تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 922 |
تعداد مقالات | 11,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,615,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,671,649 |
اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی اجتماعی بر خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 61، بهار 1400، صفحه 76-90 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
nayer dashti ![]() | ||
1دانشجوی دکترای گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی اجتماعی بر خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گـروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهرستان تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود. جهت دستیابی به اهداف از میان جامعه مورد نظر، تعداد 60 نفر دانش آموز به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابتدا از بین نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهر تبریز یک ناحیه انتخاب گردید و از ناحیه مذکور یک مدرسه (مدرسه فاطمیه ناحیه پنج) و از بین کلاس های مدرسه دو کلاس مقطع سوم به عنوان گروه هدف انتخاب گردید و در دو گروه آزمـایش(30 نفر) و کنترل(30 نفر) قرار داده و پرسشنامه های خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. در نهایت همان مقیاس ها به عنوان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزانی که آموزش مهارت حل مسئله دریافت کرده اند بیشتر از میزان خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزانی که آموزش مهارت حل مسئله دریافت نکرده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: آموزش حل مسئله؛ خود توانمندسازی اجتماعی؛ سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |