تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,348,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,117,861 |
در باب اهمیت نقاشی: خوانشی پدیدارشناختی از نقاشی ایرانی با نگاه به آرای استیون کروئل و پاول کراودر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 34، اردیبهشت 1400، صفحه 63-82 اصل مقاله (2.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.41619.2663 | ||
نویسنده | ||
فاطمه بنویدی* | ||
استادیار فرهنگستان هنر، تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
مسئله پژوهش حاضر در وهلة اول تبیین چرایی اهمیت نقاشی است.این مقاله در مسیر گشودن این مسئله آرای استیون کروئل و پاول کراودر را در سنت پدیدارشناسی بازخوانی میکند. به اعتقاد آنها نقاشی فقط انتقال اطلاعات تجربی نیست، بلکه شامل یک بینش فلسفی عمیق است که براساس مؤلفههای؛ سکوت، سطح، مکان و زمان میتواند مورد واکاوی قرار بگیرد. در امتداد این مؤلفهها، ابتدا دو مفهوم زیبایی ایدئال و زیبایی متافیزیکی طرح شده است و در وهلة دوم از مجموعة مفاهیم ذکر شده برای رسیدن به خوانشی جایگزین در نقاشی ایرانی استفاده میشود. نگارنده سعی دارد با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از آرا این دو پدیدارشناس اهمیت نقاشی ایرانی را با خوانشی جایگزین [نسبت به خوانشهای سنتگرایانه و تاریخنگارانه] ارائه دهد. از رهگذر بازخوانی آرای آنها به این نتیجه میرسد که علت اهمیت نقاشی ایرانی راهی است که برای مواجهه با حقیقتی عمیقتر و فراتر از ادراک روزمره ایجاد میکند. مواجههای که نقش هستیشناختی ما را نسبت به موجودات دیگر یادآوری میکند؛ ما را از محدودیتهای متناهیمان فراتر میبرد و دعوت میکند تا عمیقتر به راز هستی بپردازیم و از این مسیر به شکلی از تعالی زیباییشناختی نزدیک شویم. | ||
کلیدواژهها | ||
زیبایی متافیزیکی؛ زیبایی ایدئال؛ نقاشی؛ استیون کروئل؛ پاول کراودر | ||
مراجع | ||
- Crowell, S. )2010( “Phenomenology and Aesthetics, or Why Art Matters.” In J. Perry (ed) Art andPhenomenology, pp. 31–53. London: Routledge. - Crowther, P. (2016) How Pictures Complete Us. Stanford CA: Stanford University Press. - Crowther, P. )2009) Phenomenology of the Visual Arts (Even the Frame). Stanford CA: Stanford University Press. - Hegel, G. W. F. (1835–38) Introduction to the Philosophy of Fine Art, in A. Hofstadter & R. Kuhns (eds.) (1964) Philosophies of Art and Beauty:Selected Readings in Aesthetics from Plato to Heidegger, New York: Modern Library. - Heidegger, Martin (2012) Being and Time, trans. Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (in Persian) - Husserl, E. (1989) Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to aPhenomenologicalPhilosophy, Book Two, trans. R. Rojcewicz & A. Schuwer, Dordrecht: Kluwer. - Kant, Emmanuel (2009) The Critique of judgment, trans. Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (in Persian) - Merleau-Ponty, M. (1996) “Cezanne’s Doubt.” In G. Johnson (ed) The Merleau-Ponty AestheticsReader, pp. 59–75. Evanston IL: Nothwestern University Press. - Merleau-Ponty, M. (1996) “Eye and Mind.” In The Merleau-PontyAesthetics Reader, pp. 121–149. - Nietzsche, Friedrich (2002) The Will to Power, trans. MohammadBaqer Hoshyar, Tehran: Farzan Rooz Publishing. (in Persian) - Plato (2001) Republic, trans. MohammadHassan Lotfi, Tehran: Kharazmi Publications. (in persian) - Rudd, Anthony (2017) Why Painting Matters: Some Phenomenological Approches, “Journal of Aesthetics and Phenomenology”, pp: 2-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |