تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,180,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,958,561 |
اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علائم اختلال اضطراب اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 61، خرداد 1400، صفحه 75-94 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه حمید* 1؛ عطیه پورصالح2؛ ایران داودی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز را بر علائم اختلال اضطراب اجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان شناختی، بود. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شده است. طی یک فراخوان به کلیه دانشجویان داوطلب دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند، پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (2000) داده شد و از بین دانشجویان داوطلبی که بالاترین نمره از نقطه برش را آورده بودند، پس از یک جلسه مصاحبه تشخیصی بر اساس معیارهای DSM-5، تعداد چهار نفر از افراد داوطلبی که تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی دریافت میکردند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. آزمودنیها توسط مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001)، پیش از شروع درمان، طی درمان، پس از درمان در مرحله پیگیری دو، چهار و ششهفتهای، مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن شفقت ورز منجر به کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی، افزایش راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان و کاهش راهبردهای غبرانطباقی تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی میشود. پیگیری دو، چهار و ششهفتهای حاکی از پایداری نسبی تغییرات بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن شفقت ورز؛ اضطراب اجتماعی؛ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان | ||
مراجع | ||
منابع
امین آبادی، زهرا، دهقانی،محسنو خداپناهی،کریم (1390). بررسی ساختار عاملی و اعتبار یابی پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان. مجله علوم رفتاری،5(4)،365-371.
ایمانی، مهدی (1391). بررسی کارایی رفتاردرمانی مبتنی بر پذیرش و زوج درمانی رفتاری یکپارجه نگر در کاهش آشفتگی زناشویی و علائم اختلال اضطراب فراگیر زنان شهرستان ماهشهر. پایان نامه دکتری مشاوره، روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران.
برجعلی، احمد،نوربالا، فاطمه،و نوربالا، احمد علی (1392). اثر تعاملی شفقت به خود و نشخوار فکری بیماران افسرده دردرمان مبتنی بر شفقت. نشریه دانشور،20(104)،77-84.
پاول گیلبرت (1395). بر شفقت، ترجمه، مهرنوش و فیضی، علی. تهران: انتشارات ابن سینا.
حسنوند عموزاده، مهدی (1393). هنجاریابی سیاهه فوبیای اجتماعی SPIN در نمونه غیر بالینی. مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و ششم، شماره اول،17-30.
حمید پور، حسن(1387). اهمیت روش شناسی در پژوهش های رفتاری- شناختی. تهران. نشر بازتاب دانش، چاپ سوم، 56-49.
داودی، اعظم. نشاط دوست، حمید طاهر. عابدی، محمدرضاو طالبی، هوشنگ (1393). نقش نقایص تنظیم هیجان، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری در اختلال اضطراب منتشر. مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام, 22(6), 115-124.
دنیس تیرچ، بنجامین ساندروف، لورا. آر سیلبراستین (1395). درمان متمرکز بر شفقت برای درمانگران اکت، ترجمه دانشمندی، سعیده، ایزدی، راضیه و عابدی، محمدرضا. اصفهان: انتشارات کاوشیار.
دهقان، علی؛ رفاهی، ژاله و مهارلویی، نجمه (1391). مقایسهی اضطراب و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان بومی و غیربومی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
رجبی، غلامرضا؛ عباسی، قدرتاله (2011). بررسی رابطه خود انتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با شرم درونی شده در دانشجویان. پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره، (2)، 171-182.
سامانی، سیامک، صادقی،لادن (1389). کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه علمی-پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1(1), 51-62.
سلاجقه، صادق، بخشانی، نورمحمد (۱۳۹۳).اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارتهای مقابلهبا استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،1(2)،۱۰۴-96.
شریعتی، مریم؛ حمید، نجمه؛ بشلیده، کیومرت، مرعشی، سیدعلی(1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر ترس از ارزیابی منفی، ترس از شکست، خود انتقادی، افسردگی و اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید چمران.
نادری نوبندگانی، زهرا (1394). اثربخشی زوج درمانی سیستمی سازه گرا بر پردازش بین فردی، رابطه متقابل نزدیکی رابطه و سازگاری زوجی در زوجهای آشفته. پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
American Psychiatric Association.) 2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. 5th ed. USA: American Psychiatric Pub.
Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 22(2), 211-221.
Baião, R., Gilbert, P., McEwan, K., & Carvalho, S. (2015). Forms of Self‐Criticizing/Attacking & Self‐Reassuring Scale: Psychometric properties and normative study. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 88(4), 438-452.
Boersma, K., Håkanson, A., Salomonsson, E., & Johansson, I. (2015). Compassion focused therapy to counteract shame, self-criticism and isolation. A replicated single case experimental study for individuals with social anxiety. Journal of Contemporary Psychotherapy, 45(2), 89-98.
Burton, M., Schmertz, S. K., Price, M., Masuda, A., & Anderson, P. L. (2013). The relation between mindfulness and fear of negative evaluation over the course of cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder. Journal of clinical psychology, 69(3), 222-228.
Finlay‐Jones, A. L. (2017). The relevance of self‐compassion as an intervention target in mood and anxiety disorders: A narrative review based on an emotion regulation framework. Clinical Psychologist, 21(2), 90-103.
Fredrickson, B. L.,Cohn , M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives: positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of personality and social psychology, 95(5), 1045.
Gale, C., Gilbert, P., Read, N., & Goss, K. (2014). An evaluation of the impact of introducing compassion focused therapy toa standard treatment programmer for people with eating disorders. Clinical Psychology & Psychotherapy, 21(1), 1–12.
Gilbert, P.(2009a). Developing a compassion-focused approach in cognitive behavioural therapy. InCognitive Psychotherapeutic benefits of CFT 17 Behaviour Therapy: A Guide for the Practising Clinician, vol. 2(ed. G Simos), pp. 205–220. Routledge: East Sussex, UK.
Gilbert, P.(2009b). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment15, 199–208.
Judge, L., Cleghorn, A., McEwan, K., & Gilbert, P. (2012). An exploration of group-based compassion focused therapy for a heterogeneous range of clients presenting to a community mental health team. International Journal of Cognitive Therapy, 5(4), 420-429.
Kelly, A. C., Zuroff, D. C., Foa, C. L., & Gilbert, P. (2010). Who benefits from training in self-compassionate self-regulation? A study of smoking reduction. Journal of Social and Clinical Psychology, 29 (7), 727-755.
Leaviss, J., & Uttley, L. (2015). Psychotherapeutic benefits of compassion-focused therapy: an early systematic review. Psychological medicine, 45(05), 927-945.
Longe, O., Maratos, F. A., Gilbert, P., Evans, G., & Volker, F. (2010). Having a word with yourself: neural correlates of self-criticism and self-reassurance. Neuroimaging, 49, 1849–1856.
Lucre, K. M., & Corten, N. (2013). An exploration of group compassion‐focused therapy for personality disorder. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 86(4), 387-400.
MacBeth, A., Gumley, A. (2012) Exploring compassion: a meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clin Psychol Rev.32, 545-552.
Mennin, D.S., McLaughlin, K.A., & Flanagan, T.J. (2009). Emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and their co-occurrence. Journal of Anxiety Disorders, 23, 866-871.
Mongrain, M., Chin, J. M., & Shapira, L. B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12(6), 963-981.
Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity,2: 85-102.
Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2 (3), 223-250.
Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240.
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
Neff, K. D., Rude, S. S., & Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41 (4), 908-916.
Proeve, M., Anton, R., & Kenny, M. (2018). Effects of mindfulness‐based cognitive therapy on shame, self‐compassion and psychological distress in anxious and depressed patients: A pilot study. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 91(4), 434-449.
Pace, T., Negi, L. T., Adame, D., Cole, S., Sivilli, T., Brown, T. & Raison, C. (2008). 108. Effect of compassion meditation on autonomic, neuroendocrine and inflammatory pathway reactivity to psychosocial stress. Brain, Behavior, and Immunity, 22(4), 34.
Rockliff, H., Gilbert, P., & McEwan, K. (2008). A pilot exploration of heart rate variability and salivary cortisol responses to compassion-focused imagery. Clinical Neuropsychiatry, 5(3), 132–139.
Rottenberg, J., & Gross, J. J. (2007). Emotion and emotion regulation: A map for psychotherapy researchers. Clinical Psychology: Science and Practice, 14(4), 323-328.
Siegel, A. N., & Kocovski, N. L. (2020). Effectiveness of Self-Compassion Inductions Among Individuals with Elevated Social Anxiety. Mindfulness, 1-9.
Werner, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). Self-compassion and social anxiety disorder. Anxiety, Stress & Coping, 25(5), 543-558.
Wittchen HU, Fehm L. Epidemiology, patterns of comorbidity, and associated
Wong, C. C., & Mak, W. W. (2013). Differentiating the role of three self-compassion components in buffering cognitive-personality vulnerability to depression among Chinese in Hong Kong. Journal of counseling psychology, 60(1), 162. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,039 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 738 |