تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,995 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,429,361 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,175,125 |
تاثیر برنامه آموزشی کیت ریپلی بر مشکلات رفتاری و مهارت های انطباقی نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 58، شهریور 1399، صفحه 124-139 اصل مقاله (734.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا اکرمی* 1؛ مختار ملک پور2؛ احمد عابدی3 | ||
1دکترای روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
2استاد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزشی کیت ریپلی بر مشکلات رفتاری و مهارت های انطباقی نوجوانان پسر با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بود. پژوهش حاضر یک طرح مورد منفرد از نوع A-B-A است .جامعه آماری شامل تمام نوجوانان پسر با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر یزد بودند. نمونه های پژوهش سه پسر با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان (فرم والدین و فرم معلمان) برای بررسی مشکلات رفتاری و مهارت های انطباقی استفاده شد. برنامه آموزشی در سی جلسه به گونه انفرادی برای آزمودنی ها ارائه شد. داده های پژوهش که طی اندازه گیری های مکرر بدست آمد برای هر کدام از آزمودنی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد پس از دریافت آموزش نمرات آزمودنی ها در مشکلات رفتاری با PND، 66/66 برای آزمودنی اول و دوم و PND، 33/33 برای آزمودنی سوم کاهش یافته و در مهارت های انطباقی با PND ، 75/0 برای آزمودنی اول و PND، 66/66 برای آزمودنی دوم و سوم افزایش یافته است. با توجه به نتایج بدست آمده بنظر می رسد برنامه کیت ریپلی با محتوی ساختار یافته و ارائه تکالیف برای آزمودنی ها، در افزایش مهارت های انطباقی و کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا نقش مثبت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه کیت ریپلی؛ مشکلات رفتاری؛ مهارت های انطباقی؛ اوتیسم با عملکرد بالا؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
گنجی، حمزه (1396). روان شناسی کودکان استثنایی (بر اساس (DSM-5، تهران: انتشارات ساوالان
نیکولز،شانا.، موراویک،گینا.،تتن بیوم، سمرا (1395). بلوغ دختران با اختلالات طیف اوتیسم: آن چه که والدین باید در مورد سال های پیش نوجوانی و نوجوانی بدانند، ترجمه: لیلا اکرمی، معصومه پوررضای تجریشی و صدیقه آقالر (2009)، اصفهان: انتشارات سام آرام
Bauminger, N., Shulman, C., & Agam, G.(2003). Peer interaction and loneliness in high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5): 489–507
Bildt, A.(2005). Adaptive Functioning and behavior problems in relation to level of education in children and adolescents with intellectual disability. J Intellects disabil Res,12(9):125-136
Christie, L& Petrenko, M. (2013). A Review of Intervention Programs to Prevent and Treat Behavioral Problems in Young Children with Developmental Disabilities. J Dev Phys Disabil, 1(25):6. doi:10.1007/s10882-013-9336-2.
Dekker, LP., Van Der Vegt, EJM., Van Der Ende, J., Tick, N., Louwerse, A., Maras, A., Verhulst, FC., & Greaves-Lord,K.(2017). Psychosexual Functioning of Cognitively-able Adolescents with Autism Spectrum Disorder Compared to Typically Developing Peers: The Development and Testing of the Teen Transition Inventory- a Self- and Parent Report Questionnaire on Psychosexual Functioning. J Autism Dev Disord, 47(6):1716-1738. doi: 10.1007/s10803-017-3071-y.
Fitzpatrick, S.E., Srivorakiat, L., Wink, L.K., Pedapati, E.P., Erickson, C.A. (2016). Aggression in autism spectrum disorder: Presentation and treatment. Neuropsychiatr Dis Treat. 12 (23): 1525-1538. doi: 10.2147/NDT.S84585.
Helstela, L., & Sourander A. (2001). Self- reported Competence and emotional and behavioral Problems in finish adolescents. Nord J Psychiatry.55(5):337-41
King, BH., & Lord C.(2011). Is Schizophrenia on the Autism Spectrum? Brain Res,22(1380): 34–41. doi: 10.1016/j.brainres.2010.11.031.
Lerner, MD., Haque, OS., Northrup,EC., Lawer, L., & Bursztajn,HJ. (2012). Emerging perspectives on adolescents and young adults with high-functioning autism spectrum disorders, violence, and criminal law. Correction. J Am Acad Psychiatry Law, 40(2): 177-90.
Maps,A.M., &Steinbeck,K.(2017). How puberty affects school performance. Australian Psychological Society.
Mazzone, L., Ruta, L., & Reale, L.(2012). Psychiatric comorbidities in Asperger syndrome and high functioning autism: diagnostic challenges. Annals of General Psychiatry.11(1):16. doi: 10.1186/1744-859X-11-16.
Mukaddes, NM., Herguner, S., & Tanidir, C. (2010). Psychiatric disorders in individuals with high-functioning autism and Asperger's disorder: similarities and differences. World J Biol Psychiatry, 11(8): 964-971. doi: 10.3109/15622975.2010.507785.
O'Hagan, S., & Hebron, J. (2017). Perceptions of Friendship among Adolescents with Autism Spectrum Conditions in a Mainstream High School Resource Provision. European Journal of Special Needs Education. 32 (3): 314-328. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1223441
Ozonoff, S., Dawson, G., & McPartland, J. A.(2002). Parent’s Guide to Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. New York, NY, USA: Guilford Press
Pentaraki, AD., Stefanis, NC., Stahl, D., Theleritis, C., Toulopoulou, T., Roukas, D., Kaliora, SC., Chatzimanolis, I., Smyrnis, N., Russell, T., & Kravariti, E., Murray RM.(2012). Theory of Mind as a potential trait marker of schizophrenia: a family study. Cogn Neuropsychiatry,17(1): 64–89. doi: 10.1080/13546805.2011.568289
Preece, D., & Howley, M.(2018). An Approach to supporting young people with autism spectrum disorder and high anxiety to re-engage with formal education- the impact on young people and their families. International Journal of Adolescence and Youth. 23(4): 468-481. doi: 10.1080/02673843.2018.1433695
Reaven, J. (2011). The treatment of anxiety symptoms in youth with high-functioning autism spectrum disorders: Developmental considerations for parents. Brain Research. 22, 255–63. doi: 10.1016/j.brainres.2010.09.075.
Reynolds, C & Kamphaus ,R. (2015). Behavioral Assessment System for Children. Manual. Published by Pearson.
Ripley, K. (2014). Exploring Friendship, Puberty and Relationships. Jessica Kingsley Publishers
Rosenthal, M., Wallace, G.L., Lawson, R., Wills, M.C., Dixon, E., Yerys, B.E. & Kenworthy, L. (2013). Impairments in real-world executive function increase from childhood to adolescence in autism spectrum disorders. Neuropsychology. 27(1):13-8. doi: 10.1037/a0031299.
Schall, C.M., & McDonough, J.T. (2010). Autism spectrum disorders in adolescence and early adulthood: characteristics and issues. Journal of Vocational Rehabilitation, 32(2): 81-88.
Smith, L.E., Maenner, M.J. & Seltzer, M.M. (2012) Developmental trajectories in adolescents and adults with autism: the case of daily living skills. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 51(6): 622-31. doi: 10.1016/j.jaac.2012.03.001
Stokes, M.A., Kaur, A.(2005). High-functioning autism and sexuality: a parental perspective. Autism, 9(3): 266-89. doi:10.1177/1362361305053258
Whelton, B . (2015). Exploring Friendships, Puberty and Relationships: A Programme to Help Children and Young People on the Autism Spectrum to Cope with the Challenges of Adolescence, Tizard Learning Disability Review, 20(2): 103-104.
Wohlfahrt-Veje, C., Mouritsen, A., Hagen, CP., Tinggaard, J., Mieritz, MG., Boas, M., Petersen, JH., Skakkebæk, NE., & Main, KM. (2016). Pubertal Onset in Boys and Girls Is Influenced by Pubertal Timing of Both Parents. J Clin Endocrinol Metab. 101(7): 2667-74. doi: 10.1210/jc.2016-1073
Worbel,M.(2003). Taking Care of Myself: A Hygiene, Puberty and Personal Curriculum for Young People with Autism. Future Horizons
Yoo, H.(2012). Aggressive and Challenging Behaviors Tool Kit. New York State Institute for Basic Research Autism Speaks Family Services Community Grant recipient
Yoon phaikdoi, T., Lim, C.X., Goh,T.j., & Sung, M.(2011). Prevalence of behavioural and emotional problems in children with high – functioning autism spectrum disorder. Aust N Z J Psychiatry.45(5): 370-5. doi: 10.3109/00048674.2010.534071.
Zakirova, L.M., & Shafigullina,L.A.(2016). Features Parental Attitudes to Adolescents with Disabilities. International Electronic Journal of Mathematics Education, 11(6):1663-1679 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 482 |