تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 922 |
تعداد مقالات | 11,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,618,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,672,569 |
رابطه معلم رهبری با سرزندگی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 59، پاییز 1399، صفحه 169-186 اصل مقاله (776.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
داود طهماسب زاده شیخلار ![]() | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه چند متغیری بین معلم رهبری با سرزندگی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان بود. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی و از نوع همبستگی چند متغیری می باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان آذربایجان شرقی است که در سالتحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب گردید. داده ها با استفاده از ابزارهای استاندارد بهزیستی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، معلم رهبری و هیجانات تحصیلی که روایی آن ها توسط دو معیار روایی همگرا و واگرا و با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی تایید شد و پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95 /0، 94 /0، 98 /0 و 98 /0 بدست آمد، گردآوری شد. برای آزمون آماری از مدل معادلات ساختاری تحت نرم افزار Smart pls و نیز از تحلیل رگرسیون چندگانه تحت نرم افزار 25spss.v. استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد مؤلفه معلم رهبری تاثیر مستقیمی بر بهزیستی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دارد؛ ﻣﺘﻐﻴﺮهای پیش بین(دانش و توانایی، چشم انداز توسعه ای، مسئولیت پذیری، نفوذ، محیط مثبت و قدردانی، همکاری و اخلاق) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک بهزیستی تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند؛ شش ﻣﺘﻐﻴﺮ پیش بین(دانش و توانایی، چشم انداز توسعه ای، مسئولیت پذیری، نفوذ، محیط مثبت و قدردانی) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک هیجانات تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند؛ دو ﻣﺘﻐﻴﺮپیش بین(نفوذ و قدردانی) ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ملاک سرزندگی تحصیلی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم رهبری؛ سرزندگی تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ هیجانات تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |