تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,721,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,388,770 |
بررسی عادتهای حل مسأله در برنامهنویسان کامپیوتری: مطالعهی موردی در شرکتهای ایرانی | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقاله 28، دوره 50، شماره 2 - شماره پیاپی 92، مرداد 1399، صفحه 833-844 اصل مقاله (886.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا کریمی* | ||
گروه علوم کامپیوتر - دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
برنامهنویسان در نحوهی کدنویسی با هم فرق دارند. بررسی عادتهای برنامهنویسان در کدنویسی هم به انتخاب برنامهنویسان مناسب و هم به آموزش آنها کمک میکند و در نتیجه باعث بهتر شدن برنامههای کامپیوتری میشود. این مسأله یعنی بررسی عادتهای برنامهنویسان در کدنویسی، در خارج از ایران و معمولاً بین برنامهنویسان دانشجو بررسی شده است. ولی بنا بر دانش ما تا کنون در ایران مطالعه نشده است. به منظور پر کردن این شکاف و فراهم آوردن دانش بومی در این زمینه، در پژوهش حاضر با تمرکز بر عادتهای مربوط به استفاده از روشهای حل مسأله یعنی بالا-به-پایین، پایین-به-بالا، اول-سطح و اول-عمق، پرسشنامهای بین 52 برنامهنویس ایرانی که در حوزهی توسعهی سیستمهای نرمافزاری شاغل بودند؛ توزیع شد و علاوهبر میزان استفاده از روشهای مختلف حل مسأله، تفاوتهای فردی برنامهنویسان نیز از طریق آن اندازهگیری شد. سپس دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آماری تحلیل شد. نتایج بهدستآمده، این موضوع را تأیید میکند که برنامهنویسان ایرانی نیز بعضی از روشهای حل مسأله را به روشهای دیگر ترجیح میدهند و سن، جنسیت، تجربهی برنامهنویسی و شخصیت برنامهنویس از عوامل مؤثر بر میزان استفاده از روشهای حل مسأله در برنامهنویسی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهندسی نرمافزار تجربی؛ عادتها در برنامهنویسی؛ روشهای حل مسأله؛ برنامهنویسان ایرانی؛ تحلیل آماری | ||
مراجع | ||
[1] Z. Karimi, A. Baraani-Dastjerdi, N. Ghassem-Aghaee, and S. Wagner, “Links between the personalities, styles and performance in computer programming,” Journal of Systems and Software, vol. 111, pp. 228-241, 2016. [2] A. Cox and M. Fisher, “Programming style: influences, factors, and elements,” in Second Int. Conf. Advances in Computer-Human Interactions, 2009, pp. 82-89. [3] I. Vessey, “Expertise in debugging computer programs: a process analysis,” International Journal of Man-Machine Studies, vol. 23, no. 5, pp.459-494, 1985. [4] A.V. Mayrhauser and A.M. Vans, “Hypothesis-driven understanding process during corrective maintenance of large scale software” in 1997 Proc. Int. Conf. Software Maintenance, 1997, pp. 12-20. [5] M. Fisher, A. Cox, and L. Zhao, “Using sex differences to link spatial cognition and program comprehension,” in 22nd IEEE Int. Conf. Software Maintenance, 2006, pp. 289-298. [6] A.J. Ko and B. Uttl, “Individual differences in program comprehension strategies in unfamiliar programming systems,” in 11th IEEE Int.Workshop on Program Comprehension, 2003, pp. 175-184. [7] J.P. Ostberg, S. Wagner and E. Weilemann, “Does personality influence the usage of static analysis tools? an explorative experiment,” in Proc. 9th International Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering, 2016, pp. 75-81. [8] R. Malhotra, Empirical Research in Software Engineering Concepts, Analysis, and Applications, CRC Press, 2015. [9] N.M. Webb, P. Ender, and S. Lewis, “Problem solving strategies and group process in small groups learning computer programming,” American Education Research Journal; vol. 23, no.2, pp.243-261, 1986. [10] D.J. Hall, C.G. Cegielski, and J.N. Wade, “Theoretical value belief, cognitive ability, and personality as predictors of student performance in object‐oriented programming environments,” Decision Sciences Journal of Innovative Education, vol. 4, no. 2 pp. 237-257, 2006. [11] سعاد شریفاتزاده و محمدعلی زارع چاهوکی، «یادگیری انتقالی با روش تلفیقی از انتقال نمونه و نمایش ویژگی برای پیشبینی نقص بینپروژهای نرمافزار»، مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز، دوره 48، شماره 1، صفحات 112-101، بهار 1397. [12] عاتکه گشوارپور و عطااله عباسی، «بررسی تفاوتهای پاسخ به تحریکات تصویری دارای بار احساسی در زنان و مردان با استفاده از آزمون آماری ویلکاکسون»، مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز، دوره 47، شماره 2، صفحات 695-687، تابستان 1396. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 955 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |