تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,318 |
تعداد مقالات | 16,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,789,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,471,166 |
تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و بررسی اثربخشی آن بر آشفتگی روانشناختی دانش آموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه پیش کنکوری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 58، شهریور 1399، صفحه 1-10 اصل مقاله (727.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهیلا ایمان پرور1؛ محمد نریمانی* 2؛ سمیه تکلوی3؛ تورج هاشمی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ؛گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. | ||
3گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
4گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران؛ استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. | ||
چکیده | ||
< p>هدف این پژوهش تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه وتعیین اثر بخشی آن بر آشفتگی روانشناختی دانش آموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه در حال آمادگی برای کنکور بود. در راستای این هدف از روش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد.ازجامعه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-96 با استفاده از روش دردسترس،تعداد 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس ۴۲ سوالی لویندا (DASS) استفاده شد. برای تهیه بسته روانی- آموزشی مبتنی بر مدرسه، از روش تحلیل اسنادی با تمرکز بر مطالعات پیشین استفاده شد. پس از تهیه بسته آموزشی ، طی 8 جلسه مداخلات آموزشی در گروه آزمایش به مرحله اجرا گذارده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد،مداخله روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه در کاهش آشفتگی روانشناختی دانش آموزان پشت کنکور اثر بخش است.این یافته تلویحات عملی برای مداخلات تربیتی در موقعیت های آموزشی داشته که به تفصیل مورد بحث واقع شده است بنابراین توصیه می شود مشاوران مدارس از آن در مدارس استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ کنکور؛ اضطراب؛ افسردگی؛ استرس | ||
مراجع | ||
منابع
ابوالقاسمی، عباس ونریمانی محمد. (1385). آزمون های روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
آزادی، سارا و آزاد، حسین. (1390). بررسی رابطه حمایت اجتماعی، تابآوری و سلامت ورانی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاههای شهر ایلام. مجله علمی-پژوهشی طب جانباز، 3 (12): 58-48.
آسایش، علی؛ حیات بخش؛ سحر؛ کبینی مقدم، سلیمان و شفیعی، صغری. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت استرس گروهی بر کاهش افسردگی و اضطراب دانش آموزان دارای اضطراب امتحان شهرستان بندرانزلی. اولین همایش ملی علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و امنیت اجتماعی. تبریز.
چینی فروشان، مسعود؛ نشاط دوست، حمیدطاهر و عابدی، محمدرضا. (1395). اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوع شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6 (23): 148-133.
حقبین، فاطمه. (1395). پیشبینی نشاط ذهنی براساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
خسروجردی، سمیه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کرج. کنفرانس سراسری پژوهش های نوین در روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
ربیعی، لیلا؛ اسلامی، احمدعلی؛ مسعودی، رضا و سلحشوری، آرش. (1391). ارزیابی اثربخشی برنامه جرات ورزی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دبیرستانی. تحقیقات نظام سلامت، 5، 54-45.
رسا، اله. (1393). اثر آموزش شکوفایی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
گلرخ کلوزی، زهرا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی. آموزش پژوهی، 5 (4): 96-86.
لیهی، رابرت. (1388). تکنیک های شناخت درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی، ترجمه دکتر حسن حمید پور و دکتر زهرا اندوز. تهران: نشر ارجمند.
محمدزاده، مهدی. (1395). اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر تنظیم شناختی هیجان و میزان تابآوری در بین زنان زندانی شهرستان ماکو. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز.
مروتی اردکانی، عبدالرضا و افلاکی فرد، حسین. (1395). تاثیر مشاوره ی راه حل مدار بر پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانش آموزان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2 (7): 134-123.
مومنی، خدامراد؛ جلیلی، زهرا؛ محسنی، رجاء؛ کرمی، جهانگیر؛ سعیدی؛ مژگان و احمدی، سیدمجتبی. (1394). اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش علایم اضطراب نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی. مجله تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4 (2): 121-112.
نریمانی، محمد؛ حسن زاده، شهناز و ابوالقاسمی، عباس. (1391). اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. مجله ر وانشناسی مدرسه، 1 (3): 101-117.
Alzahem, A. M., Van der Molen, H. T., De Boer, B. J. (2015). Effectiveness of a Dental Students Stress Management Program, Health Professions Education, 1: 34–42.
Antoni, M. H., Ironson, G., Schneiderman, N. (2007). Cognitive-behavioral stress management for individuals living with HIV: Facilitator guide. 1st ed. Oxford, NY: Oxford University Press.
Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior therapy. Basics and Beyond. New York. Gilford press.
Fabio, A. D., Saklofske, D. H. (2018). The contributions of personality and emotional intelligence to resiliency. Personality and Individual Differences, 123: 140-144.
Fulya, O. A., Safak, U. S. & Ayce, Y. Ç. (2009). The effects of students’ problem solving skills on their understanding of chemical rate and their achievement on this issue. Social and Behavioral Sciences, 1: 2678–2684.
Hall, D. K., Pearson, J. (2003). Resilience-giving children the skills to bounce back. Voices for Children. 1-10.
Hallowell, E. M., & Ratey, J. (2005). Delivered from Distraction: Getting the Most out of Life with Attention Deficit Disorder. Ballentine Books. ISBN 0-345-44231-8.
Jamshidifar, Z., Salehi Moghadam, N., Mohammadizadeh, S. (2014). Effectiveness of Group Training of Stress Inoculation in Reducing Perceived Stress. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159: 430 – 432.
Kirmizi, F. S., Saygib, C., Yurdakalc, I. H. (2015). Determine The Relationship Between The Disposition of Critical Thinking and The Perception About Problem Solving Skills. Social and Behavioral Sciences, 191: 657 – 661.
Koeser, L., Dobbin, A., Ross, S., McCrone, P. (2014). Economic evaluation of audio based resilience training for depression in primary care. Journal of Affective Disorders, 149 (1-3): 307-312.
Meichenbaum, D. (1974). stress inoculation training: a preventative and treatment approach. Chapter to appear in P.M Lehrer R.L woolfolk & w.s sime,Guiford press.
Peng, L., Li, M., Zuo, X., Miao, Y., Chen, L., & Yu, Y. (2014). Application of the Pennsylvania resilience training program on medical students. Personality and Individual Differences, 61-62: 47-51.
Tol, W.A., Song, S., & Jordans, M. J. D. (2013). Annual Research Review: Resilience and mental health in children and adolescents living in areas of armed conflict . a systematic review of findings in low- and middle-income countries, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 11: 1-16.
Werner-Seidler, A., Perry, Y., Calear, A. L., Newby, J., Christensen, H. (2017). School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 51: 30–47. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,017 |