تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,904 |
رابطه معلم رهبری با سرزندگی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 59، آذر 1399، صفحه 169-186 اصل مقاله (776.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
داود طهماسب زاده شیخلار* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه چند متغیری بین معلم رهبری با سرزندگی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان بود. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی و از نوع همبستگی چند متغیری می باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان آذربایجان شرقی است که در سالتحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب گردید. داده ها با استفاده از ابزارهای استاندارد بهزیستی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، معلم رهبری و هیجانات تحصیلی که روایی آن ها توسط دو معیار روایی همگرا و واگرا و با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی تایید شد و پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95 /0، 94 /0، 98 /0 و 98 /0 بدست آمد، گردآوری شد. برای آزمون آماری از مدل معادلات ساختاری تحت نرم افزار Smart pls و نیز از تحلیل رگرسیون چندگانه تحت نرم افزار 25spss.v. استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد مؤلفه معلم رهبری تاثیر مستقیمی بر بهزیستی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دارد؛ ﻣﺘﻐﻴﺮهای پیش بین(دانش و توانایی، چشم انداز توسعه ای، مسئولیت پذیری، نفوذ، محیط مثبت و قدردانی، همکاری و اخلاق) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک بهزیستی تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند؛ شش ﻣﺘﻐﻴﺮ پیش بین(دانش و توانایی، چشم انداز توسعه ای، مسئولیت پذیری، نفوذ، محیط مثبت و قدردانی) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک هیجانات تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند؛ دو ﻣﺘﻐﻴﺮپیش بین(نفوذ و قدردانی) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک سرزندگی تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم رهبری؛ سرزندگی تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ هیجانات تحصیلی | ||
مراجع | ||
منابع
دهقانی زاده، محمد حسین و حسین چاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادارک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4 (2):47-21.
رستگار، احمد، صیف، محمد حسن و مالکی، راحله (1397). مدل علی روابط سبک های مدیریت کلاس با بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای سرمایه های روان شناختی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5 (18): 38-25.
سرجیوانى، توماس و استارات، رابرت (2007). باز تعریف نظارت آموزشى. ترجمه رضا هویدا، على سیادت و حمید رحیمى(1393). اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
سلیمان نژاد، اکبر. (1393). رابطه سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانش آموزان مدارس راهنمایی. نشریه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (2):76-59.
فولادی، اسما، کجباف، محمد باقر و قمرانی، امیر (1397). اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر. نشریه علمی و پژوهشی آموزش و ارزشیابی،11 (42): 53-37.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی اله؛ کاوسیان، جواد؛ نیکدل، فریبرز (1388) رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 8 (32): 38-7
وستوود، پیتر (2008). آنچه معلمان در مورد روش های تدریس باید بدانند. ترجمه مظفری پور، روح الله و شفیعی، سمانه(1391). تهران: انتشارات پاژینه.
هویدا، رضا، داورپناه، سید هدایت اﷲ و رضاییان، حامد (1396). معلم رهبری و مقیاس سنجش آن در مدارس، دوفصلنامه علمى پژوهشى مدیریت مدرسه، 5 (2): 236-217.
یاراحمدی، یحیی، ابراهیمی بخت، حبیب اله، اسدزاده، حسن و احمدیان، حمزه (1397). اﺛﺮﺑﺨﺸﻰ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻰ ﺳﺮزﻧﺪﮔﻰ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ، اﺷﺘﻴﺎق ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ و ﺳﺮزﻧﺪﮔﻰ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ داﻧﺶآﻣﻮزان. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ ﭘﮋوﻫﻲ، 6 (2): 182-163.
یاسمی نژاد، پریسا؛ طاهری، مرضیه؛ گل محمدیان، محسن؛ احدی، حسن (1392) رابطه خودتنطیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانش.ر رفتار)، 2 (3): 338-325
Abbasi M., Ayadi N., Shafiee, H. ( .(٢٠١٦Role of Social Well-Being and Academic Vitality in Predicting the Academic Motivation in Nursing Students. Education Strategy Medical Sciences. (6) 8: 49-54). [in Persian[.
Akbari Booreng, M. and Rahimi Booreng. (.(٢٠١٦ Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education,231- ٢22, [in Persian.[
Al-Karasneh, S. M. & Jubran Saleh, A. M. (2010). Islamic prespective of creativity: A model for teachers of social studies as leaders. Procedia Social and behavioral Sciences, 2 (2): 412-426).
Argent, J. L. (2012). An analysis of the impact of a teacher leadership program on the perception of leadership skills. East Carolina University.
Artino Jr AR, Holmboe ES, Durning S J. (2012). Control value theory: Using achievement emotions to improve understanding of motivation, learning, and performance in medical education: AMEE Guide No. 64. Medical teacher, (3) 64: 148-160).
Azimi, D., Ghadimi, S., Khazan, K. and Dargahi, S. (٢٠١٧). The Role of Psychological Capitals and academic motivation in academic vitality and decisional procrastination in nursing students. Journal of Educational Development, 3: 143-153). .[
Bakker, A, B. and Demerouti, E, (.(٢٠٠٨ Towards a model of work engagement. Career Development International, (3) 13: 202-222.
Baker, J. A., Clark, T. P., Maier, K. S and Viger, W. (.(2008 The differential influence of instructional context on the academic engagement of students with behavior problems.Teaching and Teacher Education, (7) 24: 1876-1883.
Belfi, B., Goos, M., Fraine, B. D., and Damme, J. V. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students school wellbeing and academic self-concept: A literature review, Journal Educational Research Review, 7(1): 62- 74.
Cheng, A. Y., Szeto, E. (2016). Teacher leadership development and principal facilitation: Novice teachers’ perspectives. Teaching and Teacher Education. (vols. (11) 58, pp. 140-148).
Cocorada E. (2016). Achievement emotions and performance among university students. Bulletin of the Transilvania University of Brasov Series VII: Social Sciences Law, (2) 9: 28 -119).
Diner, E., Oishi, S., and Lucasc, RE. (2003). Personality, culture and subjective well- being: Emotional and cognitive Evalutionsof life, Annual Review of psychology. Journal Psychology, 4: 403- 425.
Engels, N., Aelterman, A., Vanpetegem, K., and Schepens, A. (2004). Factors which influence the well- being of pupils in Flemish secondary school. Journal Educational studies, 30(29): 127- 43.
Eslami, M., Dortaj, F., Sadipour, E. and Delavar, A. (2017). The causal modeling of academic engagement based on personal and social resources among undergraduate students at Amir Kabir University in Tehran. Journal of Counseling and psychotherapy, (7) 28: 133 -161).
Fooladi, A., Kajbaf, M., B., Ghamarani, A. (.(٢٠١٦ Effectiveness of Academic Buoyancy Training on Academic Meaning and Academic Performance of Third Grade Girl Students at the First Period of High School in Mashhad City. Research in School and Virtual Learning, (3) 15: 93 -103. [in Persian[.
Garcia, P., Kupczynski, p., & Glenda, H. (2011). Impact of teacher personality styles on academic excellence of secondary student. National Forum of Teacher Education Journal, (21) 33: 1 - 8).
Gläser-Zikuda M, Stuchlíková I, Janík T. (2013). Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field-discussing the issues. Orbis Scholae, (2) 7: 7 -22).
Ijaz, A. T and H. B Intzar. (2013). Leadership styles and Practices and their Impact on school administration: A case of primary schools from Punjab, Pakistan’, Life science Journal, 10 (9) 10: 97 -112).
Ismail NM. (2015). EFL Saudi students’ class emotions and their contributions to their English achievement at Taif University. International Journal of Psychological Studies, (4) 7: 7 -19).
Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2001). Awakening the Sleeping Giant. Helping Teachers Develop as Leaders, Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Kohoulat N, Hayat AA, Dehghani Mr, Kojuri J, Amini M. (2017). Medical students’ academic emotions: the role of perceived learning environment. Journal of advances in medical education professionalism, (2) 5: 78 -83).
Martin, A. J. and Liem, GAD. (.(٢٠١٠ Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Learn Individ Differ, (3) 20: 265 -270).
Sarah, M., Paul, C., Lisa, K. ((٢٠١٣. Well-being, Academic buoyancy and educational achievement in primary school student. International Journal of Educational Research, 62: 239 -248.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, (3) 43: 267 -282.
Martin, A. J., Marsh, H. W. ((٢٠٠٨. Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. JSP, 46: 53 -83.
Meera, K. and Dustin, N. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and IndividualDifferences, 25:67-72.
Mohanna S, Talepasand S. (2016). The Relationship between Environmental Supports and Emotional Self awareness with Academic Engagment: the Mediating role of Educational Well-being). Iranian Journal of Medical Education, 16: 31 -42).
Ngang, T. K. (2012). A comparative study on teacher leadership in special education classroom between China and Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences,13:132 -532.
Neumerski, C. M. (2013). Rethinking instructional leadership, a review: What do we know about principal, teacher, and coach instructional leadership, and where should we go from here?. Educational administration quarterly, (2) 49: 310 -347).
Owen, H. (2007). Creating leaders in the classroom. How teachers can develop a new generation of leaders. New York: Routledge Taylor & Francis.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18: 315 -341.
Pekrun, R., Elliot, A. J., Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology,(3) 98: 583 -597.
Pekrun R, Hall NC, Goetz T, Perry RP. (2014). Boredom and academic achievement: Testing a model of reciprocal causation. Journal of Educational Psychology, (vols. (3) 106, p. 696).
Pietarinen J, Soini T, Pyhältö K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. Int J Educ Res, 67: 40 -51.
Quin, C. L., Haggard, C. S., Ford, B.A. (2006). Preparing new teachers for leadership roles: a model in four phases. School Leadership and Management, (1) 26: 55 -68.
Ross, D., Adams, A., Bondy, E., Dana, N., Dodman, S., Swain, C. (2011). Preparing teacher leaders: Perceptions of the impact of a cohort-based, job embedded, blended teacher leadership program. Teaching and Teacher Education, (8) 27: 1213 -1222.
Samdal, O., Wold, B. and Bronis, M. (1999). Relationship between students perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. Journal School Effectiveness and school Improvement, 10(3): 296- 320.
Sinha, S., Hanuscin, D. L. (2017). Development of teacher leadership identity: A multiple case study. Teaching and Teacher Education, 63: 356 -371).
Smith, P. S., Hayes, M. L., Lyons, K. M. (2017). The ecology of instructional teacher leadership. The Journal of Mathematical Behavior.
Tenaw, Y. A. (2013). Relationship between Self-Efficacy, Academic Achievement and Gender in Analytical Chemistryat Debre Markos College of Teacher Education. Debre Markos College of Teacher Education, 3 (1): 1 -28.
Tyson DF, Linnenbrink-Garcia L, Hill NE. (2009). Regulating debilitating emotions in the context of performance: Achievement goal orientations, achievement-elicited emotions, and socialization contexts. Human Development, 52 (6): 52 -329.
Watson R, Deary I, Thompson D, Li G. ((2008. A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: A questionnaire survey. Int J Nurs Stud, 45 (10): 1534 -1542.
Woogual, L., Myung-Jin, L., and Mimi, B., (2014). Testing interest and selfefficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Journal Contemporary Educational Psychology, 39: 86-99. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 684 |