تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,852,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,682,562 |
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر هیجان ابراز شده مادران کودکان دارای ناتوانی ذهنی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 59، آذر 1399، صفحه 156-168 اصل مقاله (779.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اقبالی* 1؛ امید صفری2 | ||
1استادیار/دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدیر روابط عمومی و روان شناس مجتمع | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر هیجان ابراز شدهی مادران کودکان دارای ناتوانی ذهنی بود. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. نمونه آماری شامل 24 نفر از مادران دارای دارای ناتوانی ذهنی مراجعه کننده به مجتمع توانبخشی تبریز در بهار 1397 بودند که بر مبنای ملاکهای ورود و خروج به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ابراز گری هیجانی بود. گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت رفتاردرمانی دیالکتیکی قرار گرفت و گره کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. دادههای جمع آوری شده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیکی بر هیجان ابراز شدهی مادران کودکان دارای ناتوانی ذهنی اثرات مثبتی دارد (05/0>p). بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که ابرازگری هیجان در مادران کودکان دارای ناتوانی ذهنی ممکن است یکی از مهم ترین مهارت ها باشد که ارزش مداخله با رفتاردرمانی دیالکتیکی را دارد و این درمان به منظور بهبود هیجان ابراز شده مادران کودکان دارای ناتوان ذهنی در کنار سایر درمانهای اثربخش، قابلیت کاربرد دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هیجان ابراز شده؛ ناتوانی ذهنی؛ رفتاردرمانی دیالکتیکی | ||
مراجع | ||
منابع
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ بخشی پور، عباس؛ محمودعلیلو، مجید؛ اقبالی، علی (1393). مقایسه تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر پریشانی روانشناختی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 9(33)، 59-43.
جبرئیلی، شهلا؛ بابا پور خیرالدین، جلیل؛ محمود علیلو، مجید (1392). اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر کاهش نشانه های نوسان خلقی و رفتارهای خودکشی گرایانه در اختلال شخصیت مرزی، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 8 (32)، 88-75.
زمانی، نرگس؛ فرهادی، مهران؛ جمیلیان، حمیدرضا؛ حبیبی، مجتبی. (1394). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در کاهش خشم های انفجاری، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 18(8)، 44-35.
صادقی، زیبا؛ لطیفی، زهره؛ آقابابایی، سارا. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی گروهی بر بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان و تاب آوری مادران کودکان کم توان ذهنی مقطع دبستان شهر اصفهان، فصلنامه کودکان استثنایی، سال هجدهم، 3 ،105-116.
ندیمی، محسن.(1395). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی (مبتنی بر آموزش مهارتها) بر کاهش تکانشگری و افزایش تنظیم هیجانی زنان وابسته به متامفتامین، ماهنامه رویش روان شناسی، 5(14)، 47-75.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217–237.
Andrada, D., Neacsiu, A., Jeremy, W., Eberle, R., Kramer, R., Wiesmann, T, Linehan, M. (2014). Dialectical behavior therapy skills for transdiagnostic emotion dysregulation: A pilot randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 59(12), 40-51.
Asarnow, J,R., Tompson, M., Hamilton, E.B., Goldstein, M.J.(1994). Family expressed emotion, childhood-onset depression, and childhood-onset schizophrenia spectrum disorders: is expressed emotion a nonspecific correlate of child psychopathology or a specific risk factor for depression? Journal of Abnormal Child Psychology, 22(2), 129–146.
Bailey, D. B., Golden, R. N., Roberts, J., & Ford, A. (2007). Maternal depression and developmental disability: Research critique. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13(4), 321–329.
Bariola, E., Gullone, E., & Hughes, E. K. (2011). Child and adolescent emotion regulation: The role of parental emotion regulation and expression. Clinical Child and Family Psychology Review, 14(2), 198-212.
Beck, A., Daley, D., Hastings, R. P. & Stevenson, J. (2004). Mothers’دexpressed emotion towards children with and without intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 48 (7), 628–638.
Berking M., Meier, C., & Wupperman, P. (2010). Enhancing emotion-regulation skills in police officers: results of a pilot controlled study. Behavior Therapy , 41(3), 329-39.
Button, S., Pianta, R. C. & Marvin, R. S. (2001). Mothers’ representations of relationships with their children: relations with parenting behavior, mother characteristics, and child disability status. Social Development, 10(4), 455–472.
Campbell-Sills, L., Barlow, D.H., Brown, T.A., & Hofmann, S.G. (2006). Effects of suppression and acceptance on emotional responses of individuals with anxiety and mood disorders. Behaviour Research and Therapy, 44(9), 1251–1263.
Chapman, A. L. (2006). "Dialectical Behavior Therapy: Current Indications and Unique Elements". Psychiatry, 3 (9), 62–68.
Crnic, K.A, Hoffman, C, Gaze, C. (2005). Cumulative parenting stress across the preschool period: relations to maternal parenting and child behaviour at age 5. Infant and Child Development, 14(2),117 - 132.
Christina, G. M., Leslie E. R., Maureen, Z,. & Nicole G. (2016). A Dialectical Behavior Therapy Skills Group Case Study on Morhers with Sever Emotion Dysregulation. Cognitive and Behavioral Practice. Available online 30 September 2016. Countries".
Deater-Deckard K. (2005). Parenting stress and children’s development: introduction to the special issue. Infant and Child Development, 14(2),111 – 115.
Deater-Deckard K. (2014). Parenting stress, Yale University Press.
De Veld, D.M.J., Riksen-Walraven, J. M., de Weerth, C. (2012). The relation between emotion regulation strategies and physiological stress responses in middle childhood. Psychoneuroendocrinology, 37(8),1309-1319.
Decou, C. R., Comtois, K. A., & Landes, S. J. (2018). Dialectical Behavior Therapy Is effective for the treatment of suicidal behavior: A meta-analysis. Behavior Therapy, 50(1), 60–72.
Gohel, M., Mukherjee, S., Choudhary, S.K. (2011). Psychosocial impact on the parents of mentally retarded children in Anand District. Health line, 2(2), 62-66.
Green, S., & Baker, B. (2011). Parents’ Emotion Expression as a Predictor of Child’s Social Competence: Children with or without Intellectual Disability. Journal of Intellectual Disability Research, 55(3), 324-338.
Groves, S., Backer, H., van den Bosch, W., Miller, A. (2011). Dialectical Behaviour Therapy with Adolescents: A Review, Child and Adolescent Mental Health, 17(2), 65-75.
Grusec, J. E. (2019). Principles of Effective Parenting: How Socialization Works. New York: Guilford Press.
Hashemian, S., Shams, G., Ashayeri, H., Modarres Gharavi, M. (2016). Investigating the impact of emotional display rules on the positive/negative affect. Fundamentals of Mental Health, 18(6), 338–42.
Hastings, R. P., Daley, D., Burns, C. & Beck, A. (2006) Maternal distress and expressed emotion: cross-sectional and longitudinal relationships with behavior problems of children with intellectual disabilities. American Journal on Mental Retardation, 111(1), 48-61.
Hooley, J.M. (2007). Expressed emotion and relapse of psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 3, 329–352.
Jaiswal, S.V., Subramanyam, A.A., Shah, H.R., Kamath, R.M. (2018). Psychopathology and coping mechanisms in parents of children with intellectual disability. Indian Journal of Psychiatry, 60(3), 312-317.
King, L.A, Emmons, R.A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and physical Correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 864-877.
Kloss, J. D., Lisman, S. A. (2002).An exposure-based examination of the effects of written emotional disclosure. British Journal of Health Psychology, 7(1), 31–46.
Lane, R.D., Sechrest, L., Reidel, R., Weldon, V., Kaszniak, A., Schwartz, G.E. (1996). Impaired verbal and nonverbal emotion recognition in alexithymia. Psychosomatic Medicine, 58(3), 203–10.
Le, Y, Fredman, S.J., Feinberg, M.E. (2017). Parenting stress mediates the association between negative affectivity and harsh parenting: a longitudinal dyadic analysis. Journal of Family Psychology,31(6), 679–688.
Linehan, M. M., and Wilks, C. R. (2015). The course and evolution of dialectical behavior therapy. American Journal of Psychotherapy. 69(2), 97-110.
Linehan, M. M. (2014). DBT Skills Training Manual (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Long, K. A., Lobato, D, Kao, B, Plante, W, et al (2013). Perceptions of Emotion Expression and Sibling–Parent Emotion Communication in Latino and Non-Latino White Siblings of Children With Intellectual Disabilities, Journal of Pediatric Psychology, 38(5), 551–562,
McIntyre, L. L. (2008). Parent Training for Young Children with Developmental Disabilities: Randomized Controlled Trial. American Journal on Mental Retardation, 113(5), 356-368.
Neacsiu, A.D., Lungu, A., Harned, M.S., Rizvi, S.L., & Linehan, M.M. (2014). Impact of dialectical behavior therapy versus community treatment by experts on emotional experience, expression, and acceptance in borderline personality disorder. Behaviour Research and Therapy, 53(1), 47-54.
Neacsiu, A. D., Rizvi, S. L., & Linehan, M. M. (2010). Dialectical behavior therapy skills use as a mediator and outcome of treatment for borderline personality disorder. Behavior Research &Therapy, 48(9), 832-839.
Noojin, A. B., & Wallander, J. L. (1997). Perceived problem-solving ability, stress, and coping in mothers of children with physical disabilities: Potential cognitive influences on adjustment. International Journal of Behavioral Medicine, 4(4), 415–432.
Panos, P.T., Jackson, J.W., Hasan, O., Panos, A. (2014). Meta-Analysis and Systematic Review Assessing the Efficacy of Dialectical Behavior Therapy (DBT), Research on Social Work Practice, 24(2), 213–223.
Pelchat, D., Lefebvere, H., & Perreault, M. (2003). Differences and similarities between mothers’ and fathers’ experiences of parenting a child with a disability. Journal of Child Health Care, 7(4), 231-247.
Peris, T.S., Miklowitz, D.J. (2015). Parental Expressed Emotion and Youth Psychopathology: New Directions for an Old Construct, Child Psychiatry & Human Development,46(6), 863-873.
Ponnet, K, Mortelmans, D, Wouters, E, Van Leeuwen, K, Bastaits, K, Pasteels, I. (2013). Parenting stress and marital relationship as determinants of mothers' and fathers' parenting. Personal Relationships, 20(2),259-276.
Rodas, N. V., Chavira, D. A., & Baker, B. L. (2017). Emotion Socialization and Internalizing Behavior Problems in Diverse Youth: A Bidirectional Relationship across Childhood. Research in Developmental Disabilities, 62(3), 15-25.
Rodas, N. V., Zeedyk, S. M., & Baker, B. L. (2016). Unsupportive Parenting and Internalising Behaviour Problems in Children with or without Intellectual Disability. Journal of Intellectual Disability Research, 60(12), 1200-1211.
Rousseau, S., Grietens, H., Vanderfaeillie, J., Hoppenbrouwers, K., Wiersema, J., Van L.K. (2013). Parenting stress and dimensions of parenting behavior: Cross-sectional and longitudinal links with adolescents’ somatization, International Journal of Psychiatry in Medicine. 46(3), 243-270.
Smyth J .M., Arigo D (2009). Recent evidence supports emotion-regulation interventions for improving health in at-risk and clinical populations. Current Opinion in Psychiatry, 22(2), 205-10.
Tedgard, E., Tedgard, U., Rastam,M & Johansson, B.A. (2020). Parenting stress and its correlates in an infant mental health unit: a cross-sectional study, Nordic Journal of Psychiatry, 74(1), 30-39.
Vanden Bosch, L. M. C., Verhuel, R., Schippers, G. M., & Brink, W. (2002). Dialectical Behavior therapy of borderline patient with and without substance use problems Implementation and long-term effects. Addictive Behaviors, 27(6), 911-923.
Vaughan, C, Leff, J. (1976). The influence of family and social factors on the course of psychiatric illness. The British Journal of Psychiatry, 129(2), 125–137. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |