تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 920 |
تعداد مقالات | 11,017 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,600,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,658,895 |
اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی، حافظه فعال، زمانواکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار) در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 61، بهار 1400، صفحه 1-15 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده رسولزاده ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه آموزشی روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشگاه تبریز | ||
3استاد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
5گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی یک اختلال عصب-تحولی بوده و نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب میشود. بر اساس DSM-5، این اختلال یک آسیب مزمن بوده و مشخصه آن، رفتار تکانشی، بیتوجهی، بیشفعالی/تکانشگری و بیقراری نامتناسب است و با مشکلات هیجانی، رفتاری و تحصیلی همراه است. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود. در قالب پژوهش نیمه آزمایشی و طرح کارآزمایی بالینی با پیشآزمون و پسآزمون تعداد 15کودک 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی در جلسات مداخلات توانبخشی شرکت کردند. برای اندازهگیری متغیرها از آزمون عملکرد پیوسته، کارتهای ویسکانسین، چند محرک پیشین، استروپ تغییریافته و زمانواکنش ساده استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد که توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی موثر است. این یافته ها تلویحات عملی در مداخلات بالینی دارند که به تفصیل مورد بحث واقع شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ حافظه فعال؛ زمانواکنش؛ بازداری پاسخ؛ توجه پایدار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 219 |