تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,824,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,664,519 |
رابطه حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی : نقش میانجی خودآگاهی هیجانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 60، اسفند 1399، صفحه 18-31 اصل مقاله (973.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه محمدی یوزباش کندی* 1؛ شعله لیوارجانی2؛ داوود حسینی نسب3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در رابطه بین حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 350 دانشجو از بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی، پرسشنامه خوددلسوزی نف، پرسشنامه خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران، فهرست مشغولیت تحصیلی سالملا-آرو و آپادیا و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو را تکمیل کردند. به منظور آزمون الگوی اثرات مستقیم و غیرمستقیم از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد دادهها برازش مناسبی با مدل دارد. اثر مستقیم حس انسجام و خودآگاهی هیجانی بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود اما اثر مستقیم خوددلسوزی بر بهزیستی تحصیلی معنادار نبود. همچنین اثر مستقیم حس انسجام و خوددلسوزی بر خودآگاهی هیجانی معنادار بود. اثر غیرمستقیم حس انسجام و خوددلسوزی از طریق خودآگاهی هیجانی بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود. یافتههای پژوهش نشان داد که حس انسجام و خودآگاهی هیجانی به طور معناداری میتوانند بهزیستی تحصیلی را پیشبینی نمایند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که خودآگاهی هیجانی بین حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی دارای نقش میانجی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: بهزیستی تحصیلی؛ خودآگاهی هیجانی؛ حس انسجام؛ خوددلسوزی | ||
مراجع | ||
منابع
بشرپور، سجاد و علی عیسیزادگان (1391). بررسی نقش صفات شخصیتی دلسوزی به خود و بخشایش در پیشبینی شدت افسردگی دانشجویان، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10 (6): 461-452.
بیرامی، منصور؛ اسدیمجره، سامره و مریم حسینیاصل (1393). پیشبینی تغییرات رفتارهای بهداشتی بر اساس متغیرهای احساس انسجام، خودکارآمدی کلی، خوشبینی و بدبینی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9 (36): 36-19
ثمری، علی و فهیمه طهماسبی (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه اصول بهداشت روان، 35 و 36: 128-121
حکمی، سارا و امید شکری (1394). رابطه بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و بهزیستی تحصیلی: الگوی اثرات میانجیگر هیجانات پیشرفت، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (11): 65-31
دهقانی، سپیده؛ ایزدیخواه، زهرا و مریم السادات اخباری (1394). پیشبینی کیفیت زندگی روانی بر اساس طرحواره نقص/شرم با میانجیگری خصیصه هوش هیجانی و راهبردهای مقابله با استرس با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، فصلنامه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4 (2): 118-103
رضاپور، یوسف؛ عابدینی، مریم و سامره اسدیمجره (1393). پیشبینی تغییرات سلامت عمومی دانشجویان بر اساس مؤلفههای هوش هیجانی و ابعاد کانون کنترل، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9 (36): 55-37
صبحی، ناصر؛ غفاری، مظفر و مهری مولایی (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای هوش شخصی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(17): 175-165
عبداللهپور، محمدآزاد؛ درتاج، فریبرز و حسن احدی (1395). تحلیل ویژگیهای روانسنجی سیاهه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (23): 120-100
عبداللهپور، محمدآزاد و امید شکری (1394). تحلیل مشخصههای روانسنجی فهرست مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری (مجله علوم اجتماعی و انسانی سابق)، 7 (2): 108-90
عشورنژاد، فاطمه؛ کدیور، پروین و الهه حجازی (1396). رابطۀ عامیلت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش: تحلیل چندسطحی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12 (47): 106-79
قنبریان، مهدیه (1396). اثربخشی تنظیم هیجان بر عملکرد اجتماعی و جرأتورزی دانشآموزان دختر متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12 (47): 154-137
کرد، بهمن (1395). پیشبینی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهنآگاهی و شفقتورزی به خود، مجله ایرانی آموزش در پزشکی، 16(34): 282-273
محمدزاده، علیاکبر؛ پورشریفی، حمید و احمد علیپور (1389). اعتباریابی آزمون حس انسجام-13 پرسشی آنتونوسکی در نمونه ایرانی، کنفرانس علوم رفتاری و اجتماعی، 5: 1455-1451
مومنی، فرشته؛ شهیدی، شهریار؛ موتابی، فرشته و محمود حیدری (1392). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقتورزی، مجله روان شناسی معاصر، 8 (2): 40-27
مهنا، سعید و سیاوش طالعپسند (1395). رابطه بین حمایتهای محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(4): 42-31
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. Joss-bass.
Bengtsson‐Tops, A., & Hansson, L. (2001). The validity of Antonovsky҆s sense of coherence measure in a sample of schizophrenic patients living in the community. Journal of Advanced Nursing, 33(4), 432-438.
Crawford, E. R., LePine, J. A., & Rich, B. L. (2010). Linking job demands and resources to employee engagement and burnout: a theoretical extension and meta-analytic test. Journal of Applied Psychology, 95(5), 834.
David, A. P. (2010). Examining the relationship of personality and burnout in college students: The role of academic motivation. Educational Measurement and Evaluation Review, 1, 90- 104.
Efrati‐Virtzer, M., & Margalit, M. (2009). Students’ behavioral difficulties, sense of coherence and adjustment at school: Risk and protective factors. European Journal of special needs Education, 24(1), 59-73.
Fletcher, I., Leadbetter, P., Curran, A., & O'Sullivan, H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient education and counseling, 76(3), 376-379.
Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality: an international journal, 30(8), 821-835.
Grayson, J. P. (2008). Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: A comparative analysis. Higher education, 56(4), 473-492.
Grevenstein, D., & Bluemke, M. (2015). Can the Big Five explain the criterion validity of Sense of Coherence for mental health, life satisfaction, and personal distress? Personality and Individual Differences, 77, 106-111.
Hart, K. E., Wilson, T. L., & Hittner, J. B. (2006). A psychosocial resilience model to account for medical well-being in relation to sense of coherence. Journal of Health Psychology, 11(6), 857-862.
Heiman, T. (2006). Social support networks, stress, sense of coherence and academic success of university students with learning disabilities. Social Psychology of Education, 9(4), 461-478.
Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernström, E. L. (2004). Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment, 20(4), 227-236.
Hu, Q., & Schaufeli, W. B. (2009). The factorial validity of the Maslach Burnout Inventory–student survey in China. Psychological Reports, 105(2), 394-408.
Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control belief about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(5), 711-720.
Johnson, S. J., Batey, M., & Holdsworth, L. (2009). Personality and health: The mediating role of trait emotional intelligence and work locus of control. Personality and Individual Differences, 47(5), 470-475.
Kahu, E., Stephens, C., Leach, L., & Zepke, N. (2015). Linking academic emotions and student engagement: Mature-aged distance students’ transition to university. Journal of Further and Higher Education, 39(4), 481-497.
Kimhy, D., Vakhrusheva, J., Jobson-Ahmed, L., Tarrier, N., Malaspina, D., & Gross, J. J. (2012). Emotion awareness and regulation in individuals with schizophrenia: implications for social functioning. Psychiatry research, 200(2), 193-201.
Lackaye, T. D., & Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement, effort, and self-perceptions among students with learning disabilities and their peers from different achievement groups. Journal of learning disabilities, 39(5), 432-446.
Landgraf, A. (2013). Under Pressure: Self-Compassion as a Predictor of Task Performance and Persistence.
Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement: Do individual differences make a difference? Personality and individual differences, 40(3), 521-532.
Langeland, E., & Wahl, A. K. (2009). The impact of social support on mental health service users’ sense of coherence: A longitudinal panel survey. International journal of nursing studies, 46(6), 830-837.
Lutz, A., Slagter, H. A., Dunne, J. D., & Davidson, R. J. (2008). Attention regulation and monitoring in meditation. Trends in cognitive sciences, 12(4), 163-169.
Mazerolle, S. M., Monsma, E., Dixon, C., & Mensch, J. (2012). An assessment of burnout in graduate assistant certified athletic trainers. Journal of athletic training, 47(3), 320-328.
Meyer, L. P. (2016). The Role of Mindfulness, Self-Compassion, and Emotion Regulation as Protective Factors Again Disordered Eating in a Sample of University Students. West Virginia University.
Neff, K. D. (2011). Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being. Social and personality psychology compass, 5(1), 1-12.
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287.
Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2), 85-101.
Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., & Wood, L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: Predicting the successful transition from high school to university. Personality and Individual differences, 41(7), 1329-1336.
Pekrun, R., Götz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Positive emotions in education.
Qinyi, T., & Jiali, Y. (2012). An analysis of the reasons on learning burnout of junior high school students from the perspective of cultural capital theory: a case study of Mengzhe Town in Xishuangbanna, China. Social and Behavioral Sciences, 46, 3727-3731.
Reina, V. R., Buffel, T., Kindekens, A., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2014). Enhancing engagement through a community school approach as the key to increase academic achievement. Social and Behavioral Sciences, 116, 2078-2084.
Reyes, D. (2012). Self-compassion: A concept analysis. Journal of holistic nursing, 30(2), 81-89.
Rieffe, C., Oosterveld, P., Miers, A. C., Terwogt, M. M., & Ly, V. (2008). Emotion awareness and internalizing symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised. Personality and Individual Differences, 45(8), 756-761.
Rieffe, C., Terwogt, M. M., Petrides, K. V., Cowan, R., Miers, A. C., & Tolland, A. (2007). Psychometric properties of the Emotion Awareness Questionnaire for children. Personality and Individual Differences, 43(1), 95-105.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Breso, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 23(1), 53-70.
Salmela-Aro, K., & Upadaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory. European Journal of Psychological Assessment.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
Sulea, C., Van Beek, I., Sarbescu, P., Virga, D., & Schaufeli, W. B. (2015). Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits. Learning and Individual Differences, 42, 132-138.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual differences, 52(3), 433-437.
Tartas, M., Walkiewicz, M., Budzinski, W., Majkowicz, M., & Wojcikiewicz, K. (2014). The sense of coherence and styles of success in the medical career: a longitudinal study. BMC medical education, 14(1), 254.
Tirch, D. D. (2010). Mindfulness as a context for the cultivation of compassion. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 113-123.
Togari, T., Yamazaki, Y., Takayama, T. S., Yamaki, C. K., & Nakayama, K. (2008). Follow-up study on the effects of sense of coherence on well-being after two years in Japanese university undergraduate students. Personality and Individual Differences, 44(6), 1335-1347.
Van Rijn, S., Schothorst, P., van't Wout, M., Sprong, M., Ziermans, T., van Engeland, H., & Swaab, H. (2011). Affective dysfunctions in adolescents at risk for psychosis: emotion awareness and social functioning. Psychiatry research, 187(1), 100-105.
Yamac, A. (2014). Classroom Emotions Scale For Elementary School Students. International Journal of Education, 4(1), 150-63. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,035 |