تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,168 |
تعیین پیکرهبندی دانش در فرایند بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان ایران، مطالعه موردی تجهیزات پزشکی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آبان 1399، صفحه 89-113 اصل مقاله (989.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11444 | ||
نویسندگان | ||
امیر ذاکری* 1؛ محمدصادق صارمی2 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کسبوکار بینالملل شرکتهای دانشبنیان برای رشد، نوآوری و بقای این شرکتها اهمیت زیادی دارد. محدودیتهای متعدد پیشِروی شرکتهای کوچک و متوسط در مسیر بینالمللی شدن، اهمیت اکتساب دانش و یادگیری مداوم را دو چندان میکند. هدف این مقاله تعیین پیکرهبندی (انواع و منابع) دانش در فرایند بینالمللی شدنِ شرکتهای دانشبنیان با تمرکز بر حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفته است. بدین منظور با اتخاذ یک رویکرد کیفی، مصاحبههایی در تابستان و پاییز سال 1398 با مدیران عامل هشت شرکت دانشبنیانِ صادرکننده در این صنعت صورت گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان میدهد دانش فناورانه و دانش بازار عمدتاً از دو روش تجربه مستقیم و یادگیری نیابتی یا واسطهای حاصل شده است؛ ولی دانش بینالمللی شدن بهعنوان سومین حوزه دانشی مهم در میان این شرکتها شکل نگرفته است تا بتواند نقش یکپارچهکنندگی دانش فناورانه و دانش بازاری را متناسب با استراتژی حضور شرکت در بازارهای بینالمللی ایفا نماید. بااینحال، برخی شرکتهای دارای تجربه و عملکرد صادراتی بالا، با تجربه مستقیم دانش اولیهای در این حوزه کسب کرده و به نیاز خود برای تقویت دانش واقف شدهاند. تقویت مشاورین، ایجاد شبکههای همکاری داخلی و بینالمللی و زمینهسازی برای حضور مدیران دارای تجریبات بینالمللی در شرکتها، برخی راهکارهایی است که میتواند به تقویت پیکرهبندی دانش در اختیار شرکتهای دانشبنیان برای بینالمللی شدن کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
بینالمللی شدن (M160)؛ یادگیری (D830)؛ نوآوری فناورانه (O320) | ||
مراجع | ||
اداره کل تجهیزات پزشکی، 1398 ، معرفی صادرکنندگان، http://imed.ir/Default.aspx?PageName=Exportبازدید شده در 14/1/1399 انصاری, م., سلطانی فر, ا., و آقازاده, ه. (2019). نگاشت رفتار و روشهای فرصتشناسی کسبوکارهای کوچک و متوسط خارجی در ایران؛ مطالعه موردی فرانسه، آلمان، چین و ترکیه. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکار بینالمللی, 1(1), 115-136. ایمان، م. ت.، نوشادی، م.ر،(1390)، تحلیل محتوای کیفی؛ دوفصلنامه پژوهش، 3 (2)، 15-44 زارعی, ب., و مرجوی, ع. (2018). بینالمللیسازی راهبردی در بنگاههای دانشبنیان جدید در ایران: موردکاوی فرآیندی با هدف خلق دانش کاربردی. سیاست علم و فناوری, 10(2), 29-46. زمانی, ا., رحمتی, م., زندحسامی, ح., و یزدانی, ح. (2019). تحلیلی بر عوامل انگیزاننده و بازدارنده همکاری های راهبردی بینالمللی شرکتهای دانشبنیان (مورد مطالعه: شرکتهای زیست فناور ایرانی و آلمانی). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکار بینالمللی, 2(2), 145-169. صارمی, م., و ذاکری, ا. (2019). سیاستهای هدایت سرمایهگذاری مستقیم خارجی برای توسعه فناوری. سیاست علم و فناوری, 11(2), 395-410. عالی, ص., و تورچیان, ع. (2019). بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بینالمللی شدن. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکار بینالمللی, 1(3), 59-78. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1397، گزارش یکپارچهسازی سیاستهای صنعتی، تجاری و فناوری در حوزه تجهیزات پزشکی. یوسفی, م., و قاضی زاده, م. (2019). تاثیر شبکههای تجاری واجتماعی بر بینالمللیسازی شرکتها. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکار بینالمللی, 2(1), 149-176.
Blomstermo, A., Eriksson, K., & Sharma, D. D. (2004). Domestic Activity and Knowledge Development in the Internationalization Process of Firms. Journal of International Entrepreneurship, 2(3), 239-258. Doi: 10.1023/b:jien.0000032775.53005.59.
Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2), 115-131.
Casillas, J. C., Barbero, J. L., & Sapienza, H. J. (2015). Knowledge acquisition, learning, and the initial pace of internationalization. International Business Review, 24(1), 102-114. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2014.06.005.
Casillas, J. C., Moreno, A. M., Acedo, F. J., Gallego, M. A., & Ramos, E. (2009). An integrative model of the role of knowledge in the internationalization process. Journal of World Business, 44(3), 311-322. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2008.08.001.
Clairfield International, Luther, Market survey Medical technology 2018 RETRIEVD FROM http://www.clairfield.com/wp-content/uploads/180620_Market_Survey_MedTech_ Clairfield_Luther_EN.pdf.
Eriksson, K., Johanson, J., Majkgård, A., & Sharma, D. D. (1997). Experiential Knowledge and Costs in the Internationalization Process. Journal of International Business Studies, 28(2), 337-360. Doi: 10.1057/palgrave.jibs.8490104.
Fartash, K. and Elyasi, M., (2019) "Iran’s Experience in Developing High-Tech Medical Innovations and The Path Ahead (Chapter 16) in Global Innovation Index 2019: Creating Healthy Lives—The Future of Medical Innovation", The World Intellectual Property Organization (WIPO, GENEVA, 2019, ISBN: 979-10-95870-14-2.
Fletcher, M., & Harris, S. (2012). Knowledge acquisition for the internationalization of the smaller firm: Content and sources. International Business Review, 21(4), 631-647. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2011.07.008.
Fletcher, M., Harris, S., & Richey, R. G. (2013). Internationalization Knowledge: What, Why, Where, and When? Journal of International Marketing, 21(3), 47-71. Doi: 10.1509/jim.12.0121.
Gassmann, O., & Keupp, M. M. (2007). The competitive advantage of early and rapidly internationalising SMEs in the biotechnology industry: A knowledge-based view. Journal of World Business, Vol. 42 No. 3, pp. 350-366.
Heiss, G. (2017), “Influencing factors and the effect of organizational capabilities on internationalization strategies for German SMEs in the MedTech industry”, Management Studies, Vol. 5 No. 4, pp. 263-277.
Huber, G. P. (1991). Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science, 2(1), 88-115.
Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 40(9), 1411-1431. Doi: 10.1057/jibs.2009.24.
Kahiya, E. T. (2013). Export barriers and path to internationalization: A comparison of conventional enterprises and international new ventures. Journal of International Entrepreneurship, Vol. 11 No. 1, pp. 3-29.
KorsakienÄ, R., vaitienÄ—, A. r. L., BužavaitÄ—, M., & imelytÄ—, A. Å. (2017). Intellectual capital as a driving force of internationalization: a case of Lithuanian SMEs. Paper presented at the Entrepreneurship and Sustainability Issues.
Laufs, K., & Schwens, C. (2014). Foreign market entry mode choice of small and medium-sized enterprises: A systematic review and future research agenda. International Business Review, 23(6), 1109-1126. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2014.03.006.
Laurell, H. (2018), “An international new venture’s commercialization of a medical technology innovation: the role of institutional healthcare settings”, International Marketing Review, Vol. 35. No. 1, pp. 136-163.
Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of small business management, Vol. 42 No.3, pp. 279-302.
Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2001). The Internationalization and Performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22(6/7), 565-586.
Maine EM, Shapiro DM, Vining AR; (2010). "The role of clustering in the growth of new technology-based firms"; Journal of Small Business Economics, Vol. 34 No. 2, pp. 127-146.
Mejri, K., MacVaugh, J. A., & Tsagdis, D. (2018). Knowledge configurations of small and medium-sized knowledge-intensive firms in a developing economy: A knowledge-based view of business-to-business internationalization. Industrial Marketing Management, 71, 160-170. Doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.12.018.
Nordman, E. R., & Melén, S. (2008). The impact of different kinds of knowledge for the internationalization process of Born Globals in the biotech business. Journal of World Business, 43(2), 171-185. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2007.11.014
Pickernell, D., Jones, P., Thompson, P., & Packham, G. (2016). Determinants of SME Exporting: Insights and Implications. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17(1), 31-42. Doi: 10.5367/ijei.2016.0208
PWC (2017). Report: 2017 Global Innovation 1000, available at https://www.digitalpulse.pwc.com.au/report-2017-global-innovation-1000/
Saarenketo, S., Puumalainen, K., Kuivalainen, O., & Kyläheiko, K. (2004). Dynamic knowledge-related learning processes in internationalizing high-tech SMEs. International Journal of Production Economics, 89(3), 363-378. Doi: https://doi.org/10.1016/S0925-5273. (03)00185-3.
Scott-Kennel, J., & von Batenburg, Z. (2012). The role of knowledge and learning in the internationalisation of professional service firms. The Service Industries Journal, 32(10), 1667-1690. Doi: 10.1080/02642069.2012.665897.
Stoian, M.-C., Dimitratos, P., & Plakoyiannaki, E. (2018). SME internationalization beyond exporting: A knowledge-based perspective across managers and advisers. Journal of World Business, 53(5), 768-779. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.06.001.
Welch, L. S., & Luostarinen, R. (1988). Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14(2), 34-55. Doi: 10.1177/030630708801400203.
Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International business review, Vol. 11 No.3, pp. 279-304.
Zhou, L., Wu, W.-p., & Luo, X. (2007). Internationalization and the performance of born-global SMEs: the mediating role of social networks. Journal of International Business Studies, 38(4), 673-690. Doi: 10.1057/palgrave.jibs.8400282. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |