تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,902 |
نقش مؤلفه های مهارتهای فراشناختی و نگرش به درس ریاضی در پیش بینی مدیریت تکالیف دانش آموزان دختر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 60، اسفند 1399، صفحه 76-87 اصل مقاله (818.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرناز هویدا* 1؛ یوسف ادیب2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش مولفههای مهارتهای فراشناختیو نگرش به درس ریاضی در پیش بینی مدیریت تکالیف دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94- 93 بود. طرح پژوهشی توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه به تعداد 4852 نفر بود. حجم نمونه 358 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحلهای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از سه ابزار اندازه گیری (پرسشنامه حالت فراشناخت انیل و عابدی، پرسشنامه نگرش به درس ریاضی نیومن و پرسش نامه مدیریت تکالیف خو) استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین مولفههای فراشناخت شامل مولفه آگاهی و کنترل ونظارت، بطور مثبت مدیریت تکالیف درسی را تبیین میکند ()و می توان نتیجه گرفت که آگاهی، قویترین متغیری است که توانایی پیش بینی و تبیین مدیریت تکالیف را دارد و دومین متغیر پیش بینی کننده،متغییر کنترل ونظارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولفه های مهارت های فراشناختی؛ نگرش به درس ریاضی؛ مدیریت تکالیف | ||
مراجع | ||
منابع فارسی:
جعفر بیگی کندری، ربابه(1387) . بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر حل مسائل درس زیست وخودکارآمدی و
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم تجربی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
جوادی، مرضیه؛ کیوان آرا، محمود؛یعقوبی،مریم؛حسن زاده،اکبر و عبادی،زهرا(1390). رابطه بین آگاهی های فراشناختی از
راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،:11(9) صص42 -52.
حیدرزاده، فرهاد(1390) بررسی فعا لیت های فوق برنامه مدارس شبانه روزی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 91-90 .
پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
زکی، محمدعلی.(1390) مطالعه نگرش به درس ریاضی و رابطه ی آن با اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر و پسر
دبیرستان های شهراصفهان. مطالعات روان شناختی دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی الزهرا 8(1) :صص3-7.
سیف،علی اکبر.(1391) روان شناسی پرورشی نوین_روان شناسی یادگیری و آموزش،تهران: نشر دوران،ویزایش هفتم.
شیربیگی،ناصر؛ وکیلی،ناهید.(1392) بررسی نگرش دانش آموزان به تکالیف درسی و ارتباط آن با راهبردهای مدیریت
تکالیف،مجله مطالعات آموزش یادگیری،(:5(2صص65-92.
عباباف،زهره(1387).مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی،رشته تحصیلی و
جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه ریزی درسی،فصل نامه نوآوری آموزشی،8(25): صص150-119.
فردانش،هاشم(1389).مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران، انتشارت سمت.
لواسانی،غلامعلی؛حجازی،الهه؛و خندان،فرح (1390). بررسی اثر بخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک
طلبی.مجله ی روان شناسی،4(15): صص60-75 .
ملکیان،فرامرز؛نریمانی،مریم ؛و صاحب جمعی،ساغر .(1389)نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیزه پیشرفت فراگیران نظام
آموزشی مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات،فصل نامه برنامه ریزی درسی دانش پژوهش درعلوم تربیتی دانشگاه آزاد
واحداصفهان،4(25): صص21-3.
محبی،هاشم .(1392) بررسی مقایسه ای تاثیر روش یادگیری مشارکتی و سنتی بر نگرش به ریاضیات، اضطراب ریاضی و
حل مساله ریاضی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهر تبریز.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی و
تربیتی گروه روانشناسی،دانشگاه آزاد تبریز.
نامور روان سلفی،سهیلا(1390). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر سواد علمی دانش آموزان دختر در درس علوم پایه سوم
راهنمایی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه تبریز.
هرگنهان ،بی ار و السون ، متیواچ . (1385) .مقدمه ای بر نظریه های یادگیری.ترجمه ی سیف،علی اکبر.تهران:نشر دوران.
منابع انگلیسی:
Aiken, L. and Dreger, R. (1961). The effect of attitude on performance in mathematics.
Journal of Educational Psychology,52(8), 16- 24.
Begley, S. (1998). Homework doesn’t help. Journal availbility Newsweek, 131 (13), 50-51
Bessoondyal,H.( 2005).Gender and other factors impacting on mathematics achievements at thesecondary
level in Mauritius sciences and Mathematics Education Centere,Curtin University of Technology.
Bradford, S. Bell., & Steve, W. J. (2008). Active learning: Effects of core training design elements on self regulatory processes, learning and adaptability. Journal of Applied psychology, 93(2), 296-316.
Coutinho, S. A. (2007). The realationship between goals, metacognition, and academic success. Northern llionois, University of U.S.A: Educate, 7(1),39-52.
Cooper, H., Robinson, J. C., &Patall, E. A. (2007). Does homework improve academic
achievement?Review of Educational Research,1(76) ,62 -78.
Cooper, S. S. &Moulding. L. R. (2007). Metacognitive developmentinprofessional
educators.The Researcher, 21(1). 32- 40.
Corno, L. (2000). Looking at homework differently. The Elementary School Journal, 100(14), 529–548.
Epstein, J. L., & Van-Voorhis, F. L. (2001). More than minutes: teachers roles in designing home
work.Educational psychologist,3(36),181-193.
Feurer, E, Sassu, R, Cimeli, P,Roebers, M(2015).Development of Meta-Representations,Procedural
Metacognition and the Relationship to Theory of Mind,Journal of Educational Psychology ,5(1),20-35.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: Anew area ofcognitive-developmental inquiry.
American psychologist,34(10),906-911.
Forsberg L. (2007). Homework as serious family business: Power and subjectivity in negotiations
about school assignments in Swedish families. British Journal Sociology of Education, 28(2),209-222.
Geary,D.C.(2010).Mathematical disabilities:Reflection on cognitive,neuro psychological,
andgeneticcomponents.learning and Individual Differences,20(2), 130-133.
Gill, B., &Schlossman, S. (1996). A sin against childhood: progressive Education and the crusade to
abolishhome work,73(6),1897-1941.
Goodykoontz,E(2009),February-March0.Factors that Affect College Students”Atitudes Toward Mathematics,
Paper Presented at the Research inMaa. Understanduate Mathematics: EduationConference .Retrived
From sigma.Maa,54(9),158-174.
Harris, S, Nixon, J, &Rudduck, J. (1993). Schoolwork, homework and gender.Gender and Education,5) (3,14- 28.
Hong, E., & Milgram, R. M. (1999). Preferred and actual homework style:a cross-cultural examination
Educational Research,5 ( 41), 251-265.
Kargar, M., Rohani, A. T. &Bayat, S. (1390). Relationship between mathematical thinking,
mathematics anxiety and mathematics attitudes among University Students. Procedia
Social and Behavioral Sciences,4( 8), 537–542.
Killoran, I. (2003). Why is your homework not done? How theories of development affect your approachin the classroom. Journal of Instructional Psychology,8(30),309-315.
Leone, C. M., & Richards, M. H. (1989). Classwork and homework in early adolescence the ecology of
achievement. Journal of Youth and Adolescence,18(89),531-548.
Scanlon .D. (2010). Metacognitive processes. Teaching excellence in adult literacy, 4(3), 1-4.
Stewart, P. W.
Veenman, M. V.J.Vanhout, A. M. &Afflerbach. A. (2006). Metacognition and learning: conceptual and methodological consideration. SpringerScience.Inc,8 (1) ,3-14.
Warton, P. M. (2001). The forgotten voices in homework: views of studenets.EducationalPsychologist,36(3),155-165.
Xu, J. (2004). Family help and homework management in urban and rural secondary
schools. Teachers College Record,22 (106), 1786-1803.
Xu, J. (2008). Validation of scores on the homework management scale for high school students.Educational
and Psychological Measurement,3( 68), 304-324.
Xu, J., & Wu, H. (2013). Self-regulation of homework behavior: Homework management at the secondary school level. Journal of Educational Research, 5(106), 1–13.
Zan,r and P.Di Martino,(2007).Attitude Toward Matchematics: Overcomaing the Positive, Negative Dicholotomy, The Montana Mathematics Enthousiast, Monograph,1(3), 157-168. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |