تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,346 |
عوامل موثر بر تمایل به پرداخت نرخ افزوده بالقوّه مصرف کنندگان برای محصولات غذایی سالم (مطالعه موردی: کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی) | ||
دانش کشاورزی وتولید پایدار | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 3، آبان 1390، صفحه 105-117 اصل مقاله (934.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم حقجو* ؛ باباله حیاتی؛ رسول محمدرضایی؛ اسماعیل پیشبهار3؛ قادر دشتی | ||
دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
افزایش رویکرد بشر به نهادههای غیرطبیعی و اغلب شیمیایی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، فزونی انواع بیماریها و مشکلات زیستمحیطی را منجر شده است. در چنین شرایطی، ارزش و اهمیت تولید و مصرف محصولات سالم غذایی بیش از پیش مشخص میشود. بنابراین سنجش تمایل به پرداخت مصرفکنندگان برای محصولات غذایی سالم، از اهمیت بالایی در زمینه برنامهریزی تولید و مصرف برخوردار است. در این راستا، هدف تحقیق حاضر شناسائی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت اضافی بالقوّه مصرفکنندگان برای محصولات غذایی سالم نسبت به انواع متداول میباشد. دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایشهای میدانی، با طراحی و تکمیل پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده از 180 پاسخگو از میان کارکنان سازمان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی، در بهار و تابستان سال 1388 جمع آوری شدهاست. به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان از روش ارزشگذاری مشروط و مدل لاجیت ترتیبی که به روش حداکثر راستنمایی برآورد شد، بهره گرفته شدهاست. نتایج توصیفی نشان میدهند که حدود 97 درصد مصرفکنندگان حاضر به پرداخت مبلغی اضافی برای خرید محصولات سالم نسبت به انواع متداول هستند، در حالی که حدود 84 درصد آنها حاضر به پرداخت نرخ افزوده 5 الی 25 درصد برای خرید این محصولات هستند. نتایج حاصل از تخمین مدل حاکی است که عواملی چون درآمد افراد، بعد خانوار، تمایلات حفظ محیطزیست، سطح اطلاع افراد از ویژگیهای محصولات سالم و ریسک مواد غذایی خطرزا اثر مثبت و معنیداری بر تمایل به پرداخت آنها برای محصولات غذایی سالم نسبت به انواع متداول نشان میدهند. همچنین خانم ها تمایل به پرداخت بیشتری داشته و وجود افراد با شرایط خاص در خانواده سبب افزایش معنیدار تمایل به پرداخت نرخ افزوده مصرفکنندگان برای محصولات سالم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشگذاری مشروط؛ تمایل به پرداخت؛ محصولات غذایی سالم؛ مدل لاجیت ترتیبی؛ نرخ افزوده | ||
مراجع | ||
مرکز آمار ایران، 1385. سیمای استان آذربایجانشرقی.
دهقانیان س و فرج زاده ز، 1381. اقتصاد محیط زیست برای غیر اقتصاد دانان (ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
Alizade A, Javanmardi J, Abdollahzade N and Liaghati Z, 2008. Consumers` awareness, demands and preferences for organic vegetables: A survey study in Shiraz, iran. 16th IFOAM Organic World Congress, Modena, Italy, June 16-20.
Boccaletti S and Nardella M, 2000. Consumer willingness to pay for pesticide-free fresh fruit and vegetables in Italy. International Food and Agribusiness Management Review 3: 297-310.
Chrystopher G and Kristallis J, 2005. Consumer willingness to pay for organic food. British Food Journal107:320-34.
Cowan C, Carthy M and Riodan N, 2000. Irish cosumers` willingness to pay for Safe Beef. Journal of Consumer Research 32:146-153.
Cranfield J and Magusson E, 2003. Consumer demand for pesticide-free food produces in Canada: A probit analysis. Canadian Journal of Agricultural Econimics 53:67-81.
Darby K, Marvin, B, Ernst S and Roe B, 2006. Willingness to pay for locally produced foods: A customer intercept study of direct market and grocery store shoppers. Selected Paper prepared for presentation at the American Agricultural Economics Association Annual Meeting. Long Beach, California, July 23-26, 2006.
Ghorbani M, Mahmoudi H and Liaghati H, 2007. Consumers` demands and preferences for organic food, A survey study in Mashhad, Iran. Poster presented at the 3rd QLIF Congress: Improving Sustainability in organic and low input food production system, University of Hohenheim, Germany, March 20-23.
Gil J, Gracia A and Sanchez M, 2000. Market segmentation and willingness to pay for organic produces in Spain. International Food and Agribusiness Management Review, 3: 207-226.
Greene Wh, 2005.Econometric Analysis. Macmillan, New York.
Maddala GS, 1991. Limited Dependent and Qualitative variables in Econometrics. Cambridge University Press, Cambridge.
Lusk J and Hudson D, 2004. Willingness-to-pay estimates and their relevance to agribusiness decision making. Review of Agricultural Economics 26:152-69.
Loureiro M, Jill J and Mccluskey R, 2002. Will consumers pay a premium for eco-labeled apples? Journal of Consumer Affair 36: 203 - 217.
Pearce D and Seccombe T, 2000. Economic valuation and environmental decision-making in Europe. Environmental Science and Technology 34:1419-1425.
Rodriguez E, Lacaze V and Lupin B, 2007. Willingness to pay for organic food in Argentina: Evidence from a consumer survey. Papers prepared for 105th EAAE Seminar. Bologna, Italy.
Roosen J, Fox D, Hennessey A and Shreiber A, 1998. Consumers` valuation of organically grown apples. Journal of Agricultural and Resource Economics 23:367-384.
Underhill Sh and Figueroa E, 1996. Consumer preference for non-conventionally grown produce. Journal of Food Distribution Research 27:56-66.
Wang Q and Sun J, 2003. Consumer preference and demand for organic food: Evidence from a Vermont survey. American Agricultural Economics Association Annual Meeting. July. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,656 |