تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,462 |
مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران | |||||||||||||||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | |||||||||||||||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، بهمن 1399، صفحه 107-127 اصل مقاله (848.77 K) | |||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.41712.1514 | |||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||
عباداله اکبری1؛ صمد عالی* 2؛ یعقوب علوی متین3؛ مرتضی محمودزاده3 | |||||||||||||||
1دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | |||||||||||||||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | |||||||||||||||
3استادیارگروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | |||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||
هدف از این تحقیق مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت و اتاقهای بازرگانی ایران می باشد. با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه آماری نامحدود جهت تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر این اساس تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها با استفاده از اسناد و مدارک موجود در دو کشور و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه نشان میدهد که مشوقهای مالی و اطلاعات در ترکیه کامل تر از ایران و مشوق های علمی و فنی صرفا در دولت ترکیه اجرا می گردد که نتیجه آن 206 میلیارد دلار صادرات ترکیه در سال گذشته ، تقریبا 4 برابر صادرات ایران می باشد. در نهایت انواع معافیت ها، کمکهای فنی و اعتباری و تجارب موفق ترکیه در اعمال مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات به ایران پیشنهاد گردیده است. | |||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||
"ایران"؛ "ترکیه"؛ "افزایش صادرات"؛ "مشوق های صادراتی" | |||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||
اسفیدانی، محمدرحیم؛ حسنقلی پور یاسوری، طهموث؛ ترکستانی، محمدصالح؛ روحانی، امیررضا (1397). نوع شناسی رفتار صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران، فصلنامه مدیریت بازرگانی،.10(1)، 1-30. حسنقلیپور، طهمورث؛ متوسلی، محمود؛ محمدی، شاپور و حسینی فرشید (1389). تأثیربرنامههایتشویقصادراتبرعملکردصادراتی: مطالعهٔموردیصنعتبرق. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 5، 40-21. دیلمی، احترام؛ محمدی، حمید؛ برجیان، امیر (1387). بررسی روند و عوامل مؤثر بر صادرات گیاهان دارویی شیرین بیان و زیره، مجله دانش نوین کشاورزی،سال چهارم، شماره 11، ص 42- 31 سرمد سعیدی، سهیل؛ قاسمی بهروز؛ وجدی، خدیجه و نجفی مجد، صمد (1394). تأثیر برنامههای تشویق صادرات برعملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، مجله بررسیهای بازرگانی،72،14-1. صمدی، سعید؛ جلایی، سید عبدالحمید. (1383) تحلیل ادوار تجاری در اقتصاد ایران. تحقیقات اقتصادی، (66)،139-153. صنوبر، ناصر و رحمان سرشت، حسین (1382). بررسی رابطه راهبردهای بازار محصول و عملکرد صادرکنندگان ایرانی فصلنامه مطالعات مدیریت. 10(4)، ص 98-69. فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدام، صمد؛ کوششی، محمدرضا و پورآقابالایی، علیرضا (1398)، تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی، مدیریت کسب کارهای بین المللی، 2(1)،24-23. معاونت طرح و برنامه دفتر آمار و فراوری دادههای وزارت صنعت، معدن و تجارت (1396) گزارش تطبیقی صادرات ایران و ترکیه، 18 (1).
Atkin, D., A. K. Khandelwal, and A. Osman (2017). Exporting and firm performance: Evidence from a randomized experiment. Quarterly Journal of Economics (forthcoming).
Ayob, A.H.; Freixanet, J. (2014). Insights into public export promotion program in an emergingeconomy: the case of Malaysian SMEs, Evaluation and Program 46(4): 38–46.
Cadot, O., A. M. Fernandes, J. Gourdon, and A. Mattoo (2015). Are the benefits of export support durable? Evidence from Tunisia. Journal of International Economics 97 (2), 310–324.
Cassey, A. J. (2014). The location of U.S. state's overseas offices. Review of International Economics 22 (2), 310–325.
Fainshmidt, S. Judge, W. Q., Aguilera, R. V., & Smith, A. (2016). Varieties of institutional systems: A contextual taxonomy of understudied countries: A contextual taxonomy of understudied countries. Journal of World Business.
Faroque, A. R.; Takahashi, Y. (2015). Export marketing assistance and early internationalizing firmperformance: does export commitment matter? Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics 27(3): 421–443.
Haddoud, M Y., Jones, P., & Newbery, R. (2018). Export Intention in Developing Countries: A Configuration Approach to Managerial Success Factors. Journal of Small Business Management, 1-21.
Head, K. and J. Ries (2010). Do trade missions increase trade? Canadian Journal of Economics 43 (3), 754–775.
Hung, R. Y. Y.: Yang, B.; Lien, B. Y.; McLean, G. N.; Kuo, Y. 2010. Dynamic capability: impactof process alignment and organizational learning culture on performance, Journal of World Business 45(3): 285–294.
Leclercq. T. Poncin, I. (2019). The rise of gamification in crowdfunding: cooperative strategies in a reward-based crowdfunding. 26th Retailing Advances Research Consumer Services (RARCS) Conference.
Lin, W. T. Lin, Y. (2012). Successor characteristics, organizational slack, and change in the degree of firm internationalisation, International Business Review 21(1): 89–101.
Naidu, S. Posner, E. A., Weyl, G. (2018). Antitrus remedies for Labor market power. Warv. Law Rev.132920, 536-601.
Rodriguez M, Doloreux D, Shearmur R (2016) Innovation strategies innovator types and openness: a study of KIBS firms in Spain. Serv Bus 10.629-649.
Rose, A. K. (2007). The foreign service and foreign trade: Embassies as export promotion. The World Economy 30 (1), 22–38.
Shamsuddoha. A, K, Ali, M. Y., Ndubisi, N. O. (2009). Impact of government export assistance on internationalization of SMEs from developing nations, Jornal of Enterprise of Enterprise Management 22(4): 408–422.
Tesfom, G: Lutz, C. (2008). Evaluating the effectiveness of export support services in developing countries: a customer (user) perspective, International journal of Emerging Markets 3(4):364–377.
Van Biesebroeck, J., J. Konings, and C. Volpe Martincus (2016). Did export promotion help firms weather the crisis? Economic Policy 31 (88), 653–702.
Zhuan, T. (2016). SMEs benefit from increased emphasis [online], [cited 10 December 2016]. China Daily Group. Available from Interne.
منابع ترک -A.de Vries Barend Export Promotion Policies World Bank, Washington, January, 1979.
-Erzan, Refik, Türkiye, nin İhracatında Uzun Vadeli bir Perspektif ve Öneriler Türk Sanayici Ve İşadamalrı Derneği, TÜSİAD-T / 96, ocak 1996.
-HiBE DESTEKLERi VE YATIRIM TESViK SiSTEMi, TURK TİCARET VE SANAYİ ODASI, 2019.
-iKV: Avrupa Birliğinde Teşvik Sistemi, Istanbul, 1994.
پیوست
نقشه مناطق سرمایهگذاری
. | |||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,021 |