تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,284,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,042,940 |
بررسی پیرنگ «سه قطره خون» از منظر مدرنیسم و سوررئالیسم | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 2، دوره 71، شماره 237، شهریور 1397، صفحه 1-20 اصل مقاله (419.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اسدی* 1؛ شاهرخ حکمت2؛ محمدرضا قاری3 | ||
1دانشجوی دانشگاه آزاد اراک | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک | ||
3عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اراک | ||
چکیده | ||
در میان داستانهای هدایت «سه قطره خون»از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. به عقیده بسیاری از منتقدان ادبی سبک داستان پردازی هدایت در این داستان، نمونه تمام عیار سبک داستان نویسی خاص اوست.این داستان با درونمایه رازآلود و سمبلیک خود و ساختار پاره پاره و نامنسجم و روایت های گسیخته از وقایع نامرتبط، به خوبی نمایانگر نگرش خاص نویسنده به جهان پیرامون و همچنین جهان بینی ذهنی اوست. درواقع هدایت در این داستان با استفاده از عناصر سوررئالیستی و مدرنیستی، پیرنگی نامتعارف و بدیع خلق کرده است که به وسیله ی آن نگرش ابهام آلود و شک گرایانه ی خود به رویدادهای جهان هستی را به تصویر می کشد.همین عوامل سبب شده اند که معنای مرکزی متن ذر لایه ی مشهود و بیرونی تا حدی غامض و پیچیده شود.به همین دلیل نگارنده در این مقاله سعی نموده تا از طریق مطالعه ی دقیق داستان و با تکیه بر نظریات ،کتاب ها و مقالات متعددی که در این باره وجود داشته عناصر پیرنگ ساز داستان را بر مبنای نظریات مدرنیست ها و سوررئالیست ها کشف و تفسیر نماید تا از این طریق بتواند جنبه های پنهان و مغفول معنای متن، در لایه های درونی را کشف وبه خواننده نشان دهد. بر پایه همین نگرش، نگارنده در نهایت به این نتیجه رسیده است که اساس این پیرنگ نو و بدیع و نامتعارف بر پایه شک و ابهام و تکرار و تداعی نهاده شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
داستان کوتاه؛ سوررئالیسم؛ مدرنیسم؛ سه قطره خون؛ پیرنگ | ||
مراجع | ||
- آل احمد، م (1377)، سوررئالیسم، انگاره زیباشناسی هنری، تهران، چاپ اول. - ابرمز، مییرهوارد، (1384)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات انگلیسی-فارسی، ترجمه سعید سبزیان مزدآبادی، تهران، رهنما. - احمدی، بابک (1377)، معمای مدرنیته، تهران، نشر مرکز. - اخلاقی، اکبر (1382)، تحلیل ساخت مثنوی معنوی، پایاننامه دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان. - باربیه، موریس (1383)، مدرنیتۀ سیاسی، ترجمه عبدالوهاب احمدی، تران آگه - براهنی، رضا، (1393)، قصهنویسی، انتشارات نگاه، تهران. - پاینده، حسین، (1390)، «عجز از بیان، قرائتی روانکاوانه از داستان «سه قطره خون»، ادب فارسی، دوره 1، 7 و 8، پاییز و زمستان 1390، صفحه 67-88 - پاینده، حسین، (1393)، داستان کوتاه در ایران (داستانهای پسامدرن)، نیلوفر، تهران. - پرهام، سیروس، (1362)، رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات، تهران، انتشارات آگاه، چاپ هفتم. - تسلیمی، علی (1383) گزارههایی در ادبیات معاصر (داستان)، تهران، انتشارات اختران. - تسلیمی، علی (1388) «تحلیل سه قطره خون با رویکردِ جامعهشناسی ساختگرا»، ادبپژوهی، بهار و تابستان شماره 7 و 8، صص180-188 - ثروت، منصور (1385)، آشنایی با مکتبهای ادبی، انتشارات سخن. - چایلدز، پیتر،1393، مدرنیسم، نشر ماهی، تهران. - ریمون کنان، شلومیت (1387) روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران نشر نیلوفر. - شمیسا، سیروس، )1390(، مکتبهای ادبی، انتشارات قطره، تهران. - صنعتی، محمد، )1390(، مجلۀ ادبی هیچستان، هیجدهم دیماه، صفحه اول - فورستر، ادوارد مورگان، (1391)، جنبههای رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، انتشارات نگاه، تهران - قاسمی، قدرت، محمود رضایی دشت ارژنه، (1389)، «تحلیلِ فرمالیستیِ پیرنگ در داستانهای کوتاه معاصرِ فارسی»، ادبپژوهی، پاییز، شماره 13 صص61- 83 - کادن، جی ای (1380)، فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمه کاظم فیروزمند، نشر شادگان، تهران. - کالر، جاناتان (1385)، نظریه ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران نشر مرکز. - کوشش شبستری، رحیم، )1394(، پرنیان سخن، نشر پالیز سخن، شیراز - میرصادقی، جمال (1377)، عناصر داستان، تهران، انتشارات سخن. - هاجری، حسین، (1381)، «نمود مدرنیسم در رمان فارسی»، نشریه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی (تبریز) زمستان 1381، ش5. ص143-167 - هانیول، آرتور، )1393(، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمه حسین پاینده، انتشارات نیلوفر، تهران - هدایت، صادق (1341)، سه قطره خون، انتشارات امیرکبیر، تهران. EichenbaumBorris (1965) Methodin The Theory of the Formal Lemon and Rise | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |