تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,930 |
رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطه هیجانهای تحصیلی: مدلیابی ساختاری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 62، شهریور 1400، صفحه 192-208 اصل مقاله (787.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ندا سبزی* 1؛ مسعود حسین چاری2؛ بهرام جوکار3؛ فرهاد خرمائی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
3استاد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
4دانشیار رشته روانشناسی تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطهی هیجانهای تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند که از بین آنها 315 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خودارزیابی مرکزی (جاج و دیگران، 2003)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و دیگرانو مقیاس خودناتوانسازی تحصیلیشوینگر و استینسمیر-پلستر بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشانگر تأثیر مستقیم خودارزیابی مرکزی بر خودناتوانسازی تحصیلی، خودارزیابی مرکزی بر هیجانهای تحصیلی و هیجانهای تحصیلی بر خودناتوانسازی تحصیلی بود و همچنین، خودارزیابی مرکزی با واسطه هیجانهای تحصیلی، خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکند. مطابق با نتایج پژوهش حاضر، ارتقاء سطح عزتنفس، خودکارآمدی و منبع کنترل دورنی ، احساس خودارزشی را به همراه دارد و زمینهساز تجربه بیشتر هیجانهای مثبت امید و غرور است که همین امر تمایل به استفاده از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی را کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودارزیابی مرکزی؛ هیجانهای تحصیلی؛ خودناتوانسازی تحصیلی | ||
مراجع | ||
منابع
اسماعیلی، نیلوفر؛ شکری، امید؛ فتحآبادی، جلیل و حیدری، محمود (1394). آزمون روابط ساختاری بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبردهای مقابله، هیجانهای پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 9(30)، 122-63.
راهپیما، سمیرا و فولادچنگ، محبوبه (1397). رابطه عزم و خودناتوانسازی: بررسی نقش واسطهای هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 13(49)، 141-123.
فاتحی پیکانی، زهرا و شکری، امید (1393). نقش میانجیگر هیجانات پیشرفت در رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای یادگیری. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3)، 93-73.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (8)32، 38-7.
لکی، داود؛ شکری، امید؛ سپاه منصور، مژگان و ابراهیمی، سارا (1397). رابطهی تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت. فصلنامه روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻮﻟﻲ: روانﺷﻨﺎﺳﺎن اﻳﺮاﻧﻲ، 4(55)، 341-329.
محمدی، زهره؛ جوکار، بهرام و حسینچاری، مسعود (1393). پیشبینی رفتارهای خودشکن توسط جهتگیری هدف: نقش واسطهای احساس شرم و گناه. فصلنامه روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻮﻟﻲ: روانﺷﻨﺎﺳﺎن اﻳﺮاﻧﻲ، 11(41)، 102-83.
References
Alter, A. L., & Forgas, J. P. (2007). On being happy but fearing failure: the effects of mood on self-handicapping strategies. Journal of Experimental Social Psychology, 43(6), 947–954.
Atoum, A. Y., Al-Momani, A. L., & Asayyah, A. M. (2019). Self-Handicapping and Its Relation to Self-Efficacy among Yarmouk University Jordanian Students. Current Res. J. Soc. Sci. & Human., 2, 93-102.
Barutçu Yıldırım, F., & Demir, A. (2019). Self-Handicapping Among University Students: The Role of Procrastination, Test Anxiety, Self-Esteem, and Self-Compassion. Psychological reports, 0(0), 1-19.
Berglas, S. & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success, Journal of Personality and Social Psychology, 36, 405-417.
Bipp, T., Kleingeld, A., & Ebert, T. (2019). Core self-evaluations as a personal resource at work for motivation and health. Personality and Individual Differences, 151, 1-9.
Blad, E. (2017). The unexpected reason some students procrastinate. Education Week. Retrieved from, http://blogs. edweek. org/edweek/rulesforengagement/2017/08/why_students_procrastinate-self-handicapping. html.
Boekaerts, M. (2011). Emotions, emotion regulation, and self-regulation of learning. Handbook of self-regulation of learning and performance, 5, 408-425.
Boekaerts, M., & Cascallar, E. (2006). How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation? Educational Psychology Review, 18(3), 199-210.
Boekaerts, M., and Niemivirta, M. (2000). “Self-regulated learning: finding a balance between learning goals and ego-protective goals, in Handbook of Self-Regulation, eds M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Zeidner (San Diego, CA: Academic Press), 417–451.
Bramante, A. C. (2015). Correlation between self-esteem, self-efficacy, personality, fear of success, and self-defeating behaviors of performing artists. Ph.D Thesis, Walden University.
Brdovcak, B. (2017). The Relationship between Achievement Emotions, Appraisals of Control and Value, and Academic Success. Croatian Journal of Education, 19(3), 29-41.
Burić, I. (2015). The role of social factors in shaping students’ test emotions: A mediation analysis of cognitive appraisals. Social Psychology of Education, 18(4), 785-809.
Chen, Z., Sun, K., & Wang, K. (2018). Self-esteem, achievement goals, and self-handicapping in college physical education. Psychological reports, 121(4), 690-704.
Covington, M. V. (1984). The self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. The elementary school journal, 85(1), 5-20.
Covington, M. V. (1992). Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge: Cambridge University Press.
Covington, M. V. (1992). Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge: Cambridge University Press.
Covington, M. V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual review of psychology, 51(1), 171-200.
Critcher, C. R., Helzer, E. G., & Dunning, D. (2011). Self-enhancement via redefinition: Defining social concepts to ensure positive views of the self. In M. D. Alicke & C. Sedikides (Eds.), Handbook of self-enhancement and self-protection (pp. 69-91). New York, NY, US: Guilford Press.
Ferradás, M., Freire, C., & Núñez, J. C. (2017). Self-protection profiles of worth and academic goals in university students. European Journal of Psychology of Education, 32(4), 669-686.
Ferradás, M., Freire, C., & Núñez, J. C. (2017). Self-protection profiles of worth and academic goals in university students. European Journal of Psychology of Education, 32(4), 669-686.
Ferris, D. L., Johnson, R. E., Rosen, C. C., & Tan, J. A. (2012). Core self-evaluations: A review and evaluation of the literature. Journal of management, 38(1), 81-128.
Finez, L., & Sherman, D. K. (2012). Train in vain: the role of the self in claimed self-handicapping strategies. Journal of Sport and Exercise Psychology, 34, 600–620.
Finez, L., Berjot, S., Rosnet, E., Cleveland, C., & Tice, D. M. (2012). Trait self-esteem and claimed self-handicapping motives in sports situations. Journal of Sports Sciences, 30(16), 1757–1765.
Franken, D. (2017). How personal characteristics can predict strength use at work. Retrieved from: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=143173.
Goetz, T., Frenzel, A. C., Stoeger, H., & Hall, N. C. (2010). Antecedents of everyday positive emotions: An experience sampling analysis. Motivation and Emotion, 34, 49-62.
Greaven, S.H., Santor, D.A., Thompson, R. & Zuroff, D.C. (2000). Adolescent Self-Handicapping, Depressive Affect, and Maternal Parenting Styles, Journal of Youth and Adolescence, 29, 631-646.
Hepper, E. G., Gramzow, R. H., & Sedikides, C. (2010). Individual differences in self‐enhancement and self‐protection strategies: An integrative analysis. Journal of personality, 78(2), 781-814.
Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS. CRC Press.
Johnson, R. E., Rosen, C. C., & Chang, C. H. (2011). To aggregate or not to aggregate: Steps for developing and validating higher-order multidimensional constructs. Journal of Business and Psychology, 26(3), 241-248.
Judge, T. A., & Kammeyer-Mueller, J. D. 2011. Implications of core self-evaluations for a changing organizational context. Human Resource Management Review, 21, 331-341.
Judge, T. A., Bono, J. E., Erez, A., & Locke, E. A. (2005). Core self-evaluations and job and life satisfaction: the role of self-concordance and goal attainment. Journal of applied psychology, 90(2), 257-268.
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2003). The core self-evaluations scale: Development of a measure. Personnel Psychology, 56, 303- 331.
Kammeyer-Mueller, J. D., Judge, T. A., & Scott, B. A. (2009). The role of core self-evaluations in the coping process. Journal of Applied Psychology, 94(1), 177.
Lee, J., Bong, M., & Kim, S. I. (2014). Interaction between task values and self-efficacy on maladaptive achievement strategy use. Educational Psychology, 34(5), 538-560.
Lim, L. (2009). A two-factor model of defensive pessimism and its relations with achievement motives. The Journal of Psychology, 143(3), 318-336.
Martin V. C. (2000) Goal theory, motivation, and school achievement: An Integrative Review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200.
Martin, A. J., Marsh, H. W., & Debus, R. L. (2001). Self-handicapping and defensive pessimism: exploring a model of predictors and outcomes from a self-protection perspective. Journal of Educational Psychology, 93(1), 87–102.
McCombs, B. L. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: A phenomenological view. In Self-regulated learning and academic achievement (pp. 51-82). Springer, New York, NY.
Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M. (2001). Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost?. Journal of educational psychology, 93(1), 77-86.
Norem, J. K., & Illingworth, K. S. S. (2004). Mood and performance among defensive pessimists and strategic optimists. Journal of Research in Personality, 38, 351-366.
Nosenko, E. L., Arshava, I. F., & Nosenko, D. V. (2016). Personality predictors of self-handicapping as a behavioral manifestation of the individual's self-efficacy deficit. International Journal of Personality Psychology, 2(1), 44-50.
Oettingen, G., Schrage, J., & Gollwitzer, P. M. (2015). Volition. In Handbook of Educational Psychology (pp. 118-132). Routledge.
Panadero, E. (2017). A review of self-regulated learning: six models and four directions for research. Frontiers in psychology, 8, 422.
Peixoto, F., Sanches, C., Mata, L., & Monteiro, V. (2016). “How do you feel about math?” Relationships between competence and value appraisals, achievement emotions and academic achievement. European Journal of Psychology of Education, 32(3), 385-405.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pekrun, R. (2014). Emotions and learning. Educational practices series, 24, 1-32.
Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In S.Christenson, A. L., Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 421-439). New York: Springer
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91-105.
Pekrun, R., Lichtenfeld, S., Marsh, H. W., Murayama, K., & Goetz, T. (2017). Achievement emotions and academic performance: Longitudinal models of reciprocal effects. Child development, 88(5), 1653-1670.
Putwain, D. W., Pekrun, R., Nicholson, L. J., Symes, W., Becker, S., & Marsh, H. W. (2018). Control-Value Appraisals, Enjoyment, and Boredom in Mathematics: A Longitudinal Latent Interaction Analysis. American Educational Research Journal, 55(6), 1339-1368.
Sahranc, U. (2011). An investigation of the relationships between selfhandicapping and depression, anxiety, and stress, International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 526-540.
Sanna, L. J. (1998). Defensive pessimism and optimism: The bitter-sweet influence of mood on performance and prefactual and counterfactual thinking. Cognition and Emotion, 12(5), 635-665.
Schmidt, S., Tinti, C., Levine, L. J., & Testa, S. (2010). Appraisals, emotions and emotion regulation: An integrative approach. Motivation and Emotion, 34, 63-72.
Schwinger, M. (2013). Structure of academic self-handicapping—Global or domain-specific construct?. Learning and Individual Differences, 27, 134-143.
Schwinger, M., & Stiensmeier-Pelster, J. (2011). Prevention of self-handicapping—The protective function of mastery goals. Learning and Individual Differences, 21(6), 699–709.
Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic selfhandicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106, 744-761.
Siemer, M., Mauss, I., & Gross, J. J. (2007). Same situation—different emotions: How appraisals shape our emotions. Emotion, 7, 592-600.
Smith, C. A., & Lazarus, R. S. (1993). Appraisal components, core relational themes, and the emotions. Cognition and Emotion, 7, 233-269.
Sorić, I., Penezić, Z., & Burić, I. (2013). Big Five personality traits, cognitive appraisals and emotion regulation strategies as predictors of achievement emotions. Psihologijske teme, 22(2), 325-349.
Tice, D. (1991). Esteem protection or enhancement? Self-handicapping motives and attributions differ by trait self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 711-725.
Török, L., & Szabó, Z. P. (2018). The theory of self-handicapping: forms, influencing factors and measurement. Československá psychologie (Czechoslovak Psychology), 62(2), 173-188.
Urdan, T., & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn. Educational Psychology Review, 13(2), 115-138.
Uysal, A., & Knee, C. R. (2012). Low Trait Self‐Control Predicts Self‐Handicapping. Journal of Personality, 80(1), 59-79.
Virkes, T., Maslić Seršić, D. M., & Lopez-Zafra, E. (2017). Core self- evaluations and individual strategies of coping with unemployment among displaced spanish workers. The Spanish Journal of Psychology, 20, 59, 1-11.
Weiner, B. (2014). The attribution approach to emotion and motivation: History, hypotheses, home runs, headaches/heartaches. Emotion Review, 6 (4), 353– 361.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 532 |