تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 922 |
تعداد مقالات | 11,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,621,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,675,090 |
نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیت های کلاسی در پیش بینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 16، شماره 62، تابستان 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رامین حبیبی کلیبر ![]() | ||
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش منزلت هویت تحصیلی و ادراک فعالیتهای کلاسی در پیشبینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پسر دوره متوسطه ناحیه 4 در سال تحصیلی 99-1398 در شهرستان تبریز بودند که از این جامعه، تعداد 190 نفر دانشآموز بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اهداف پیشرفت میگدلی و همکاران (1988)، منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، ادراک از فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (2002) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس علاقه، چالش، انتخاب و لذت، با جهتگیری هدف تسلطی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین جهتگیری تسلطی با هویت موفق و سردرگم رابطه مثبت و بین جهتگیری تسلطی با هویت دیررس و دنبالهرو رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از طرفی بین مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس علاقه، چالش و انتخاب با جهتگیری هدف عملکردی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین جهتگیری هدف عملکردی با هویت موفق و سردرگم رابطه مثبت و معنادار و با هویت دنبالهرو رابطه منفی و معناداری دارد. از طرفی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ادراک از ساختار کلاس درس، منزلتهای هویت تحصیلی قادرند تغییرات جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی را در دانشآموزان پیشبینی کنند؛ بنابراین ادراک فعالیتهای کلاسی و هویت تحصیلی نقش مهمی در جهتگیری اهداف یادگیری دارند | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک فعالیت های کلاسی؛ منزلتهای تحصیلی؛ جهتگیری هدف تسلطی؛ جهتگیری هدف عملکردی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |