تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,265 |
تعداد مقالات | 15,586 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,604,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,535,291 |
مقایسه آرای دیونوسیوس مجعول و سهروردی درباره زیبایی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 15، شماره 35، شهریور 1400، صفحه 203-225 اصل مقاله (2.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.42130.2679 | ||
نویسندگان | ||
پروانه قریب گرکانی1؛ اسماعیل بنی اردلان* 2؛ شمس الملوک مصطفوی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نوشتههای دیونوسیوس مجعول آمیزهای از اندیشههای مسیحیت، فلسفه متاخر یونان و عمدتا فلسفه نوافلاطونی است که به دلیل تعالیگرایی او به آسانی با دین تلفیق شده است. شرح دیدگاه دیونوسیوس درباره زیبایی در رساله اسماء الهی آمده است. به نظر میرسد که آرای زیبایی وی در حکمت اشراق نیز وجود داشته باشد، برای همین میتوان مقایسهای بین آرای دیونوسیوس و شیخ اشراق در باب زیبایی را انجام داد. سهروردی با طرح مضامینی مانند نورالانوار، بصیرت بیشتر، توانایی والای عارفان در درک زیبایی، و نور مسبب زیبایی، جمال و کمال، به بحث درباره زیبایی میپردازد و دیونوسیوس در معیارهای مطروحه خود اشاراتی به تثلیث، بیانتها، مرتبط بودن با خداوند، سرچشمه زیبایی و ... میکند و در حوزههای پیدایش و تاثیرگذاری و همچنین نمود و بروز زیبایی در اشیا و اجسام و غایت نهایی دیدگاههای خود را مطرح میسازد. پژوهش بر آن است که با بررسی دیدگاههای دیونوسیوس و شیخ اشراق شباهتهای این دو دیدگاه را نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیبایی؛ دیونوسیوس مجعول؛ شیخ اشراق؛ نور | ||
مراجع | ||
- Anonymous Author (5th Century), Pseudo-Dionysius the Areopagite. - Bychkov, Viktor (1990–1991) L’estetica bizantina: Problemi teorici. Bari: Congedo, 1983 Dionysius Areopagita, Corpus Dionysiacum, 2 vols, edit. Beate Regina Suchla, Günter Heil, and Adolf M. Ritter. Berlin: De Gruyter. - Hathaway, Ronald F. (1969) Hierarchy and the Definition of Order in the “Letters” of Pseudo-Dionysius: A Study in the Form and Meaning of the Pseudo-Dionysian Writings, The Hague: Nijhoff. - Hekmat, Nasrollah; Hajizadeh, Mahboobe (2012) “Light in Suhrawardi's philosophy”. Journal of Knowledge, 1/66, PP. 7-25. (in Persian) - Ivanovic, Filip (2014) “The Eternally and Uniquely Beautiful: Dionysius the Areopagite’s Understanding of the Divine Beauty”, International Journal of Philosophy and Theology, 75: 3, 188-204, DOI: 10.1080/21692327.2014.971046. - Jafari, MohammadTaghi (1983) Art and beauty from the perspective of Islam, Office of Publication and Culture of Islamic Guidance. (in Persian) - Klitenic-Wear, Sara and Dillon, John M. (2007) Dionysius the Areopagite and the Neoplatonist Tradition: Despoiling the Hellenes, Aldershot: Ashgate. - Koch, Hugo (1895) “Proklos als Quelle des Pseudo-Dionysius Areopagita in der Lehre vom Bösen”, Philologus, 54: 438–454. - Koch, Hugo (1900) Pseudo-Dionysius Areopagita in Seinen Beziehungen zum Neuplatonismus und Mysterienwesen: eine literarhistorische Untersuchung. Mainz, Kirchheim. - Lossky, Vladimir (1931) “La notion des ‘analogies’ chez Denys le Pseudo-Aréopagite”, Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Age 5: 279–309 - Müller, Herman Friedrich (1918) Dionysios, Proklos, Plotinos: ein historischer Beitrag zur neuplatonischen Philosophie, Münster: Aschendorff. - Naghizadeh, Mohammad (2008) Fundamentals of religious art in Islamic culture. Islamic Culture Publications. {in Persian} - Perl, Eric D. (1994) “Hierarchy and Participation in Dionysius the Areopagite and Greek Neoplatonism”, American Catholic Philosophical Quarterly 68, no. 1: 15–30. - Shafiee, Fatemeh; Fazeli, Alireza (2013) “Beauty and its existential dignity according to Suhrawardi”. Journal of Ontological Researches. 2(3). 101~122. (in persian) - Stang, Charles (2012) M. Apophasis and Pseudonymity in Dionysius the Areopagite: No longer I., Oxford: Oxford University Press. - Stiglmayr, Josef (1895) “Der Neuplatoniker Proklos als Vorlage des sog. Dionysius Areopagita in der Lehre vom Übel.” Historisches Jahrbuch 16: 253–273. - Suhrawardi, Shahabeddin (2010) Hekmat-ol-Eshragh, trans. Jafar Sajadi. Tehran: University of Tehran. (in Persian) - Tatarkiewicz, Wladyslaw (2017) History of Aesthetics. Vol 2: Medieval Aesthetics, trans. Hadi Rabiee, Tehran: Minooye Kherad Publications. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |