تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,057 |
عوامل پیش بین بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت براساس الگوی معادلات ساختاری | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آبان 1399، صفحه 23-40 اصل مقاله (903.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11381 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حمیدی زاده* 1؛ آذین ساکی پور2؛ سید مهدی جلالی3 | ||
1استاد گروه و هیات علمی مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،تهران،ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه | ||
چکیده | ||
برخورداری از علامت تجاری قوی، اولویت بسیاری از سازمانها و شرکتهاست، و بازآفرینی علامت تجاری در زمره استراتژیهای پیچیده بازاریابی قرار دارد. هدف مطالعه، بررسی عوامل پیشبین بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت برای صنایع غذایی کشور است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و برحسب ماهیت دادهها و نحوه گردآوری آنها از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان ستادی (بخش بازاریابی) شرکتهای صنایع غذایی شهر تهران میباشند، حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران شامل 292 نفر مدیران و کارشناسان شرکتهای صنایع غذایی شهر تهران میباشد. همچنین، الگوی مفهومی پیشنهادی از طریق روش معادلات ساختاری برای برآورد الگو استفاده شد. جهت اعتبارسنجی از پرسشنامه استفاده شده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید و روایی برپایه تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق آمادگی سازمانی برای بازآفرینی و حمایت سازمانی از تغییر از طریق ایجاد هویت علامت تجاری، نظارت و کنترل مستمر و موقعیتیابی مجدد در بازار بر بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت تأثیر مثبت و معنیدار دارند. همچنین، تجهیز و تخصیص منابع و ایجاد ارزش ویژه از طریق اتخاذ چشمانداز و رویههای کلان و اتخاذ راهبردهای تبلیغات اثربخش بر بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت تأثیر مثبت و معنیدار دارد. قوانین سخت گیرانه و رقبای تجاری بهعنوان عوامل مداخهگر تأثیر منفی و معنیدار بر اتخاذ چشمانداز و رویههای کلان و اتخاذ راهبردهای تبلیغات اثربخش دارند. امروزه بازآفرینی علامت تجاری مهمترین وظیفه شرکت است و برای افزایش اثربخشی علامت تجاری، سیستم مدیریتی و ایجاد هویت علامت تجاری باید بهبود یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ نام تجاری؛ علامت تجاری؛ بازآفرینی علامت تجاری؛ عوامل کلیدی | ||
مراجع | ||
احمدی، حسین (1398)، بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر قصد تغییر برند با توجه به نقش میانجی دلزدگی (مطالعه موردی :داروی ایزی آیرون)، دانشگاه پیام نور استان تهران بیات، مریم (1396)، عوامل مؤثر برارتقای ارزش ویژه برند از طریق پیوند عاطفی برند با مشتری با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر دانش مصرف کننده (موردمطالعه: شرکت ایران رادیاتور)، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب حاتمی، نورخدا (1399)، تاثیر نام تجاری توسعه یافته بر ارزیابی مصرفکننده از کالای جدید، دانشکده مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی باختر ایلام . داودزاده مقدم، علیرضا، آزاد، ناصر، مدیری، محمود (1395)، بررسی بازآفرینی برند در صنعت خودرو ایران، دومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران عبده زاده، روح الله (1398)، بررسی تأثیر استرس مشتریان بر قصد تغییر برند (موردمطالعه: بانکهای خصوصی شهر ایلام، موسسه آموزش عالی باختر ایلام. مافی، زهره (1393)، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارتقا برند در بانک (مطالعه موردی بانک سامان)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. ملازاده، راضیه (1398)، تأثیر عوامل مؤثر بر انتقال وفاداری نسبت به تغییر نام برند (مطالعه موردی شرکت بیست)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
Agha, N., Goldman, M. M., & Dixon, J. C. (2016). Rebranding: the effect of team name changes on club revenue. European Sport Management Quarterly, 16(5), 675-695.
Amaldoss, W., & Jain, S. (2015). Branding conspicuous goods: An analysis of the effects of social influence and competition. Management Science, 61(9), 2064-2079.
Bains, G. (2015). Empirical evidence on employer branding and its impact on the formation of psychological contract. JIMS8M: The Journal of Indian Management & Strategy, 20(2), 28-35.
Brodie, R. J., Ilic, A., Juric, B., Hollebeek, L., 2013. Consumerengagementinavirtualbrand community:anexploratoryanalysis. J. Bus. Res. 66, 105–114.
Campbell. K, (2013), Rebranding a higher education institution using corporate practices", American University Honors Capstone, pp.1-37
Campelo, A., Aitken, R., Thyne, M., & Gnoth, J. (2014). Sense of place: The importance for destination branding. Journal of Travel Research, 53(2), 154-166.
Chad, P. (2016). Corporate Rebranding: An Employee-Focused Nonprofit Case Study. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 28(4), 327-350.
Dalman, M. D., & Puranam, K. (2017). Consumer Evaluation of Ingredient Branding Strategy. Management Research Review, (just-accepted), 05-11
Frazier, A. E., & Wikle, T. A. (2017). Renaming and rebranding within US and Canadian geography departments, 1990–2014. The Professional Geographer, 69(1), 12-21.
Keller, K. O., Geyskens, I., & Dekimpe, M. G. (2020). Opening the Umbrella: The Effects of Rebranding Multiple Category-Specific Private-Label Brands to One Umbrella Brand. Journal of Marketing Research, 0022243720922853.
Lannoo, K., & Thomadakis, A. (2019). Rebranding Capital Markets Union: A market finance action plan (No. 500). Centre for European Policy Studies.
Lee, Z., & Bourne, H. (2017). Managing Dual Identities in Nonprofit Rebranding: An Exploratory Study. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 0899764017703705.
Lievens, F., & Slaughter, J. E. (2016). Employer image and employer branding: What we know and what we need to know. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, 407-440.
Luxton, Sandra., Reid, Mike., Mavondo, Felix., (2014). Integrated Marketing Communication Capability and Brand Performance, Journal of Advertising, 44, 37-42.
Marques, C., da Silva, R. V., Davcik, N. S., & Faria, R. T. (2020). The role of brand equity in a new rebranding strategy of a private label brand. Journal of Business Research, 117, 497-507.
Montgomery, J. (2020). Rebranding unlimited: improving the image of Western Sydney University. Advertising: An Integrated Marketing Communication Perspective, 517-519.
Muller. B, Kocher. B, Crettaz. A, (2013), The effects of visual rejuvenation through brand logos", Journal of Business Research, No.66, pp. 82-88
Nana, S., Tobias-Mamina, R., Chiliya, N., & Maziriri, E. (2019). The impact of corporate rebranding on brand equity and firm performance.
Truong, Y., Klink, R. R., Simmons, G., Grinstein, A., & Palmer, M. (2017). Branding strategies for high-technology products: The effects of consumer and product innovativeness. Journal of Business Research, 70, 85-91.
Washburn, J. H., Till, B. D., Priluck, R., & Boughton, P. D. (2015). The Effect of Co-Branding on the Brand Equity of Constituent and Composite Brands Before and After Trial. In: Spotts H., Meadow H. (eds) Proceedings of the 2000 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11885-7_100. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |