تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,415 |
بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت در رابطه بین مادیگرایی و خرید اجباری؛ مطالعه موردی صنعت پوشاک | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، بهمن 1399، صفحه 129-142 اصل مقاله (524.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.40275.1459 | ||
نویسندگان | ||
مریم السادات موسوی1؛ حسین عماری* 2؛ سیروس فخیمی آذر3؛ سید سیامک موسوی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر ، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز | ||
4استادیار گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه خرید اجباری به یک ناحیه مهم از تحقیقات در حوزه تحقیق رفتار مصرفکننده تبدیل شده است. اهمیت مطالعه رفتار خرید اجباری، از ماهیت جنبهی منفی که در رفتار مصرفکننده دارد، ناشی میشود. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیل و توسعهی این گونه خریدها مورد نیاز است. دراین مقاله برای اولین بار تأثیر تعدیلکنندگی جنسیت در رابطه بین مادیگرایی و خرید اجباری در صنعت پوشاک ارزیابی شد. در این تحقیق ابتدا روایی و پایای پرسنامه ها سنجیده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان مراکز خرید پوشاک واقع در استان همدان واقع در کشور ایران میباشند. سپس، با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که پس از بررسی پرسشنامههای جمعآوری شده، 362 پرسشنامه قابل تحلیل بودند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر، نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. در گام بعدی، در بخش آمار توصیفی، شاخصهای فراوانی بر اطلاعات جمعیتشناختی گزارش شد. آنگاه، شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، کشیدگی و چولگی برای مؤلفهها با استفاده از نرمافزار SPSS به دست آمد. در گام نهایی، در بخش آمار استنباطی نیز تحلیل فرایند شرطی با استفاده از ماکرو PROCESS اثر تعدیلکنندگی اندازهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مادیگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید اجباری دارد و مادیگرایی با تعدیلگری جنسیت بر خرید اجباری اثر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خرید اجباری؛ مادیگرایی؛ جنسیت؛ پوشاک | ||
مراجع | ||
اسفیدانی، محمد رحیم؛ رمضانی، سارا؛ شاه حسینی، محمد علی (1395). مدلسازی ساختاری تفسیری هویت برند سازمانی در بازار B2B صنعت IT با نگاهی به عملکرد بازاریابی. مدیریت بازرگانی. 8(2)، 259-280. موسوی، سیدسیامک؛ روحگندم؛ شروین (1398). تاثیر الگوی بیرونی سایت های اینترنتی بر تمایل به خرید با تاکید بر نقش میانجی حالات درونی خریداران (مطالعه موردی: مشتریان سامانه بام بانک ملی). دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران. نجفلو، حسین و موسوی، سیدسیامک (1397). بررسی عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در خریدهای الکترونیک (مطالعه ای در استان آذربایجان شرقی). پنجمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران دامانژاد، شهرزاد (1394). بررسی روایی و پایایی مقیاس خرید اجباری ادواردز (ECBS). شخصیت و تفاوتهای فردی. 4(7): 123-148. قادری، طاهره، رضایی، سپیده (1393). رابطه سرمایه فرهنگی و گرایش جوانان به مد (تفاوت بین دختران و پسران). فصلنامه علوم اجتماعی. 66، 1-35.
Bhatia, V. (2019). Examining consumers’ attitude towards purchase of counterfeit fashion products. Journal of Indian Business Research. 10(1), 193-207. doi: 10.1108/JIBR-10-2017-0177. doi: 10.1108/JIBR-10-2017-0177
Dittmar, H. (2007). The costs of consumer culture and the “cage within”: the impact of the material “good life” and “body perfect” ideals on individuals” identity and well-being. Psychological Inquiry. 18(1), 23-31. doi: 10.1080/10478400701389045
Edwards, E.A. (1993). Development of a New Scale for Measuring Compulsive Buying Behaviour. Financial Counseling and Planning, 4(1), 67-84.
Iqbal, N., Aslam, N. (2016). Materialism, depression, and compulsive buying among university students. The International Journal of Indian Psychology. 3(2), 91-102. doi: 18.01.105/20160302
Kaur, M., Maheshwari, S.K. & Kumar, A. (2019). Compulsive buying behavior and online shopping addiction among health science teachers. International Journal of Nursing Care. 7(1), 4-80. doi: 10.5958/2320-8651.2019.00014.0.
O'Cass, A. & Julian, C.C. (2001). Fashion clothing consumption: studying the effects of materialistic values, self-image/product-image congruency relationships, gender and age on fashion clothing involvement, in S Chetty & B Collins (eds), Bridging marketing theory and practice: Proceedings of the Australian and New Zealand Marketing Academy (ANZMAC) Conference, Auckland, New Zealand, December 1-5.
Park, E.J., Kim, E.Y. & Forney, J.C. (2006). A structural model of fashion-oriented impulse buying behavior. Journal of Fashion Marketing and Management. 10(4), 433-446. doi: 10.1108/13612020610701965
Raudsepp, M. & Parts, O. (2015). Compulsive Buying Behaviour in Estonian Market. Economics and Business. 27(1), 81–85. doi: 10.1515/eb-2015-0013
Richins, M.L., (2004). The material values scale: Measurement properties and development of a short form. Journal of Consumer Research, 31(1), 209-219. doi: 10.1086/383436
Richins, M.L. & Chaplin, L.N. (2015). Material parenting: how the use goods in parenting fosters materialism in the next generation. Journal of Consumer Research. 41, 1333–1357. doi: 10.1086/680087.
Roberts, B.W., Lejuez, C., Krueger, R.F., Richards, J.M. & Hill, P.L. (2014). What is conscientiousness and how can it be assessed? Developmental Psychology. 50(5), 1315– 1330. DOI: 10.1037/a0031109
Sathyapriya, G.B. & Mathew, A. (2015). The impact of materialism and social comparison of online compulsive buying among youth with reference to Salem, India. International Journal of Applied Services Marketing Perspectives. 4(3), 1776-1779.
Trautmann‐Attmann, J. & Johnson, T.W. (2009). Compulsive buying in a product specific context: Clothing. Journal of Fashion Marketing and Management. 13(3), 394-405. doi: 10.1108/13612020910974519
Vieira, V.A. (2009). An extended theoretical model of fashion clothing involvement. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal. 13(2), 179–200. doi: 10.1108/13612020910957707
Zhang, D., Brook, J.S., Leukefeld, C.G. & BrooK, W.D. (2016). Associations between compulsive buying and substance dependence/abuse, major depressive episode, and generalized anxiety disorder among men and women. Journal of Addictive Diseases. 35(4), 298–304. doi: 10.1080/10550887.2016.1177809. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |