تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 922 |
تعداد مقالات | 11,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,616,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,671,891 |
شبیه سازی رفتار رانندگان در میادین چراغدار با رویکرد مدیریت ترافیک شهری (مطالعه موردی میدان ۱۳ آبان شهر همدان) | ||
نشریه علمی جغرافیا و برنامه ریزی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2020.40452.2641 | ||
نویسندگان | ||
سید فرزین فائزی ![]() ![]() | ||
1گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه عمران دانشگاه ملایر | ||
3گروه عمران، مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه | ||
چکیده | ||
با افزایش روزافزون وسایلنقلیه، شاهد تداخل در عملکرد تقاطعها شهری به ویژه میادین هستیم. معابر مشکل زیادی بر سر راه ترافیک ایجاد نمیکنند، بلکه این تقاطعها هستند که به دلیل ایجاد تداخل در جریان پیوسته و تبدیل آن به جریان منقطع، باعث ازدحام در شبکه میشوند. در این تحقیق تلاش بر این است که با تعیین رفتار رانندگان و اعمال پارامترهای بومی در نرمافزار ایمسان، نزدیکترین شبیهسازی به واقعیت در قالب مطالعه موردی میدان ۱۳ آبان شهر همدان ارایه شود. شیوه جمعآوری دادهها به صورت میدانی و به روش فیلمبرداری به مدت یک ساعت بدون وقفه در ساعت اوج ظهرگاهی است. پس از تعیین رفتار رانندگان و اعمال بومیسازی، برداشتها وارد نرمافزار شد و نتایج در قالب در دو سناریو با هم مقایسه شدند. همچنین طرح سیکل جدیدی برای این تقاطع با نرمافزار سیدرا طراحی و ارائه شد که هم زمان با بومیسازی اعمال شد. ابتدا تأثیر کاربرد چراغ راهنمایی بر خصوصیات میکروسکوپیک جریان ترافیک میدان از قبیل تأخیر، سرعت عبور وسیله نقلیه، سطح سرویس دهی، تعداد خودروهای منتظر در صف و زمان سفر با استفاده از نرمافزار تعیین شد. بعد از اعمال رفتار رانندگان و شبیهسازی، نتایج نشان داد تاخیر در سناریوی اول و سرعت در وضعیت موجود و سناریوی دوم کمترین مقدار را نشان داد. همچنین زمان سفر برای حالت وضع موجود 54 درصد افزایش، برای حالت بدون چراغ ۶ درصد کاهش و برای حالت طول سیکل 80 ثانیهای نیز 50 درصد افزایش را نشان داد. پس از تعیین پارامترهای بومیسازی شده، اعتبارسنجی انجام شده با تطبیق حدودا ۸۰ درصدی با وضع موجود محاسبه شده از نرمافزار همانند عمل مشابه در خصوص تأخیر، میزان صحت محاسبات و درستی مسیر پیموده شده در پروسه بومیسازی را نمایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ بومیسازی؛ رفتار رانندگان؛ میدان چراغدار؛ تاخیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |