تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,819,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,661,453 |
واکاوی نگرش دلوز درباره هستی انسان و نسبت آن با مخاطب در هنر تعاملی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 34، اردیبهشت 1400، صفحه 83-99 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.40279.2586 | ||
نویسندگان | ||
پریا چوبک1؛ محمد اکوان* 2؛ محمدرضا شریف زاده3؛ زهرا رهبرنیا4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران | ||
4دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
گفتمان هنرهای خلاق تعاملی، سبب تغییر رویکرد مفهوم مخاطب هنری از نظارهگری بیکنش و منفعل به آفرینندهای تعاملگر و پویا بوده است که از منظر فلسفۀ پستمدرن نگاهی قابل تأمل به انسان، بشمار میآید. افادات ژیل دلوز به فلسفه، از جسمانیترین رویکردها به حیات انسان است که با نکتهپردازیهای خلاقانۀ وی میتواند ابزار تحلیلی کارآمدی برای بررسی نقش و شناخت واکنشهای انسانی بشمار رود. اصطلاحاتی از قبیل صیرورت، ریزوم و بدن بدون اندام در شناخت رفتارهای انسانی که از سوی دلوز مطرح شده میتوانند در تحلیل رفتارهای مخاطب بکار روند. در این مقاله به این پرسشها پرداختهایم که آیا هنر تعاملی میتواند ترجمان هنری صیرورت باشد و اینکه انتخابهای پیشروی مخاطب چگونه با تعاریف بدن بدون اندام و ریزوم مرتبط میشوند. در شیوۀ پژوهش، اطلاعات مورد نیاز از منابع کتابخانهای و دیجیتال استخراج و سپس با به کارگیری این مستندات، جایگاه مخاطب به روش تحلیلی- توصیفی با رویکرد دلوزی تشریح شدهاند. در نهایت به این نتیجه نزدیک شدهایم که بنابر تعریف بدن بدون اندام، مخاطب هنر تعاملی با مجموعهای از بالقوگیهای منحصر به فرد روبهرو است که انتخاب از میان آنها، روند شکلگیری اثر هنری را به شیوهای بیقاعده و ریزومگونه هدایت میکند که این اثر در طی مسیر و در لحظه به ظهور میرسد و همواره میان قوه و فعلیت قرار دارد و در نهایت این تعریف با عبارت فلسفی صیرورت از دیدگاه دلوز، همسان است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ بدن بدون اندام؛ ریزوم؛ ژیل دلوز؛ صیرورت؛ مخاطب؛ هنر خلاق؛ هنر تعاملی | ||
مراجع | ||
- Ardalani, Hossein (1396) Post-Structural Gilles Deleuz` Philosophy of Art an Interpretation of Francis Bacon`s Paintings, Hamedan: Islamic Azad University of Hamedan. (in Persian) - Ambrose, D. (2009) Deleuze: Philosophy and The Materiality of Painting, Ed. Constantin V. Boundas, London: Continum. - Badiou, Alain; Zizek, S. (1393) Philosophie und Aktualitat, Trans. Jalil Mahmoudi, Tehran: Naghsh Va Negar. (in Persian) - Cohen, Bruce J. (1385) Ischaums outline of theory and problems of introduction to sociology, Trans. Mohsen Salasy, Tehran: Toutia. (in Persian) - Colebrook, Claire (1387) Gilles Deleuze, Trans. Reza Sirvan, First Edition, Tehran: Entesharat-e Roshd-e Amouzesh. (in Persian) - Deleuze, G.; Guattari, F. (2005) “A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia”, Trans. B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota. (in Persian) - Deleuze, G. (1994) What Is Philosophy? Trans. Hugh Tomlinson and Graham Burchell, Columbia University Press. - Deleuze, G.; Guattari, F .(1393) What is Philosophy? Trans. MohammadReza Akhoundzadeh, Tehran: Nashr-e Ney. (in Persian) - Deleuze, G.; Guattari, F. (1390A) Pourparlers, Trans. Pouya Rofouei, Tehran: Entesharat e Roshd e Amouzesh. (in Persian) - Deleuze, G.; Guattari, F .(1390B) Nietzeche, Trans. Parviz Homayounpour, Tehran: Nashr-e Ghatreh. (in Persian) - Derrida, Jacques (1987) The Truth in Painting, Trans Geoff Bennington, Lan McLeod: The University of Chicago Press. - Due, Reidar (1396) Deleuze, Trans. Fariborz Majidi, Tehran: Entesharat-e Elmi Farhangi. (in Persian) - Fernandez, Maria (2006) “Life-like’: Historicizing Process and Responsiveness in Digital Art”, The Art of Art History, 468-478, United State, Oxford University Press Inc, New York. - Hardt, Michael (1393) Gilles Deleuze: an apprenticeship in philosophy, Trans. Reza Najafzadeh, Second Edition, Tehran: Nashr-e Ney. (in Persian) - Hardt, M. Deleuze, G. (1391) History`s Names but not Father`s Name, (4 Seminars and 4 meetings), Trans. Zahra Oxiri and Peyman Gholami, Tehran: Rokhdaad-e No. (in Persian) - Hershman, Lynn (1993) “Touch-Sensitivity and Other Forms of Subversion: Interactive Artwork”, Leonardo, Vol. 26, No. 5, Art and Social Consciousness Special Issue, pp. 431-436. - Lash, Scott (1383) “Sociology of Postmodernism”, Trans. Hassan Chavoshian, Tehran: Nashr e Markaz. (in Persian) - McIver Lopes, D. (2010) A Philosophy of Computer Art. London & New York: Routledge. - Mc Mahon, Melissa (1997) “Beauty (Machining Repetition in the Age of Art)”, Canadian Riview of Comparative Literature XXIV(3) and reprinted in A Shock to Thought: Expression after Deleuze and Guattari, Brian Massumi(ed). Canada: Routledge. - Popper, Frank (2006) From technological to virtual art. MIT Press. - Poxon J. (2001) “Embodied Anti-Theology (The Body without Organs and the Judgment of God)”, in M, Bryden. Deleuze and Religion. (42-50). Canada: Routledge. - Raminnia, Maryam (1393) “Rouikarde Rhizomatic va Derakhty: Do Shiveye Motefavet dar Afarinesh va Khaneshe Adaby”, Adab Pazhouhy Magazin, Vol. 9, No. 32, pp. 31-61(in Persian) - Rush, Michael (1389) New media in late 20th-century art, Trans. Bita Roshany, Tehran: Nashr e Nazar. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,089 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |