تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,180,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,958,292 |
رابطه ی تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 61، خرداد 1400، صفحه 65-74 اصل مقاله (416.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذین نریمانی1؛ رضا کاظمی2؛ محمد نریمانی* 3 | ||
1گروه پزشکی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، تعیین رابطه تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بوده است.برای دسترسی به این هدف 120 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سال تحصیلی 97-96 به سه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی پاسخ دادند. در ضمن روش مطالعه همبستگی بوده و برای تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که بین هوش شخصی با تنظیم شناختی هیجان همبستگی ۲۷/0 معنی دار وجود دارد. همچنین بین هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی همبستگی۲۴/0- که معنی دار است وجود دارد. در ضمن همبستگی تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی نیز معنی دار است(۲۷/0-). همچنین نتایج نشان داد که هر دو متغیر تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی توانایی پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی را دارند. اما سهم تنظیم شناختی هیجان بیشتر از متغیر هوش شخصی است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه پیش گیری، سبب شناسی و تامین سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
: فرسودگی تحصیلی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ هوش شخصی؛ علوم پزشکی | ||
مراجع | ||
منابع
آهوخوش، پروانه و علی بیگی، امیرحسین (1396). عاملهای تاثیرگذار بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 40، 55-44.
ادیب، یوسف؛ فتحی آذر، اسکندر و دستوری، رامین(1396). تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 6(1)48-35.
بشارت، محمدعلی و بزازیان، سعیده (1394). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونهای از جامعه ایرانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 24(84)، 80-61.
تقوایی نیا، علی؛ هاشمی، سحر؛ نیکدل، فریبرز؛ شهریاری، مرضیه (1396). متغیرهای انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیش بینی کننده های فرسودگی تحصیلی. فصلنامه روان شناسی، 81، 60-51.
حاتمیان، پیمان و سپهری نژاد، مریم (1397). پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۱) :۵۹-۶۵.
جمالی، مرضیه و کیامنش، علیرضا (1396). نقش هدف های پیشرفت و فرسودگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی: با واسطه گری انتظار پیامد و یادگیری خود نظم جو. روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 13(52) 350-339.
شریفیفرد، فاطمه؛ نوروزی، کیان؛ حسینی، محمدعلی؛ آسایش، حمید و نوروزی، مهدی (1393). عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۳۹۲. آموزش پرستاری، 3(۳) :۵۹-۶۸.
شریفی فرد، فاطمه؛ آسایش، حمید؛ نوروزی، کیان؛ حسینی، محمدعلی؛ طاهری خرامه، زهرا (1394). ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 9(12)78-72.
صدوقی، مجید؛ تمنایی فر، محمدرضا؛ ناصری، جمیله (1396) رابطه تاب آوری، امید و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. دوفصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1) 67-50.
علیزاده عصار، افسانه؛ توحیدی و سادات حسینی سلطان نصیر، محبوبه (1395). پیش بینی ابعاد فرسودگی تحصیلی بر اساس ناگویی خلقی، هیجانات منفی و عزت نفس. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، (24)88-69.
عطادخت، اکبر (1395). نقش کمال گرایی و هوش هیجانی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 65-80.
کیامرثی،آذر (1396). اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی، عملکرد اجتماعی/ انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
میکائیلی، نیلوفر؛ رجبی، سعید؛ عباسی، مسلم و زمانلو، خدیجه (1393). بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 10(32)53-31.
نریمانی محمد و غفاری، مظفر(1395). بررسی ارتباط حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی با افسردگی پس از زایمان زنان. پژوهش پرستاری، 11 (1)،33-25.
نریمانی، محمد؛ رستم اوغلی، زهرا؛ موسی زاده، توکل (1395). نقش تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهشی در نظامهای آموزشی، 33، 61-51.
نریمانی، محمد؛ عالی ساری نصیرلو، کریم و موسی زاده، توکل (1393). مقایسه ی اثربخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 3(3) 99-79.
- نعامی، عبدالزهرا (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روان شناختی، 5 (3)، 134-117.
Billings, C. E., Downey, L. A., Lomas, J. E., Lloyd, J. & Stough, C. (2014). Emotional Intelligence and scholastic achievement in pre-adolescent children. Pers Individ Differ, 65:14-8. [DOI:10.1016/j.paid.2014.01.017]
Celik, G. T., & Oral. E. L. (2013). Burnout Levels and Personality TraitsˇThe Case of Turkish Architectural Students. Creative Education, 4(2), 124-131.
Chae, H., & Lee, S. J. (2017). Academic burnout and personality traits in Korean medical students. European Psychiatry, 41, S691.
Gross, J.( 1998) Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85: 348-362.
Granefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the cognitive emotion regulation questionnaire Leiderorp: Datec.
Lee, S. J., Choi, Y. J., & Chae, H. (2017). The effects of personality traits on academic burnout in Korean medical students. Integrative Medicine Research.
Diana, M (2015). Art Activity and Personal Intelligence: It's Influence to Children Adaptation Skill (Experiments at Hidayatullah Islamic School). Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3, 4,133-139.
McCallum, M & Piper, W (1997). Psychological Mindedness: A Contemporary Understanding. Mahwah, New Jersey London, England
Mayer, J. D., Wilson, R & Hazelwood, M. Personal Intelligence Expressed: a Multiple Case Study of Business Leaders. Imagination, Cognition AND Personality, 2013, 30(2), 201-24.
Mayer, J.D (2008). Personal intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 27, 209-32.
Mayer, J.D., Caruso, D.R., Panter, A. T & Salovey P (2012). The growing significance of hot intelligences. American Psychologist, 67, 502-3.
Megreya, A. M., Latzman, R. D., Al-Attiyah, A. A., & Alrashidi, M. (2016). The Robustness of the Nine-Factor Structure of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire across Four Arabic-Speaking Middle Eastern Countries. Journal of Cross-Cultural Psychology, 47(6), 875-890.
Neumann, Y. (1990). Quality of Learning Experience and Students College Outcomes. International Journal of Educational Mannagement. 7. 1-16.
Piaw, C. Y., Ishak, A., Yaacob, N. A., Said, H., Pee, L. E., & Kadir, Z. A. (2014). Can Multiple Intelligence Abilities Predict Work Motivation, Communication, Creativity, and Management Skills of School Leaders? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4870-4874.
Shin, H; Puig, A; Lee, J. (2013). Cultural Validation of the Maslach Burnout Inventory for Korean Students. Asia Pacific Educational Review, 12(4), 633– 639.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazinska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personal Individ Differ. 52(3), 433-437.
Schaufeli, W. B., Martinez, I., Pinto, A., Salanova, M. & Bakker, A. (2015). Burnout and engagement in university students: A cross- national study. Journal of Cross- Cultural Psychology, 33(5), 464– 481.
Tamir, M. & Millgram, Y. (2017). Motivated Emotion Regulation. Adv Motiv Sci, 4:207-47. [DOI:10.1016/bs.adms.2016.12.001]
Vong krahchang, S., & Chinwonno, A. (2016). Effects of Personal Intelligence Reading Instruction on personal intelligence profiles of Thai university students. Kasetsart Journal of Social Sciences, 37(1), 7-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 869 |