تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,889 |
واکاوی عوامل بنیادین اثرگذار بر توسعه کارآفرینی گردشگری با استفاده از تحلیل مقایسه کیفی مجموعه فازی (مطالعه موردی شهرستان کوهرنگ) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
دوره 25، شماره 77، آبان 1400، صفحه 261-276 اصل مقاله (653.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2021.6526.2660 | ||
نویسندگان | ||
حمید نظری سرمازه1؛ اسکندر صیدایی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و علوم برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، درصدد بررسی این است که جامعه مورد مطالعه باید چه شرایطی را داشته باشد تا بتواند در مسیر توسعه کارآفرینی گردشگری حرکت کند. این پژوهش، از لحاظ ماهیت و روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق از افراد فعال حوزه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ تشکیل شد. نمونه 244 نفری از فعالان گردشگری به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرارگرفت. توزیع نمونه، براساس آمار سازمان گردشگری استان، به نسبت تعداد فعالان گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ صورت گرفت. از روش تحلیل مقایسه کیفی، که در ارائه راه حل های مختلف و تحلیل سیستماتیک مزیت دارد؛ برای تحلیل داده ها استفاده شد. در مجموع، چهار شاخص "اقتصادی"، "اجتماعی-فرهنگی"، "محیطی" و "زیرساختی" در قالب شرایط اثرگذار، وارد تحلیل شد. تحلیل منفرد نشان داد که شاخص "زیرساختی" با شش تکرار، بیشترین حمایت را از نتیجه دارد. با این وجود، هر کدام از شرایط به صورت جداگانه تنها شرط لازم برای توسعه کارآفرینی گردشگری است و هر کدام از شرایط در صورتی منجر به نتیجه می شوند که با شرایط دیگر ترکیب شود. در تحلیل ترکیبی، به طور کلی چهار ترکیب علی شرایط با کفایت نظری مقبول به دست آمد. ترکیب "شرایط اقتصادی" و "شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 81/0 و ضریب سازگاری 89/0 بیشترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی گردشگری دارد. پس از آن، ترکیب "شرایط اجتماعی-فرهنگی"، "شرایط اقتصادی" و "شرایط محیطی" با ضریب پوشش 72/0 و ضریب سازگاری 94/0 دومین ترکیب اثرگذار است؛ ترکیب سوم "~ شرایط محیطی" و شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 64/0 و ضریب سازگاری 87/0؛ و آخرین ترکیب اثر گذار "~ شرایط اقتصادی" و "شرایط محیطی" و "شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 49/0 و ضریب سازگاری 86/0 کمترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی گردشگری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی گردشگری؛ شرایط زیرساختی؛ الگوریتم جدول صدق و کذب؛ تحلیل مقایسه کیفی؛ شهرستان کوهرنگ | ||
مراجع | ||
اکبری، حسین، (1390)، بررسی تطبیقی تاریخی عوامل و موانع تشکیل اجتماع ملی در کشورهای در حال توسعه با تاکید بر ایران، استاد راهنما، مسعود چلبی، دانشگاه شهید بهشتی، گروه جامعه شناسی، رساله دکتری.
امینی، احمد، زهرا؛ امانی تهران، محمد و سقزچی، محمد ابراهیم. (1389). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش. نشریه تکنولوژی صنعتی، شماره 14، 48-35.
باصولی، مهدی؛ هاشمی، سید سعید؛ ایمانی خشخو، محمدحسین و میرغفور، سید حبیب الله. (1398). نقش عوامل مؤثر گردشگری فرهنگی در توسعه کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد. فصلنامه علمی- پژوهشی، سال نهم، شماره 35.
حسام، مهدی، نجفی کانی، علی اکبر، آشور، حدیثه، (1394)، سنجش وضعیت توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق روستایی مورد: دهستان استرآباد جنوبی در شهرستان گرگان، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال 4، شماره 1، 37-56.
دستوم، صلاح و سوادی، مهدی. (1396). طراحی چارچوب توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی. فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 26 (1)، ص 265- 249.
رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، پورطاهری، مهدی، فضلی، نفیسه (1393)، تحلیل عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره 8، 87-107.
زالی، محمدرضا و رضوی، سید مصطفی. (1387). پژوهشی در زمینه: موانع توسعه کارآفرینی در ایران. دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی، تهران: چاپ اول.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال وبختیاری، (1396) طرح آمایش سرزمین استان چهارمحال و بختیاری، جلد شش، جمع بندی مطالعات وضع موجود.
شاهد، حسین (1398). ظرفیت گردشگری در توسعه کارآفرینی نواحی پایدار روستایی بخش مرکزی شهرستان همدان. پایان نامه دکتری جغرافیا. استاد راهنما: رحمانی، بیژن، دانشگاه شهید بهشتی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی.
عسگری، رسول؛ شمسالدینی، علی و کردوانی، پرویز. (1397). ارائه مدل آیندهنگر کارآفرینی مبتنی بر برمگردی در روستاهای هدف گردشگری (مطالعه موردی: روستاهای هدف شهرستان خوروبیابانک). فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال 8 شمار پیاپی 31.
محمدزاده، پرویز، عبدی، حسن، بهبودی، داود و بهشتی، محمدباقر. (1397). شناسایی عوامل تعیین کننده ی کارآفرینی با استفاده از مدلهای گسسته (مطالعهی موردی: شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز). تحقیقات اقتصادی, 53(2), 187-213.
مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ قدیری معصوم، مجتبی؛ دادورخانی، فضیله؛ یداللهی فارسی، جهانگیر و ترکاشوند، زهرا. (1393). تبیین عوامل مؤثر بر توانمندسازی روستاییان در توسعهی کارآفرینی (مطالعهی موردی: بخشهای زند و سامن شهرستان ملایر). پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 80، 138- 119.
میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بخیتاری، (1398)، کارگروه آمار گردشگری.
Acs, Z.J., Audretsch, D.B., Braunerhjelm, P., & Carlsson, B. (2012). Growth and entrepreneurship. Small Business Economics, 39(2), 289–300. Acs, Z.J., & Szerb, L. (2007). Entrepreneurship, economic growth and public policy. Small Business Economics, 28(2–3), 109–122.
Audretsch, D.B., & Keilbach, M. (2008). Resolving the knowledge paradox: Knowledgespillover entrepreneurship and economic growth. Research Policy, 37(10), 1697–1705.
Ateljevic, J. (2017). Tourism entrepreneurship and regional development. Tourism and Entrepreneurship, 149.
Ayyagari, M., Demirgüç-Kunt, A., & Maksimovic, V. (2010). Formal versus informal finance: evidence from China. Review of Financial Studies, 23(8), 3048e3097.
Bottema, M.J., Bush, S.R., 2012. The durability of private sector-led marine conservation: a case study of two entrepreneurial marine protected areas in Indonesia. Ocean Coast. Manag. 61, 38–
Castaño, M. S., Méndez, M. T., & Galindo, M. Á. (2015). The effect of social, cultural, and economic factors on entrepreneurship. Journal of Business Research, 68(7), 1496-1500.
Chatterjee, N., & Das, N. (2015). Key psychological factors as predictors of entrepreneurial success: A conceptual framework. Academy of Entrepreneurship Journal, 21(1), 102.
Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism:An analysis of engagement,cultural contact,memorable tourism experience and destination loyalty. Tourism Management Perspectives, 26(April), 153–163. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.10.006
Dawson, D., Fountain, J., Cohen, D.A., 2011. Seasonality and the lifestyle “conundrum”: an analysis of lifestyle entrepreneurship in wine tourism regions. Asia Pacific J. Tour. Res. 16 (5), 551–
Fu, H., Okumus, F., Wu, K., & Köseoglu, M. A. (2019). The entrepreneurship research in hospitality and tourism. International Journal of Hospitality Management, 78, 1-12.
Getz, D., Petersen, T., 2005. Growth and profit-oriented entrepreneurship among family business owners in the tourism and hospitality Int. J. Hosp. Manag. 24, 219–242.
Gonzalez-Perez, M. A., Velez-Ocampo, J., & Herrera-Cano, C. (2018). Entrepreneurs' Features Affecting the Internationalisation of Service SMEs. Entrepreneurial Business and Economics Review, 6(2), 9-28.
Heaton, J. (2005). Developing Entrepreneurs: An examination of systematic approaches to entrepreneurial development for rural areas. Illinois Institute for Rural Affairs, Rural Research Report, Macomb, 16, 1-11.
Jaafar, M., & Rasoolimanesh, S. M. (2015). Tourism growth and entrepreneurship: Empirical analysis of development of rural highlands. Tourism Management Perspectives, 14, 17-24.
Jingyi, L., & Chung-shing, C. (2018). Local cultural vicissitudes in regional tourism development : A case of Zhuhai. Tourism Management Perspectives, 25, 80–92. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.016
Kimbu, N. A. (2010). Sustainable tourism development management in Central Africa: A case study of the tourism industry in Cameroon. Doctoral dissertation. Nottingham: Nottingham Trent University.
Kimbu, A. N., & Ngoasong, M. Z. (2016). Women as vectors of social entrepreneurship. Annals of Tourism Research, 60, 63-79.
Matilainen, A., Lähdesmäki, M., 2014. Nature-based tourism in private forests: Stakeholder management balancing the interests of entrepreneurs and forest owners? J. Rural Stud. 35, 70–
Mendel, J.M. and Korjani, M.M. (2013), “Theoretical aspects of Fuzzy set qualitative comparative analysis (Fsqca)”, Information Sciences, Vol. 237, pp. 137-161. doi: 10.1016/j.ins.2013.02.048.
Nedelcheva, S. (2012). Female Entrepreneurship in Denmark. MSc Thesis. Denmark: International Business, Aarhus University, Business and Social Sciences
Neff, D. (2013) Fuzzy set theoretic applications in poverty research. Policy and Society 32 (2): 319-331.
Nikraftar, T., & Hosseini, E. (2016). Factors affecting entrepreneurial opportunities recognition in tourism small and medium sized Tourism Review.
Noseleit, F. (2013). Entrepreneurship, structural change, and economic Journal of Evolutionary Economics. http://dx.doi.org/10.1007/s00191-00012-00291-00193(Retrieved from).
Ohe, Y. (2020). Community-based Rural Tourism and Entrepreneurship. Springer Singapore.
Olowa, O. W., & Olowa, O. A. (2015). Factors affecting entrepreneurship development in agribusiness enterprises in Lagos State, Nigeria. Global Journal of Management and Business Research.
Power, S., Di Domenico, M., & Miller, G. (2017). The nature of ethical entrepreneurship in tourism. Annals of Tourism Research, 65, 36-48.
Ragin, C. C. (2008). Measurement versus calibration: A set‐theoretic approach. In The Oxford handbook of political methodology.
Ragin, C. C. (2017), USER’S GUIDE TO Fuzzy-Set / Qualitative Comparative Analysis, Department of sociology, university of California, www.fsQCA.com.
Rajput, P.K; Srivastava, R.K & Dhulia, U. (2015). Under graduate students attitude towards Entrepreneurship- an earnest need to study. American reaserch thoughts, Vol.1, Issue.6, pp.1722-
Schneider, M. R., Schulze-Bentrop, C., & Paunescu, M. (2010). Mapping the institutional capital of high-tech firms: A fuzzy-set analysis of capitalist variety and export performance. Journal of International Business Studies, 41(2), 246-
Seibel, H. D. (2001). Informal finance: origins, evolutionary trends and donor options.Journal of Development Entrepreneurship, 6(1), 83e95.
Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015). Tourism entrepreneurship–review and future directions. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(sup1), 120-137.
Tur-Porcar, A., Roig-Tierno, N., & Llorca Mestre, A. (2018). Factors affecting entrepreneurship and business sustainability. Sustainability, 10(2), 452.
Vanhove N. (2015) Tourism. In: Jafari J., Xiao H. (eds) Encyclopedia of Tourism. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01669-6_503-2
Wang, S., Hung, K., & Huang, W. J. (2019). Motivations for entrepreneurship in the tourism and hospitality sector: A social cognitive theory perspective. International Journal of Hospitality Management, 78, 78-88.
Wall, G., & Mathieson, A. (2006). Tourism: change, impacts, and opportunities. Pearson Education.
World Tourism Barameter (UNWTO) (2020), Volume 18, Issue 1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |