تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 922 |
تعداد مقالات | 11,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,616,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,671,983 |
مدلسازی و تحلیل شدت تصادفات برونشهری با استفاده از دادهکاوی مکانمند مطالعه موردی: محور قدیم قزوین-لوشان | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آبان 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2020.31126.1746 | ||
نویسندگان | ||
میثم عفتی ![]() | ||
1گروه مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، گیلان،ایران | ||
2دانشگاه علم و صنعت | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران،ایران | ||
4گروه مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
مدلسازی شدت تصادفات بهمنظورشناسایی پارامترهای مؤثربرآن در راههای برونشهری وهمچنین تحلیل مکانی تصادفات رخداده میتواندموجبات کاهش تصادفات جادهای یک محور برونشهری رافراهم آورد.هدف این تحقیق ارائه مدلی مبتنی بر سیستمهای اطلاعات مکانی ودادهکاوی بروش درخت طبقه بندی ورگرسیون جهت تحلیل شدت تصادفات و تعیین عوامل موثربرآن درراههای اصلی دوخطه برونشهری است.روش پیشنهادی درمحورقدیم قزوین-لوشان موردارزیابی وآزمون قرارمیگیرد.دراین راستابهمنظوربررسی توزیع مکانی تصادفات درمحورموردمطالعه طی دوره6 ساله 1390 تا 1395 شمسی،از توابع خودهمبستگی مکانی گتیس-اردجی استارو تراکم کرنل استفاده شده است.خروجی تحلیلهای مکانی نشان داد،که تمرکزتصادفات دربخش اعظمی ازقوسهای افقی محورموردمطالعه بیشتر میباشد.باتوجه به این دستاورد درفازبعدی تحقیق بهمنظوربررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات،از مدل دادهکاوی درخت طبقه بندی و رگرسیون برروی تصادفات رخداده درکل محور و بهطور خاص تصادفات رخداده درقوسهای افقی استفاده گردید.نتایج حاکی ازآن بود که مهمترین عوامل موثربر افزایش شدت تصادفات درمحور موردمطالعه، دو متغیر نوع تصادفات و نحوه برخورد با ضرایب اهمیت متغیرهای مستقل به ترتیب 100و 14/6 درصد برای کل محور و 100و 22/8 درصد برای قوسهای افقی هستند.بررسی اهمیت نسبی سایر متغیرهای مدل پیشنهادی نشان دادکه نوع راه وتوپوگرافی منطقه ازجمله عوامل موثردرافزایش تصادفات باشدت خسارتی درمحورقدیم قزوین-لوشان میباشد. علاوه براین نتایج مدلسازی برروی تصادفات رخداده در قوسهای افقی نیزحاکی ازاین بود که خطکشی بهخصوص ازنوع ممتد ازمهمترین عوامل موثردر وقوع تصادفات فوتی و جرحی شدید هستند. این تحقیق نشان داد که تلفیق توابع مکانمند GIS با تحلیلهای ناپارامتریک دادهکاوی که قابلیت مدلسازی توامان دادههای کمی وکیفی را همزمان دارا میباشد،در تعیین عوامل موثربرافزایش شدت تصادفات و تصمیمگیری بهمنظورارتقاسطح ایمنی درمحورهای برونشهری کاراوموثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
شدت تصادفات؛ داده کاوی؛ تحلیل مکانی؛ درخت طبقه بندی و رگرسیون؛ قوس های افقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 |