تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,724 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,824,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,664,737 |
اثربخشی آموزش مدیریتزمان بر پیامدهای تحصیلی و رفتاری دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی شهرستان تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 58، شهریور 1399، صفحه 26-43 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه عباسی* 1؛ اسکندر فتحی آذر2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریتزمان بر پیامدهای تحصیلی (عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی) و رفتاری (رفتار اجتماعی) دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی شهرستان تبریز اجرا گردید. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی نواحی پنجگانهی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 94-1393، تشکیل میدادند. دو کلاس 30 نفرهی پایهی ششم ابتدایی از بین کلاسهای پایهی ششم ابتدایی ناحیهی 3 تبریز به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون محقق ساختهی پیشرفت تحصیلی، فرم اصلاحشدهی پرسشنامهی رضایتمندی تحصیلی دنیسون و الماسری (2012)، پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینگز (1999) و بخشی از پرسشنامهی خودسنجی نوجوان (جهت سنجش رفتارهای اجتماعی دانشآموزان) بودند. برنامهی آموزش مدیریتزمان در جلسات 50 دقیقهای و به صورت دو جلسه در هر هفته برای دانشآموزان گروه آزمایش به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ برنامهای را دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد آموزش مدیریتزمان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و رفتار اجتماعی دانشآموزان داشته ولی این آموزش بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تاثیر معناداری نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریتزمان؛ پیامدهای تحصیلی؛ پیامدهای رفتاری؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
منابع
احمدی، ساره (1388). بررسی رابطهی هوش عاطفی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
احمدی، ساره و شیخ الاسلامی، راضیه (1390). بررسی رابطه هوش عاطفی و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری رضایت از تحصیل. مجلهی مطالعات روانشناسی تربیتی، 13، 21-1.
ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه و عبدلی، روحاله (1390). ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 39-32.
اصغر، مینایی (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، 1(19)، 558-529.
امیدوار، هدایت (1392). تعیین اثربخشی راهبردهای مدیریتزمان بر سلامت روانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 2(3/22-6)، 23-6.
امین، هادی (1388). بررسی رابطهی مهارتهای اجتماعی، عزتنفس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر داراب درسال تحصیلی 87-86. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
تریسی، برایان (1389). مدیریتزمان: از لحظههایتان بیشترین بهره را بگیرید. ترجمهی مهدی افشار. تاریخ چاپ اصلی 1944. تهران: انتشارات قاصدک صبا.
تریسی، برایان (1391). قدرت زمان. ترجمهی مریم کاویانی. قم: انتشارات فراگفت.
تمناییفر، محمدرضا و قاسمی، المیرا (1396). تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریتزمان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 244-223.
جناآبادی، حسین؛ ناستیزایی، ناصر و جلالزایی، سمیه (1395). تاثیر آموزش مدیریتزمان بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. نشریه آموزش پرستاری، 5(1)، 22-12.
حیدری، مریم (1384). رابطه رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 1، 86-75.
درتاج، اکرم؛ لسانی، مهدی و رستمینسب، عباسعلی (1392). تاثیر آموزش مهارتهای مدیریتزمان بر خودکارآمدی دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 21، 56-43.
دلاور، زهرا و کریمی، فریبا (1394). تاثیر آموزش مدیریتزمان بر خودراهبری در یادگیری دانشآموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه. پژوهش در برنامهریزی درسی، 47، 167-158.
زمانی، اصغر و پورآتشی، مهتاب (1396). رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی. روانشناسی مدرسه، 4(24)، 44-25.
سلطانی، سیدامیر هوشنگ (1391). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان های خمینی شهر در سال تحصیلی 91-90. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران.
سماوی، سید عبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه درگیری تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
سهرابی، زهره؛ قوتی، فاطمه؛ میرحسینی، فخرالسادات و حسینی، فاطمه (1395). بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت تحصیلی و مدیریت با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علوم پزشکی رازی، 23(150)، 45-35.
طیموریفرد، عیناله و فولادچنگ، محبوبه (1391). نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، (2)4، 135-118.
علاقه بند، علی (1383). جامعهشناسی آموزش و پرورش. ویرایش پنجم. تهران: نشر روان.
فتاحی، شیدا (1389). تاثیر آموزش مهارت مدیریت و برنامهریزی زمان (مهارت خودتنظیمی) بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی در درس علوم پایهی سوم راهنمایی. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند.
قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و بابایی، کریم (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریتزمان بر اهمال کاری دانشآموزان. فصلنامهی روشها و مدلهای روان شناختی، 4(15)، 101-91.
میرحیدری، سیدعلی و نیستانی، محمدرضا (1394). رابطه بین خودکارآمدی و رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-92. پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(20)، 60-51.
نادینلویی، کریم (1391). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریتزمان براهمالکاری، خودکارآمدی و مدیریتزمان تحصیلی. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
وفوری، جواد (1396). تاثیر آموزش مهارتهای مطالعه (روش برنامهریزی و مدیریتزمان و روش تمرکز و حافظه) بر میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان ایرانی ساکن کشور تاجیکستان. مجله روانشناسی مدرسه، 6(2)، 163-146.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ عرفانی، نصراله و الفتی، ناهید (1392). تاثیر آموزش مدیریتزمان بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه همدان. مجلهی علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(1)، 77-70.
Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
Adams, G.A. & Jex, S.M. (1999). Relationships between time management, control, work-family conilict and strain. Journal of Occupational Health Psychology, 1, 72-77.
Al-Zoubi, M. (2016). The Effect of the Time Management Art on Academic Achievement among High School Students in Jordan. Journal of Education and Practice, 7(5), 158-167.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of Mental Health. San Diego: Academic Press, 1998).
Behnam, B., Jenani, S. & Ahangari, S. (2014). The effect of time-management training on test-anxiety and self-efficacy of Iranian intermediate EFL learners. Iranian Journal of Language Teaching Research, 2(1), 45-61.
Bond, M. & Feather, N. (1988). Some correlates of structure and purpose in the use of time. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 321-329.
Britton, B.K. & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
Burt, C.D.B. & Kemp, S. (1994). Construction of activity duration and time management potential. Applied Cognitive Psychology, 8, 155-168.
Carolyn, M., Gerard, J.F. & Richard, D.R. (2012). Strategies for success in education: time management is more important for part-time than full-time community college students. Learning and Individual Differences Journal, 22(5), 618-623.
Chemers, M.M., Hu, L. & Garcia, B.F. (2001). Academic self-efficacy and first-year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93, 55-64.
Claessens, B. (2004). Perceived control of time: time management and personal effectiveness at work. Eindhoven: Technische Universiteit Eindhoven.
Dalli, M. (2014). The university students’ time management skills in terms of their academic life satisfaction and academic achievement levels. Educational Research and Reviews, 9(20), 1090-1096.
Davis, M.A. (2000). Time and the nursing home assistant: relations among time management, perceived control over time and work-related outcomes. Paper presented at the academy of management, Toronto, Canada.
Deary, I.J., Whiteman, M.C., Starr, J.M., Whalley, L.J. & Fox, H.C. (2004). The Impact of Childhood Intelligence on Later Life. Journal of Personality and Social Psychology, 86(1), 130-147.
Demaris, M.C. & Kritsomis, W.A. (2008). The classroom exploring its Effects on student persistence and satisfaction. Focus on Colleges, Universities and School. 2(1), 1-9.
Dennison, S. & El-Masri, M.M. (2012). Development and psychometric assessment of the undergraduate nursing Student academic satisfaction scale (UNSASS). The Journal of Nursing Measurement, 20(2), 75-89.
Eilam, B. & Aharon, I. (2003). Students' planning in the process of self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 28, 304-334.
Flores, A. (2007). Attribution style, self- efficacy, and stress as predictors of academic success and academic satisfaction in college students. A dissertation submitted to the faculty of the University of Utah for the degree of Doctor, Utah.
Galyon, C.E., Blondin, C.A., Yaw, J.S., Nalls, M.L. & Williams, R.L. (2012). Relationship of academic self-efficacy to class participation and exam performance. Social Psychology of Education, 15, 233-249.
Ghamari, M., Barmas, H. & Biglari (2013). Effectiveness of time management strategies training in students’ anxiety and academic performance. International Journal of Psychology and Behavioral Research, 2(3), 152-160.
Goudas, M., Kolovelonis, A. & Dermitzaki, I. (2010). The effect of different goals self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Jounal of learning and Instruction, 10, 1-10.
Griffiths, R.F. (2003). Time management in telework and other autonomous work environments. Dissertation Abstract International: Section B: The sciences and engineering, 64, 5B.
Hamzah, A., Lucky, E. & Joarder, M. (2014). Time management, external motivation, and students’ academic performance: evidence from a Malaysian public university. Asian Social Science, 10(13), 55-63.
Hassan, M.M. (2002). Academic satisfaction and approaches to learning among United Arab Emirates university students. Social Behaviors and Personality. 30, (5), 443-452.
Hellsten, L. (2012). Time Management. T. Stoilov (Ed.). InTech, Available from: http:// www.intechopen.com/books/timemanagement/what-do-we-know-bout-timemanagement-a-review-of-the-literature-and-a-psychometriccritique-of-inst.
Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
Indreica, E., Cazan, A. & Truta, C. (2011). Effects of learning styles and time management on academic achievement. Social and Behavioral Sciences, 30, 1096 – 1102.
Jamshidi K., Mohammadi B., Mohammadi Z., Karimi Parviz M., Poursaberi R., & Mohammadi M. (2017). Academic Satisfaction Level and Academic Achievement among Students at Kermanshah University of Medical Sciences: Academic Year 2015-2016. Res Dev Med Educ. 2017;6(2):72-79. doi: 10.15171/rdme.2017.016.
Jex, J.M., & Elacqua, T.C. (1999). Time management as a moderator of relations between stressors and employee strain. Work & Stress, 13, 182-191.
Kader, F. A. H. A., & Eissa, M. A. (2015). The Effectiveness of Time Management Strategies Instruction on Students' Academic Time Management and Academic Self Efficacy. Online Submission, 4(1), 43-50.
Kaufman-Scarborough, C. & Lindquist, J.D. (1999). Time management and polychronicity: comparisons, contrasts, and insights for the workplace. Journal of Managerial Psychology, 14, 288-312.
Khan, M. (2013). Academic self-efficacy, coping, and academic performance in college. International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities, 5, Art. 4.
Kostelnik, M., Gregory, K., Soderman, A. & Whiren, A. (2015). Guiding children’s social development and learning, 8th Edition. Thomson Delmar Learning.
Lay, C. H. & Schouwenburg, H.C. (1993). Trait procrastination, time management, and academic behavior. Journal of Social Behavior and Personality, 8, 647-662.
Lent, R. W., Singley, D., Sheu, H. B., Schmidt, J. A., & Schmidt, L. C. (2007). Relation of social-cognitive factors to academic satisfaction in engineering students. Journal of Career Assessment, 15(1), 87-97.
Macan, T.H. (1994). Time Management: Test of a process model. Journal of Applied Psychology, 79, 381-391.
McCann, C., Fogarty, G. & Roberts, R. (2012). Strategies for success in education: Time management is more important for part-time than full-time students. Learning and Individual Differences, 22(5), 618-623.
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.
Misra, R. & McKean, M. (2000). College students’ academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
Molaee, Z., Asadzadeh, H., & Dortaj, F. (2014). Parallel Programming: A Model for Time Management, Improving the Academic Achievement. Social and Behavioral Sciences, 112, 333-341.
Morgan, V. & Jinks, J. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 145–149.
Nadinloyi, K.B., Hajloo, N., Garamaleki, N.S. & Sadeghi, H. (2013). The study efficacy of time management training on increase academic time management of students. Social and Behavioral Sciences, 84, 134-138.
Naser Naeemi, H., Dastouri, R., Hoseyni Nasab, D. & Bayrami, M. (2014). Efficiency of time management strategies tnstruction on students’ self-efficacy. Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 40(5), 408-417.
Nzewi, H.N., Chiekezie, O.M. & Ikon, M.A. (2013). Time management and academic performance of postgraduate students in Nigerian universities. Review of Public Administration & Management, 1(2).180-192.
Pajares, F. (2002). Self-Efficacy Beliefs in Academic Contexts: An Outline. Retrieved November 07, 2014 from http://des.emory.edu/mfp/efftalk.html.
Pehlivan, A. (2013). The effect of time management skills of students taking a financial accounting course on their course grades and grade point average. International Journal of Business and Social Science, 4(5), 196-203.
Razali, S. N. A. M., Rusiman, M. S., Gan, W. S., & Arbin, N. (2018, April). The Impact of Time Management on Students’ Academic Achievement. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 995, No. 1, p. 012042). IOP Publishing.
Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological bulletin, 138(2), 353.
Robbins, S.B., Lauver, K., Le, H., Davis, D., Langley, R., & Carlstrom, A. (2004). Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychological Bulletin, 130, 261-288.
Rogel, I.R. (2012). Academic behavior and performance of third year students of General Emilio Aguinaldo national high school, division of Cavite. A thesis presented to the course specialists of the school of the distance education Open University system Polytechnic University, Philippines.
Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. Chapter in A. Wigfield & J. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation. San Diego: Academic Press.
Schunk, D.H. & Zimmerman, B.J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychology, 32, 195-208.
Sevari, K., & Kandy, M. (2011). Time management skills impact on self-efficacy and academic performance. Journal of American Science, 7(12), 720-726.
Smith-Terry, K. (2002). The effects of online time management practices on self-regulated learning academic self-efficacy. Dissertation of Curriculum & Instruction, Virginia University.
Strongman, K.T. & Burt, C. D. B. (2000). Taking breaks from work: an exploratory inquiry. Journal of Psychology, 134, 229-242.
Terry, K.P., & Doolittle, P.E. (2008). Fostering self-efficacy through time management in an online learning environment. Journal of Interactive Online Learning, 7(3), 195-207.
Xu, J. (2010). Predicting homework time management at the secondary school level: a multilevel analysis. Learning and Individual Differences, 20(1), 34-39.
Youn, Y., & Kim, O. (2007). University students' time management: affecting variables and correlations with life satisfaction-focusing on the students at Korea national Open University. Journal of Korean Home Management Association, 25(6), 70-75.
Zimmerman, B. J. (1998). Academic studying and the development of personal skill: a self-regulatory perspective. Educational Psychology, 33(2/3), 73-86.33(2/3), 73-86. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 497 |