تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,892 |
عوامل بازدارنده هیجانهای پیشرفت در دانشجویان تحصیلات تکمیلی (بر اساس نقش کنترل تحصیلی ادراک شده، ارزیابی شناختی استرس تحصیلی، هزینه- سود ادراک شده، و حمایت اجتماعی ادراک شده) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 60، اسفند 1399، صفحه 1-17 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی* 1؛ خسرو رشید2؛ سمیرا فرزین3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی واجتماعی ،دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3دانشجوی دکترا روانشناسیتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی برخی عوامل فردی و اجتماعی بازدارندهی هیجانهای پیشرفت دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. جامعه پژوهش تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه 400 تن (224 دختر و 176 پسر) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس از بین 14 دانشکده موجود، 7 دانشکده با نامهای ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد- مدیریت و علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و علوم سیاسی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، و مهندسی مواد و عمران انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای کنترل تحصیلی ادراک شده پری، لادکیج، پکران و پلتییر (2001)، ارزیابی شناختی استرس تحصیلی پیکاک و لانگ (1990)، انتظار-ارزش- هزینه- سود رشید و دلفان (1398)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت، دهلم، زیمت و فارلی (1988) و هیجانهای پیشرفت پکران (2005) سود برده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشانگر نقش معنادار کنترل تحصیلی ادراک شده، ارزیابی شناختی (به غیر از مؤلفه تهدید)، هزینه- سود ادراک شده، و حمایت اجتماعی ادراک شده (به غیر از مؤلفه حمایت دوستان) در پیشبینی هیجانهای پیشرفت منفی دانشجویان بود. بر پایه یافتهها پیشنهاد میشود کادر آموزشی دانشگاهها در کنار آموزش، با شناخت و دستکاری ارزیابیهای شناختی معیوب دانشجویان و تبدیل آنها به ارزیابیهای کارآمد، طراحی محیطهای یادگیری و اجتماعی (به ویژه خانواده) حمایتکننده همراه با برقراری تعامل مثبت، آشناسازی دانشجویان با سود تحصیل همانند آموزش کارآفرینی، در سازگاری هیجانی بهتر دانشجویان و نیز کاهش هیجانهای منفی آنها نقش موثری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل تحصیلی ادارک شده؛ ارزیابی شناختی؛ هزینه- سود؛ حمایت اجتماعی؛ هیجانهای پیشرفت | ||
مراجع | ||
امینی، آسیه. (1394). رابطه حمایت اجتماعی با امیدواری و اضطراب مرگ در بین سالمندان فرهنگسرای امید تهران. فصلنامه اطلاعرسانی، آموزشی، پژوهشی، 9 (33)، 21-17.
باغی، زهرا؛ شکری، امید؛ فتح آبادی، جلیل و حیدری، محمود. (1396). مدلیابی پیشایندها و پسایندهای جهتگیریهای هدف پیشرفت در دانشجویان: یک تحلیل میانجیگر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 37، 92- 59.
بدری گرگری، رحیم؛ واحدی، شهرام؛ ادیب، یوسف و شفیعی سورک، سینا. (1396). مقایسه تأثیر روش یادگیری مبتنی بر مسئله و روش سخنرانی بر هیجان ها تحصیلی: نقش واسطهای کنترل ادراکی ارزش ذهنی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 132، 67-49.
پینتریچ، پال آر و شانک، دیل اچ. (1396). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریهها، تحقیقات و کاربردها). ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران: علم.
ثمری، علی اکبر و لعلی، احمد. (1385). مطالعه اثربخشی جلسههای آموزش خانواده بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. مشهد: طرح پژوهشی معاونت امور اجتماعی استانداری خرلسان.
حسنی، محمد؛ قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل و کاظمزاده، مهدی. (1392). نقش با وجدان بودن و کنترل ادراکی بر رضایت و استرس شغلی کارکنان، مجله سلامت و بهداشت، 4 (1)، 56-47.
حسینی، فریده السادات و خیّر، محمد. (1390). بررسی نقش معلم در هیجان ها تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 5 (20)، صص 63-41.
دادوندی، فرزانه و شکری، امید. (1395). فرآیندهای ارزیابی شناختی هیجانهای پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطهای
رشید، خسرو و دلفان، آرزو. (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه انتظار- ارزش- هزینه- سود. زیرچاپ.
رشید، خسرو؛ یعقوبی، ابوالقاسم و کریمی، کامبیز. (1399). اعتباریابیمقیاس انتظار- ارزش- هزینه در داتشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و بوعلی سینا همدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20 (6)، 53-43.
ربّانی، زینب؛ طالعپسند، سیاوش، رحیمیان بوگر و محمدیفر، محمد علی. (1395). رابه ابعاد کیفیت آموزشی کلاس و ارزیابیهای شناختی با هیجانهای تحصیلی و پیامدهای انگیزشی آن. مجله روانشناسی 86، 22 (2)، 219-203.
شاه محمدی، نرگس و مختاری، مصطفی. (1397). نقش میانجیگر تنظیم هیجان شناختی در رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. مجله راهبرد فرهنگ، 42، 201- 177.
عالیپور بیرکانی، سیروس؛ سحاقی، حکیم و مریدی، ژاله. (1393). بررسی رابطه حمایت عاطفی ادارک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز. مجله راهبردهای توسعه در علوم پزشکی، 2 (1)، 67-58.
فلسفین، زینب و شکری، امید. (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علّی، هیجانهای پیشرفت و خودنظمجویی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2 (2)، 58-46.
قدسی، احمد؛ طالعپسند، سیاوش، رضایی، علی محمد و محمدیفر، محمد علی. (1397). پیشایندهای درگیری تحصیلی: آزمون مدلی بر اساس نظریه انتظار- ارزش. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 51، 27- 231.
قره آغاجی، سعید و بدری گرگری، رحیم. (1394). نقش باورهای انگیزشی در پیش بینی هیجان های تحصیلی ریاضی. مجله آموزش پژوهی، شماره 2، 22-1.
کوهساریان، پریسا. (1387). بررسی تاثیر امید درمانی بر کاهش افسردگی زنان دیابتیک در مرکز پژوهشهای دیابت سمنان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
محبی، مینا و بدری، رحیم. (1395). پیشایندها و پیامدهای تنظیم هیجانی در دانشآموزان دختر: نقش حمایت خودمختاری والدینی، معلم و کنترل ادراک شده. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 23، 138-113.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله، عربزاده، مهدی و کاووسیان، جواد. (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6 (1)، 119-103.
هاشمی چلیچه، سمیه؛ هاشمی، زهرا و نقش، زهرا. (1397). نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت در رابطه میان سبکهای اسنادی و ارزش تکلیف با فرسودگی تحصیلی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9 (34)، 140- 119.
هیرآد آسا، ماهرخ و ابوالمعالی، خدیجه. (1396). پیشبینی امید بر اساس خلاقیت هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2 (10)، 95-83.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior 4, 71-81. New York: Academic Press.
Conway, T. L., Abbey, A., John. R. P., & French, J. R. (1983). Beliefs about control in different life domains. Paper presented at the Annual-Convention of the American Psychological Association, 91st, 26-30.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health & Social Behavior, 21, 219- 239.
Flake J. K., Barron, K. E., Hulleman, C, McCoach, B. D., & Welsh, M.E. (2015). Measuring cost: The forgotten component of expectancy-value theory. Contemporary Educational Psychology, 41, 232-44.
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build - theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.
Goetz, T., Cronjaeger, H., Frenzel, A., Ludtke, O., & Hall, N. C. (2010). Academic self-concept and emotion relations: Domain specificity and age effects. Contemporary Educational Psychology, 35, 44–58.
Goetz, T., Frenzel, A. C., Lüdtke, O., & Hall, N. C. (2010). Between-domain relations of academic emotions: Does having the same instructor make a difference?. The Journal of Experimental Education, 79 (1), 84-101.
Goetz, T., Lüdtke, O., Nett, U. E., Keller, M. M., & Lipnevich, A. A. (2013). Characteristics of teaching and students’ emotions in the classroom: Investigating differences across domains. Contemporary Educational Psychology, 38(4), 383-394
Goetz, T., Pekrun R., & Hall, N., Haag, L. (2006). Academic Emotions from a Social-Cognitive Perspective: Antecedents and domain specificity of students. British Journal of Educational Psychology; 76 (2), 289-308.
Gülaçt, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective wellbeing. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3844-3849.
Horwitz., A, V, & Scheid., T. L. (1999). A Handbook for the Study of Mental Health Social Contexts, Theories, and Systems, Cambridge University press.
House, J.S. (1981). Work Stress and social support. Reading, Ma: Addisen- Wesleg.
Lazarus, R S and Folkman, S. (1985). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.
Lee, J. S., Koeske, G. F., Sales, E. (2004). Social support buffering of acculturative stress: A study of mental health symptoms among Korean international students. International Journal of Intercultural Relations, 28.
Lunsky, Y & Benson, B. A. (2001), Perceived Social Support and Mental Retardation: A SocialCognitive Approach, Journal of Cognitive Therapy and Research, 25 (1), 77-90.
Luo, W., Ng, P. T., Lee, K., & Aye, K. M. (2016). Self-efficacy, value, and achievement emotions as mediators between parenting practice and homework behavior: A control-value theory perspective. Learning and Individual Differences, 50, 275-282.
Miller, R. B., & Brickman, S. A. (2004). A model of future oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16, 9– 33
Patrick B. C., Skinner E. A., & Connell J. P. (1993). What Motivates Children's Behavior and Emotion? Joint Effects of Perceived Control and Autonomy in the Academic Domain. Journal of personality and social psychology, 65 (4), 781- 791.Peacock, J. E., Wong, P. T. P. (1990). The stress appraisal measure (SAM): A multidimensional approach to cognitive appraisal. Stress Medicine, 6, 227-236.
Pekrun, R. (1988). Emotion, Motivation und Persönlichkeit [Emotion, motivation and personality]. Munich/Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Pekrun, R. (1992). The impact of emotions on learning and achievement: Towards a theory of cognitive/motivational mediators. Applied Psychology: An International Review, 41, 359–376.
Pekrun, R. (2000). A social cognitive, control value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development, Oxford, UK: Elsevier, 143−163.
Pekrun, R. (2006). The Control- value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implication for educational research and practice, Educational Psychology Review,18 ,315-341.
Pekrun R, Frenzel A. C, Goetz T, & Perry R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In: Schutz PA, Pekrun R,(Eds). Emotion in education . Burlington, MA: Academic Press, 13–36.
Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, D., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in achievement settings: Exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102 (3), 531–549.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in student’s self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist , 37, 91-105.
Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014). Handbook of emotions in education . New York: Taylor & Francis.
Perry, R. P., Hladkyj, S., Pekrun, R., & Pelletier, S. T. (2001). Academic control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study. Journal of Educational Psychology, 93(4), 776-789 .
Peterson, C. & Steen, T. (2009). Optimistic explanatory style. In: Snyder, C., Lopez, S. (Eds.), Oxford handbook of positive psychology. Oxford University Press, New York, 313–321.
Rasmussen H. N,. Scheier M. F,. Greenhouse J.B. (2009). Optimism and physical health: a meta-analytic review.Ann Behav Med. 37 (3), 239-56.
Roseman, I. J. (2001).Amodel of appraisal in the emotion system: Integrating theory, research, and applications. In K. R. Scherer, A. Schorr & T. Johnstone (Eds.), Appraisal processes in emotion. Oxford, UK: Oxford University Press, 68–91.
Sakiz, G. (2007). Does Perceived Teacher Affective Support Matter for Middle School Students in Mathematics Classrooms? Journal of School Psychology, 50: 235-55.
Sammarco, A. (2001). Perceived social support uncertainty, and quality of life of younger survivors. Cancer Nurs. 24 (3), 212- 219.
Sarafino, E. P. (1998). Health Psychology, Third Edition, New York: John Wiley & Sons
Seifert, T. L. (2004). Understanding student motivation. Educational Research, 46 (2), 137-149
Scherer, K. R., Schorr, A., & Johnstone, T. (Eds.). (2001). Appraisal processes in emotion. Oxford, UK: Oxford University Press.
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotions in Education. San Diego, CA: Elsvier.
Schwarzer, R. (1998). Stress and coping from a social-cognitive perspective. In P. Csermely (Ed.), Stress of life: From molecules to man.
Strain, A.C., Mello, S. K. D. (2011). Emotion Regulation during Learning. International Conference on Artifficial Intelligence in Education, 566-568.
Tajalli P, Sobhi A, Ganbaripanahah A. (2010). The relationship between daily hassles and social support on mental health of university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 99–103.
Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548–573.
Zeidner, M. (1998). Test anxiety. The state of the art. New York: Plenum.
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52, 30-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 991 |