تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,433 |
شبیه سازی رفتار رانندگان در میادین چراغدار با رویکرد مدیریت ترافیک شهری (مطالعه موردی میدان ۱۳ آبان شهر همدان) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
دوره 25، شماره 76، تیر 1400، صفحه 215-231 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2020.40452.2641 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا الیاسی* 1؛ سید فرزین فائزی2؛ مرتضی پذیره3 | ||
1استادیار، گروه عمران، دانشگاه ملایر | ||
2استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد، گروه عمران، مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه | ||
چکیده | ||
با افزایش روزافزون وسایلنقلیه، شاهد تداخل در عملکرد تقاطعها شهری به ویژه میادین هستیم. معابر مشکل زیادی بر سر راه ترافیک ایجاد نمیکنند، بلکه این تقاطعها هستند که به دلیل ایجاد تداخل در جریان پیوسته و تبدیل آن به جریان منقطع، باعث ازدحام در شبکه میشوند. در این تحقیق تلاش بر این است که با تعیین رفتار رانندگان و اعمال پارامترهای بومی در نرمافزار ایمسان، نزدیکترین شبیهسازی به واقعیت در قالب مطالعه موردی میدان ۱۳ آبان شهر همدان ارایه شود. شیوه جمعآوری دادهها به صورت میدانی و به روش فیلمبرداری به مدت یک ساعت بدون وقفه در ساعت اوج ظهرگاهی است. پس از تعیین رفتار رانندگان و اعمال بومیسازی، برداشتها وارد نرمافزار شد و نتایج در قالب در دو سناریو با هم مقایسه شدند. همچنین طرح سیکل جدیدی برای این تقاطع با نرمافزار سیدرا طراحی و ارائه شد که هم زمان با بومیسازی اعمال شد. ابتدا تأثیر کاربرد چراغ راهنمایی بر خصوصیات میکروسکوپیک جریان ترافیک میدان از قبیل تأخیر، سرعت عبور وسیله نقلیه، سطح سرویس دهی، تعداد خودروهای منتظر در صف و زمان سفر با استفاده از نرمافزار تعیین شد. بعد از اعمال رفتار رانندگان و شبیهسازی، نتایج نشان داد تاخیر در سناریوی اول و سرعت در وضعیت موجود و سناریوی دوم کمترین مقدار را نشان داد. همچنین زمان سفر برای حالت وضع موجود 54 درصد افزایش، برای حالت بدون چراغ ۶ درصد کاهش و برای حالت طول سیکل 80 ثانیهای نیز 50 درصد افزایش را نشان داد. پس از تعیین پارامترهای بومیسازی شده، اعتبارسنجی انجام شده با تطبیق حدودا ۸۰ درصدی با وضع موجود محاسبه شده از نرمافزار همانند عمل مشابه در خصوص تأخیر، میزان صحت محاسبات و درستی مسیر پیموده شده در پروسه بومیسازی را نمایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ بومیسازی؛ رفتار رانندگان؛ میدان چراغدار؛ تاخیر | ||
مراجع | ||
- اسدالهی، رضا، حسنپور، شهاب، اسدی، محمد باقر، (1389) بررسی روشهای بهبود کمهزینه برای اصلاح میادین ترافیکی به میادین جدید. همایش ملی عمران و توسعه پایدار، استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان. - امانپور، سعید، حجازی، سید جعفر، کریمی آرپناهی، پدرام (1395) تحلیل پارامترهای مؤثر بر کیفیت سرویسدهی میادین به منظور روانسازی میادین. دومین همایش ملی، پژوهشهای مهندسی عمران، 28 مرداد، تهران، سالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی. - آزاد، پریسا، حلوانى، غلامحسین، نجیمی، محمدرضا، کوهنورد، بهرام، (1394)، بررسى نقش عوامل رفتارى در حوادث غیرمرگبار رانندگان برون شهرى و درون شهرى، فصلنامه بهداشت و ایمنى کار، جلد 5، شماره 3، صص 13-20. - توکلی کاشانی، علی؛ منصوری کارگر، حمزه؛ (1395)، تأثیر رفتار رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد تهران بزرگ بر تصادفات درون شهری، مطالعات پژوهشی راهور، سال پنجم، شماره 16،صص 39 تا 62. - جانفشان، نیما، (1389) روشهای مختلف آنالیز عملکرد و ظرفیت میدان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی تهران- جنوب. - خوشنویس، الهه، اسماعیلی، علیرضا؛ (1395)، تعیین سهم ادراک خطر بر اساس مولفههای رفتار رانندگی در رانندگان پرخطر در شهر تهران، طب انتظامی، سال پنجم، شماره 5، صص 322 تا 329. - رشوندی، محمد، عبدالرزاقی، علیرضا، یوسفی مقدم، مژگان، (1395) تأثیرگذاری پارامترهای زمانبندی و فازبندی بر عملکرد ترافیکی و شدت تصادفات درون شهری در میادین چراغدار: مطالعه موردی (شهر قزوین)، سومین کنفرانس بینالمللی، معماری و شهرسازی پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات. - سادات حسینی، سیدمحمد، وزیری، منوچهر، جوادیان، رسول (1387)، شبیهسازی رفتار حرکتی رانندگان با استفاده از مدل بهینهسازی رانندگان، پژوهشنامه حملونقل، سال ششم، شماره 1، 1-29. - سعیدمنجم، محمد، سادات حسینی، سیدمحمد، جمشیدنژادتوسرامندانی، امیر (1390)، شبیه سازی رفتار رانندگان با استفاده از مدل بارهای الکتریکی (مطالعه موردی: بزرگراه تهران- کرج)، پژوهشنامه حملونقل، دوره 8 , شماره 4، صفحه 403 - 413 . - شیخفرد، عباس، حقیقی، فرشیدرضا، (1397)، مدلسازی رفتاری رانندگان به هنگام مواجهه با عابرین پیاده با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک، مهندسی حملونقل، دوره 9، شماره 4، صص 692-675 - عامری، محمود، کرمرودی، محمود، (1387)، بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فواصل عبوری قابل قبول بحرانی در تقاطعهای بدون چراغ راهنمایی در ایران و تأثیر آن در میزان تاخیر این تقاطعات به روش پیشنهادی HCM 2000 ، پژوهشنامه حملونقل، سال پنجم، شماره اول، صص 1-13 - علیزاده اقدم، محمد باقر، صالحی، ذاکر، (1391)، سبک زندگی فرهنگی رانندگان؛ ابزاری برایتبیین رفتار ترافیکی آنها(مورد مطالعه: رانندگان درون شهری تبریز)، سال اول، شماره 1، صص 11-30. - غفاری، علی، زرین قلم، رضا، عبداله زاده، مجید (۱۳۸۷)، شبیهسازی رفتار راننده در جریان واقعی ترافیک بر پایه مدلهای نوروفازی خطی-محلی، شانزدهیمن کنفرانس مهندسی برق ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس. - فائزی، سیدفرزین، کوهیان، مهدی (1395)، مهندسی ترافیک پیشرفته، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران - فداکار گیلو، پرویز؛ یونسی، جلیل؛ موسوی پناه، سیدمسلم؛ صادقی، میثم (1394)، نقش واسطهای سلامت عمومی، پرخاشگری و خطرپذیری در پیشبینی رفتار رانندگی، مطالعات پژوهشی راهور، شماره 12، صص 55 تا 76. - کیمنش، محمودرضا، نصراله تبارآهنگ، علی، ارقند، الناز، (1398)، تحلیل و ارزیابی تأثیر خشم راننده بر شدت تصادفات، دوره 11، شماره 2، صص 331-354 - مددیان، کامران، صوفی، صلاح، (1397)، پیشبینی رفتارهای پرخطر رانندگی بر اساس درک خطر رانندگی و باورهای غیرمنطقی رانندگان وسایلنقلیة عمومی، راهور، سال هفتم، شماره 27، صص 165 تا 192 - معروف، حامد، (1389)، تخمین ظرفیت میادین با استفاده از روش فاصله- قبول فناوری حملونقل، شماره 14. - نجمی اترآباد، احمد، آقایان، ایمان(استاد راهنما)، چوپانی، عبدالاحد (استاد راهنما)، محمدی، عباس (استاد مشاور)، مطالعه ناحیه تردید در میدانهای چراغدار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود - نیکنژاد،سعید،حسینی، سیدمصطفی(۱۳۹۳) راهکارهای افزایش کارائی میدانهای شهری با استفاده از متد شبیهسازی ترافیک، کنفرانس ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار ایران. - Akcelik, R. (2008), The relationship between capacity and driver behavior. the National Roundabout Conference,Transportation Research Board, Kansas City,MO,USA. - AlKheder,S, Al-Rukaibi, F, Al-Faresi, A (2020), Driver behavior at Kuwait roundabouts and its performance evaluation, IATSS Research, https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2020.03.004. - Al-Masaeid, H. R. (1999). Capacity and performance of roundabouts. Canadian Journal of Civil Engineering, 26(5), 597-605. - Al-Rukaibi, F. Ali, M.A. Aljassar, A. Al-Abdulmuhsen, E.L (2008) A study of driver behavior with regard to traffic control devices Efficient Transportation and Pavement Systems: Characterization, Mechanisms, Simulation and Modeling, pp.73-91. - Al-Saleh, K. Bendak, S. (2012) Drivers’ behaviour at roundabouts in Riyadh Int. J. Inj. Control Saf. Promot. 19 (1): 19-25. - Elkosantini S, Darmoul, S, (2018) A new framework for the computer modelling and simulation of car driver behavior, SIMULATION, 94(12): 1081-1097 - Flannery, A., Datta, T.K. (1996). Modern Roundabouts and Traffic Crash Experience in United States, In Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, NO 1553, pp. 103–109. - Guerrieri, M. Mauro, R. Parla,G. Tollazzi, T (2018) Analysis of Kinematic Parameters and Driver Behavior at Turbo Roundabouts, Journal of Transportation Engineering, Part A: Systems, Volume 144, No. 6 - Li, Y.; Liu, Y.; Su, Y.; Hua, G.; Zheng, N. (2016) Three-dimensional traffic scenes simulation from road image sequences. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst, 17, 1121–1134 - Lindenmann, H.P. (2006). Capacity of Small Roundabouts with Two-Lane Entries. In Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, N1988, pp. 119–126. - Lu, h., Shi, Q.,Masato, I.,A (2006) Study on Traffic Characteristics at Signalized Intersection in Beijing and Tokyo, Tsinghua University, Proceedings of EASTS. - Manage, S., Nakamura, H., & Suzuki, K. (2003). Performance analysis of roundabouts as an alternative for intersection control in Japan. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 5, 871-883. - Michaels,J, Chaumillon R, Nguyen-Tri D, Watanabe D, Hirsch P, Bellavance F, Giraudet G, Bernardin D, Faubert J, (2017) Driving simulator scenarios and measures to faithfully evaluate risky driving behavior: A comparative study of different driver age groups, PLOS ONE - Najm, A, Choupani, A, Aghyan,I (2019), Characterizing driver behavior in dilemma zones at signalized roundabouts, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Volume 63, Pages 204-215. https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.04.007. - NHCRP (2010). Roundabouts: An Informational Guide, Report 672. Washigton D. C., USA. - Persaud, B.N., Retting, R.A., Garder, P.E., Lord, D. (2001). Safety Effect of Roundabout Conversions in the United States: Empirical Bayes Observation Before-After Study, In Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, NO 1751, pp. 1–8. - Silva, A.B. Santos,S. Vasconcelos, L. Seco,A. Silva. J.P (2014) Driver behavior characterization in roundabout crossings, Transportation Research Procedia 3, pp. 80-89. - St-Aubin, P., Saunier, N., Miranda-Moreno, L.F., Ismail, K. (2013). Detailed Driver Behaviour Analysis and Trajectory Interpretation at Roundabouts Using Computer Vision Data, In Transportation Research Board - 92nd Annual Meeting. Washigton D. C., USA. - Wang,W, Xi, J, Chen, H (2014) Modeling and Recognizing Driver Behavior Based on Driving Data: A Survey, Mathematical Problems in Engineering, . 12 (1): 22-34. - Zhao, D, Li Y, Liu Y (2019) Simulating Dynamic Driving Behavior in Simulation Test for Unmanned Vehicles via Multi-Sensor Data, Sensors, 19(7), 1670; doi:10.3390/s19071670 - Zhao, D, Liu, Y.; Zhang, C.; Li, Y. (2015) Autonomous Driving Simulation for Unmanned Vehicles. In Proceedings of the 2015 IEEE Winter Conference on Applications of Computer Vision, Waikoloa, HI, USA: 185–190 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |