جنگها، افزایش مالیاتها و آشفتگی اوضاع شد. در چنین شرایطی، مردم بیش از هر زمان دیگری، احساس نیاز به مصلحی را داشتند که با آمدنش به تمامی ظلم و جورها پایان بخشد. در این دوره، انتظار و منجیگرایی، بیش از عصرهای دیگر در عقاید و افکارمردم (شیعیان) و حتی غیرشیعیان رسوخ کرد. بهطوریکه در برخی از شهرها هر روز مردم به انتظار منجی به دروازۀ شهرها میرفتند و به انتظار امام غایب مینشستند. در این پژوهش علل پیدایش و رشد اندیشۀ منجیگرایی و مهدویت و پیامدهای آن ازجمله بهرهبرداری قیامکنندگان از اندیشۀ منجیگرایی به روش توصیفیتحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایلخانان؛ شیعیان؛ انتظار؛ منجیگرایی (مهدویت) | ||
مراجع | ||
منابع - نهجالبلاغه (1384)، ترجمه محمد دشتی، قم، انتشارات امامت. - آملی، مولانا اولیاءالله (1348)، تاریخ رویان، تصیح منوچهر ستوده، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. - آیتی، عبدالمحمد (1346)، تحریر تاریخ وصاف، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. - ابن بطوطه (1337)،سفرنامه، ترجمه محمدعلی موحد، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - اشپولر، برتولد (1351)، تاریخ مغول در ایران، ترجمه محمود میرآفتاب، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - اقبال آشتیانی، عباس (1347)، تاریخ مغول، 1، تهران، امیرکبیر. - بیانی، شیرین (1371)،مغولان و حکومت ایلخانی در ایران، تهران، سمت. - پطروشفسکی، ای.پ. (1359)، تاریخ ایران (ایران در سده میانه)، سیروس ایزدی و حسین تحویلی، تهران، انتشارات دنیا. - پطروشفسکی، ای.پ.،کارل یان، جان ماسون اسمیت (1366)، تاریخ اجتماعی، اقتصادی ایران در دوره مغول، یعقوب آژند، تهران، انتشارات اطلاعات. - جعفریان، رسول (1378)، از یورشمغولان تا زوال ترکمانان، 3، تهران، مؤسسۀ فرهنگ دانش و اندیشه معاصر. - جوینی، عطاملک (1361)، تسلیهالاخوان، تصیحعباس ماهیار، تهران، انتشارات آباد چاپ سعید نو. - جوینی، عطاملک (1378)، تاریخ جهانگشای، تصیح محمد قزوینی، 1، تهران، انتشارات نقشقلم. - حافظ ابرو (1380)، زبدهالتواریخ، تعلیق سیدکمال حاجسیدجوادی، 1، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد. - حقیقت، عبدالرفیع (1390)، تاریخ مذهب تشیع، تهران، انتشارات کومش. - خواندمیر، غیاثالدینبن همامالدینحسینی (1353)،حبیبالسیر، تصیح محمد دبیرسیاقی، 3، تهران، انتشارات خیام. - رفیعی، سیدجعفر (1377)، امامزمان و سیدبن طاووس، قم، انتشارات یاران قائم. - ساندرز، ج.ج (1361)، تاریخ فتوحات مغول، ترجمه ابوالقاسم حالت، تهران، امیرکبیر. - سیدبن طاووس (1382)، الملاحم و الفتن، مترجم محمدجواد نجفی، تهران، انتشارات کتابفروشی اسلامیه. - شیبی، کاملمصطفی (1385)،تشیع و تصوف (تا آغاز سده دوازدهم هجری)، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران، امیرکبیر. - علامه مجلسی (بیتا)، بحارالانوار، ترجمه حسن بن محمد ولی ارومیه، انتشارات جاویدان. - القاشانی، ابوالقاسمعبداللهبن محمد (1348)،تاریخ الجایتو، به اهتمام مهین همبلی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - کریمی، علیرضا (1389)، «اندیشه فلسفی خواجه نصیرالدینطوسی زمینهساز نگرش نو به آینده در دوره مغولان»، فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی، شماره دوم. - کریمی، علیرضا (1394)، «موضع شیعیان نسبت به مغولان»،تاریخنامه ایران بعد از اسلام، شمارۀ یازدهم. - مرتضوی، منوچهر (1358)، مسائل عصر ایلخانان، تبریز، انتشارات آگاه، چاپخانه شفق تبریز. - منهاجالسراج (1363)، طبقات ناصری، تصحیح عبدالحی حبیبی، تهران، دنیایکتاب. - همدانی، رشیدالدین فضلالله (1389)،جامعالتواریخ در تاریخ مغول، به کوشش بهمن کریمی، 2، تهران، انتشارات اقبال. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |