تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,852,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,682,645 |
نقش واسطه ای اهداف آموزشی در رابطه بین احساس طردشدگی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 61، خرداد 1400، صفحه 143-160 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کریم سواری* 1؛ فاطمه فرزادی2 | ||
12 دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش واسطه ای اهداف آموزشی در رابطه بین احساس طردشدگی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلیبود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری تحقیق، کلیهدانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر اهواز( تقریبا 23000 نفر) بود که در سال تحصیلی 98-99 به تحصیل اشتغال داشتند که از بین آنها 200 نفر (100 دختر و 100 پسر) با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسش نامه احساس طردشدگی (1993)، پرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی (1395)، پرسش نامه اهداف آموزشی(1395) و عملکرد تحصیلی جمع آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بعد از حذف رابطه غیرمعنادار مسیر خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از مدل پیشنهادی، برازندگی مدل نهایی تحقیق اصلاح و تایید گردید. یافتههای روابط مستقیم مسیرهای بین متغیرها، نشان داد که احساس طردشدگی با عملکرد تحصیلی واهداف آموزشی رابطه منفی معنادار؛ و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف آموزشی و به همین ترتیب اهداف آموزشی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معناداری دارد. یافته ها، همچنین نشان داد که اهداف آموزشی در ارتباط بین احساس طردشدگی و عملکرد تحصیلی نقش واسطه ای را بازی می کند. تحقیق حاضر پیشنهاد می دهد که جهت اصلاح عملکرد تحصیلی به صورت مطلوب، احساس طرد شدگی را در دانش آموزان درگیر به حداقل رساند. همچنین با ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی می توان زمینه توسعه اهداف آموزشی را هموار نمود و با اهتمام جدی به اهداف آموزشی، می توان انتظار عملکرد تحصیلی بهتری را داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس طردشدگی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی؛ اهداف آموزشی | ||
مراجع | ||
منابع
اکبری بلوطبنگان، افضل، نجفی، محمود و بابایی، جلال (1395). ساختار عاملی پرسش نامه بهزیستی ذهنی در نوجوانان شهر قم. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 14(1)، 45-58.
حیدری، پویا و ابوئی مهریزی، حامد (1398). نقش واسطه ای خوددلسوزی در رابطه با تنظیم هیجانی و سازگاری روانی- اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 14(56). 169-190.
سیف، علی اکبر (1392). روان شناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات دوران.
سواری، کریم (1398). اعتباریابی پرسش نامه احساس طردشدگی در بین دانش آموزان. نسخه اولیه تحقیق چاپ نشده.
کریمی، یوسف، خلخالی، ولی، احدی، حسن و نفیسی، غلامرضا (1388). بررسی تاثیر چارچوب گذاری هدف و سبک ارتباطی بر پیشرفت تحصیلی دانش تحصیلی پسر پایه پنجم ابتدایی شهر قزوین. مجله دستاوردهای روان شناختی. 2، 189-218.
کریم زاده، منصوره (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان (شهر تهران)گرایش علوم ریاضی و علوم انسانی. مطالعات زنان، 3(6): 69-49.
یاری، علی محمد (1390). بررسی روند تأثیر همانندی شیوه های فرزند پروری و روابط بین فردی از طریق ایجاد رضایت در زندگی والدین بر عملکرد تحصیلی فرزندان و دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی.
Ahmadi, S. (2020). Academic self-esteem, academic self-efficacy and academic achievement: A path analysis. J Foren Psy. 5,155.
Allen, K. A., & Bowles, T. (2012). Belonging as a guiding principle in the education of adolescents. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology. 12(2012), 108-119.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of educational psychology. 80(3), 260-267.
Arslan, G. (2016). Relationship between Sense of rejection, academic achievement, academic efficacy, and educational purpose in high school Students. Education and Science. 41(183), 293-304.
Ansong, D., Eisensmith, S. R., Okumu, M., & Chowa, G. A. (2019). The importance of self-efficacy and educational aspirations for academic achievement in resource-limited countries: Evidence from Ghana. Journal of Adolescence. 70,13-23.
Babakhani, N. (2014). Perception of class and sense of school belonging and self- regulated learning: A causal model. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 116, 1477-1482.
Bandura, A. (2000). Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior. Oxford: Blachwell.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior(4, pp. 71–81). New York: Academic Press.
Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C., & Caprara, G. V. (1999). Self-efficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and social Psychology. 76(2), 258-269.
Bandura, A. (1997). Self‐efficacy: The Exercise of control. (Macmillan, London, UK).
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G.V., & Pastorelli, C. (1999). Self-efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations can career trajectories. Child Development, 72 (1), 187-206.
Blanco, H., Martinez, A., Ornelas, M. Flores, F., & Peinado, J. (2011). Validación de las escalas d autoeficaciaenconductasacadémicas y cuidado de la salud. México: DobleHélice.
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In T. Husten, & T. N. Post le th waite (Eds.), International encyclopedia of education (pp. 1643-1647). New York: Elsevier Science.
Buhs, E. S., Ladd, G. W. and Herald, S. L. (2006). Peer exclusion and victimization: Processes that mediate the relation between peer group rejection and children’s classroom engagement and achievement? Journal of Educational Psychology. 98, 1–13.
Campbell, G. (2014). How are feelings of belonging and self-efficacy related to academic achievement? A literature review. Retrieved at https://campbellgrahamm.files.wordpress.com/2014/11.
Carroll, A., Houghton, S., & Wood, R. (2009). Self-efficacy and academic achievement in Australian hgh school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency. Journal of Adolescence. 32, 797-817.
Celik, P., Lammers, J., van Beest, I., Bekker, M. H. J., Vonk, R. (2013). Not all rejections are Alike; competence and warmth as a fundamental distinction in social rejection. Journal of experimental social psychology. 49, 635-642.
Celik, P., Storme, M., & Myszkowski, N. (2016). Anger and sadness as adaptive emotion expression strategies in response to negative competence and warmth evaluations. British Journal of Social Psychology. 55(4), 792–810.
Chemers, M. M., Hu, L. T., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational psychology. 93(1), 55-64.
Cillessen, A. H. N., van IJzendoorn, H. W., van Lieshout, C., F. M. & Hartup, W. W. (1992). Heterogeneity among peer-rejected boys: Subtypes and Stabilities, Child Development. 63, 893–905.
Eisenberger, N. I., & Lieberman, M. D. (2004). Why rejection hurts: a common neural alarm system for physical and social pain. Trends Cogn. Sci. 8, 294–300.
Eryılmaz, A., & Aypay, A. (2011). Relationships of high school sdutent’subjective well-being and school burnout. International Online Journal of Educational Sciences. 3(1), 181-199.
Godleski, S. A., Kamper, K. E., Ostrov, J. M., Hart, E. J., &Blakely-McClure, S. J. (2015). Peer victimization and peer rejection during early childhood. J Clin Child Adolesc Psychol, 44(3), 380–392.Gerber, J., & Wheeler, L. (2009). On being rejected: A meta-analysis of experimental research on rejection. Perspectives on Psychological Science. 4, 468–488.Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban adolescent students. The Journal of Experimental Education. 62(1), 60-71.
Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools. 30(1), 79-90.
Grøtan, K., Sund,E. R., & Bjerkeset, O. (2019). Mental health, academic self-efficacy and study progress among college students – The SHoT study, Norway. Frontiers in Psychology. 10(45), 1-11.
Hampton, N. Z., & Mason, E. (2003). Learning disabilities, gender, sources of efficacy, self-efficacy beliefs, and academic achievement in high school students. Journal of School Psychology. 41(2), 101-112.
Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educ. Res. Rev. 17, 63–84
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
Jinks, J. & Morgan, V. (1999). Children’s perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House. 72(4), 224-230.
Joe, A. I., Kpolovie, P. J., Osonwa, K. E., and Iderima, C. E. (2014). Modes of admission and academic performance in Nigerian Universities. Merit Research Journals of Education and Review. 2(9), 203 – 230.
Laws, H. B., Ellerbeck, N. E., Rodrigues, A. S., Simmons, J. A., and Ansell, E. B. (2017). Social rejection and alcohol use in daily life. Alcohol. Clin. Exp. Res. 41, 820–827.
Lopez, C. & DuBois, D. L. (2005). Peer victimization and rejection: Investigation of an integrative model of effects on emotional, behavioral, and academic adjustment in early adolescence, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 34, 25–36.
Monjas, M., Martín-Antón, L. J.,García-Bacete, F. J., & Sanchiz, M. (2014). Rejection and victimization of students with special educational needs in first grade of primary education. anales de psicología. 30, 499-511.
Masten, A., Herbers, J., Cutuli, J., & Lafavor, T. (2008). Promoting competence and resilience in the school context. Professional School Counseling. 12(2), 76-84.
McCoach, D. B. & Siegle, D. (2001). Why try? Factors that differentiate underachieving gifted students from high achieving gifted students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Seattle, WA, USA.
McMahon, S. D., Parnes, A. L., Keys, C. B., & Viola, J. J. (2008). School belonging among low‐income urban youth with disabilities: Testing a theoretical model. Psychology in the Schools. 45(5), 387-401.
MacDonald, G., and Leary, M. R. (2005). Why does social exclusion hurt? The relationship between social and physical pain. Psychol. Bull. 131, 202.
McMahon, S. D., Wernsman, J., & Rose, D. S. (2009). The relation of classroom environment and school belonging to academic self-efficacy among urban fourth-and fifth-grade students. The Elementary School Journal. 109(3), 267-281.
Musa, M. (2020). The relationship between academic self-efficacy and academic performance among university undergraduate students. European Journal of Education Studies. 7,3, 135- 149.
Nasir, M., & Iqbal, S. (2019). Academic self -efficacy as a predictor of academic achievement of students in pre Service teacher training programs. Bulletin of Education and Research April. 41(1), 33-42.
Neel, C. G. O., & Fuligni, A. (2013). A longitudinal study of school belonging and academic motivation across high school. Child development. 84(2), 678-692.
Nichols, S. L. (2008). An exploration of students’ belongingness beliefs in one middle school. The Journal of Experimental Education. 76(2), 145–169.
Ormrod, J. E., Anderman, E. M., & Anderman, L. (2017). Educational psychology: developing learners (9th Edn.). Harlow - Pearson.
Oyuga, P. A., Raburu, P. A., & Aloka, P. J. O. (2019). Relationship between self-efficacy and academic performance among orphaned secondary school students in Kenya, International Journal of Psychology and Behavioral Sciences. 9(3), 39-46.
Peterson, J. S. (2000). A follow-up study of one group of achievers and underachievers four years after high school graduation. Roeper Review. 22, 217-224.
Pintrich, PR. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in Learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology. 95,4,667-686.
Pittman, L. D., & Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. The Journal of Experimental Education. 75(4), 270-290.
Rajchert, J., Konopka, K., & Boguszewski, P. (2018). Aggression and helping as responses to same-sex and opposite-sex rejection in men and women. Evol. Psychol. 16:1474704918775253.
Rajchert, J., Zoltak, T., Szulawski, M., & Jasielska, D. (2019). Effects of rejection by a friend for someone else on emotions and behavior. Front. Psychol. 10, 1-13.
Rajchert, J., Konopka, K., & Huesmann, L. R. (2017). It is more than thought that counts: the role of readiness for aggression in the relationship between ostracism and displaced aggression. Curr. Psychol. 36, 417–427.
Renshaw, T. L., Long, A. C. J. & Cook, C. R )2014(. Assessing adolescents’ positive psychological functioning at school: Development and validation of the student subjective wellbeing questionnaire. Amer Psychol Ass. 1- 19.
Robertson, T. E., Sznycer, D., Delton, A. W., Tooby, J., & Cosmides, L. (2018). The true trigger of shame: social devaluation is sufficient, wrongdoing is unnecessary. Evolution and Human Behavior. 39(5), 566–573.
Sachitra, V.; & Bandara, U. (2017). Measuring the academic self-efficacy of undergraduates: The role of gender and academic year experience. Int. J. Soc. Behav. Educ. 11, 2443–2448.
Sahaghi, H., Birgani, S. A., Mohammadi, A., & Jelodari, A. (2015). The relatıonshıp between sense of belongıng to school and educatıonal joy wıth academıc self-effıcacy ın male hıgh school students of Ahvaz. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World. 8(2), 64-72.
Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation, (pp. 15-31). San Diego, CA: Academic Press.
Shkullaku, R. U. (2013). The relationship between self–efficacy and academic performance in the context of gender among Albanian students. European Academic Research. 1 (4), 467-478.
Talsma, K., Schüza, B., Schwarzerc, R., and Norrisa, K. (2018). I believe, therefore I achieve (and vice versa): a meta-analytic cross-lagged panel analysis of self-efficacy and academic performance. Learn. Individ. Differ. 61, 136–150. doi: 10.1016/j.lindif.2017.11.015.
Twenge, J. M., Baumeister, R. F., Tice, D. M., & Stucke, T. S. (2001). If you can't join them, beat them: Effects of social exclusion on aggressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology. 81, 1058–1069.
Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2003). Isn't it fun to get the respect that we're going to deserve? Narcissism, social rejection and aggression. Personality and Social Psychology Bulletin. 29, 261–272.
Yokoyama, S. (2019). Academic self-efficacy and academic performance in online learning: A mini review. Front. Psychol. 9, 2794.
Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). The Hidden Dimension of Personal Competence: Self-Regulated Learning and Practice. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (p. 509–526). Guilford Publications.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |