تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,333,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,095,258 |
آیا تغییری در الگوی دانشگاهی در راه است؟ درنگی فلسفی بر ایدة فلسفی دانشگاه در آینده پساکرونایی جهان | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 31، مرداد 1399، صفحه 279-304 اصل مقاله (930.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.39734.2551 | ||
نویسنده | ||
رضا ماحوزی* | ||
دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. تهران | ||
چکیده | ||
نولیبرالیسم آموزشی در هفت دهة اخیر توانسته به تدریج دیگر الگوهای دانشگاهی را از دور خارج کرده و در دو دهة پایانی قرن بیستم و سه دهة اخیر بهمثابة قدرتمندترین هژمونی آموزشی و پژوهشی جلوهگر شود؛ هژمونیای که در خدمت بازار آزاد سرمایه است و با آموزش و پژوهش آزاد (لیبرال) برنامههای توسعه اقتصادی را پشتیبانی میکند. اما اینک، با شیوع ویروسی کوچک اما قدرتمند، اعتبار این نظام آکادمیک خدشهدار شده است. این نوشتار درصدد است ضمن برشمردن سابقة نظامهای دانشگاهی مسلط در دو سدة اخیر از جمله دانشگاه هومبولتی آلمانی، دانشگاه آموزشمحور انگلیسی، دانشگاه فنی و ملیگرایانة فرانسوی و تشریح چارچوب فکری نولیبرالیسم آموزشی، این پرسش را تحلیل کند که آیا الگوی اخیر میتواند در مقابل نقدهای تند و گستردة مخالفان دوام آورد و اگر نتواند، جایگزین این نظام مسلط جهانی، چه خواهد بود؟ تحلیل نویسنده آن است که استقلال تبیین شده در الگوی کانتی از دانشگاه و ظرفیتهایی که رئالیسم انتقادی پیشپای نولیبرالیسم آموزشی میگذارد و همچنان دقت این نظام در استفاده از نقدهای منتقدان برای اصلاح و بازسازی خود، میتواند به بقاء این نظام کمک کند و این نظام بهنحوی منعطف، سبک خود را تغییر دهد. با اینحال باید منتظر تحولات بعدی جهان در نتیجه تبعات شیوع ویروس کرونا ماند. | ||
کلیدواژهها | ||
نولیبرالیسم؛ دانشگاه هومبولتی؛ دانشگاه فرانسوی؛ دانشگاه انگلیسی؛ کرونا ویروس | ||
مراجع | ||
- Bashirieh, Hosein (1997) “History of Political thought in 20 century: Narcissism thoughts”, Ney published. - Chomsky, Avram Noam (2020) “Corona Virus and Neoliberalism", trans. By Noorizadeh - Davies, William, et al. (2017) “Liberalism in Neoliberal Times: Dimensions, Contradictions, Limits”, MIT Press. - Derrida, Jacques (2016) “Mochlos; or, The Conflict of the Faculties”, trans. By Seeyed Amir e Kooshehi and Mohammad reza Sadafi, in Idea of University, edited by Meysam Sefidkhosh, Hekmat Published. - Fallon, Daniel (1980) “The German University”, Boulder: Colorado associated University Press,12. - Fichte (1979) “Addresses to the German Nation”, trans. by R. F. Jones and G. H. Turnbull, Westport: Greenwood press. - Gonzalez, Ana Marta (2011) “Kant’s Philosophy of Education: Between Relational and Systemic Approaches”, Journal of Philosophy of Education, vol.45, No.3. - Hofstetter, Michael J. (2016) “the Romantic Idea of a University”, trans. by Seyyed Mohammadali Mashayekhi, in Idea of University, edited by Meysam Sefidkhosh, Hekmat Published. - https://www.britannica.com/topic/education/Colonialism-and-its-consequences - Jaspers, Karl (2016) “Idea of University”, trans. by Mehdi Parsa and Mehrdad Parsa, Qoqnoos published. - Kant, I. (1979) “the Conflict of the Faculties”, translation and introduction by Mary J. Gregor, New York press. - Ker, Kelark (2010) “The Uses of University”, trans. by Seyyed Mostafa Hadadi and Ali Golmohammadi, Institute for Cultural and Social Studies published. - Kwiek, Marek (2010) “Classical German idea; Reconstructed university or nationalization of modern institutions”, trans. by Mostafa Haddadi, in University and globalization, Institute for Cultural and Social Studies published. - Kwiek, Marek (2010) “German University and German Politic: Heidegger”, in University and Globalization, trans. by Mohammad mehdi Khosravani, Institute for Cultural and Social Studies published. - Lewis, Harry R (2016) “Critical view to Harvard University”, trand. By Morteza Mardiha, Institute for Cultural and Social Studies published. - Mahoozi, Reza (2018) “From national University to a University for dialogue”, in Question of Iranian University, edited by Jabbar Rahmani, Institute for Cultural and Social Studies published. - Newman (2016) “the Idea of a University”, trans. by Erfan Badkoobrh, in Idea of University, edited by Meysam Sefidkhosh, Hekmat Published. - Schelling, F.W.G. (1981) On University Studies, trans. by E.S. Morgan. Athens: Ohio University Press. - Schelling, F.W. G. (2016) “Absolute Idea of Science”, trans. by Abbas e Jang and Amir e Ragheb and Abasaleh e Taghizadeh e Tabari, in Babel magazine, no.2, autumn. - Webster, Charles (1976) “Changing Perspectives in the History of Education”, Oxford Review of Education 2, no.3: 201–213. - Weil, Patrick (2008) “How to Be French: Nationality in the Making since 1789”, trans. by Catherine Potter. Durham, NC: Duke University Press. - Wilder, Gary (2005) “The French Imperial Nation-State: Negritude and Colonial Humanism between the Two World Wars”, Chicago: University of Chicago Press. - Wittrock, Bjorn (2017) “the Modern University in its Context”, trans. by Arya Matin, Institute for Cultural and Social Studies published. - Zizek, Slavoj (2020) “The decision that Corona Virus imposed on us; Communism of the world and the West or the law of the forest”, trans. By Saleh Najafi, in e book Corona Virus and Philosophers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,713 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |