تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,911 |
بررسی عددی تاثیر ایجاد جریان چرخشی درون نازل و افزایش فشار تزریق بر روی کاویتاسیون و خصوصیات افشانه سوخت دیزل | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 18، دوره 51، شماره 3 - شماره پیاپی 96، آبان 1400، صفحه 155-164 اصل مقاله (2.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.10929 | ||
نویسندگان | ||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ رضا فیروزی2 | ||
1استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله بهبررسی تاثیر تغییر هندسه و ایجاد جریان چرخشی درون نازل انژکتور و افزایش فشار تزریق بر شدت کاویتاسیون و مشخصات افشانه حاصل با استفاده از نرمافزار Fire پرداخته شده است. بدین منظور پس از شبیهسازی انژکتور با سوراخ نازل استوانهای و مخروطی همگرا و اعتبارسنجی نتایج عددی با نتایج تجربی موجود، از خان درون سوراخ نازل مخروطی همگرا و همچنین فشارهای تزریق متفاوت استفاده شده است. نتایج عددی نشان میدهند که استفاده از خان منجر به افزایش زاویه مخروطی افشانه و کاهش طول نفوذ و قطر متوسط ذرات میگردد. همچنین افزایش فشار تزریق منجر به افزایش طول نفوذ افشانه و کاهش زاویه مخروطی افشانه و قطر متوسط ذرات میشود. بهمنظور محاسبه مقادیر زاویه مخروطی افشانه از نرمافزار MATLAB استفاده شده است. افزایش طول نفوذ افشانه در این حالت، احتمال آنکه پاشش سوخت به پیستون و یا دیوارههای سیلندر برخورد کند و در نتیجه آن مقدار هیدروکربن نسوخته افزایش و بازده موتور کاهش یابد، را افزایش میدهد. بنابراین مشخصات افشانه سوخت از طریق تغییر هندسه نازل و فشار تزریق میتوانند کنترل شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نازل انژکتور؛ جریان چرخشی؛ افزایش فشار تزریق؛ کاویتاسیون؛ زاویه مخروطی افشانه | ||
مراجع | ||
[1] Echouchene F., Belmabrouk H. and Le P. L., Numerical Simulation of Wall Roughness Effects in Cavitating Flow. Int J Heat Fluid Flow, Vol. 32, No.1, pp. 1068-1075, 2011. [2] Zuo Y. S., Guo X. L, Chuan C., Yu S. Y. and [3] مهدی م. و سالاری م.، بررسی عددی تاثیر فاصله سوزن و شکل نشیمنگاه بر پدیده کاویتاسیون درون نازل انژکتور. مجله سوخت و احتراق، د. 8، ش. 2، ص 55-70، 1394. [4] خسروی س. و انصاری م.، بررسی اثر پارامترهای مختلف بر طول شکست اولیه جریان خروجی از نازل. مجله مهندسی مکانیک مدرس، د. 12، ش. 2، ص 125-133، 1391. [5] Mohammadi H., Jabbarzadeh P., Jabbarzadeh M., Shrevani-Tabar M. T., Numerical investigation on the hydrodynamics of the internal flow and spray behavior of diesel fuel in a conical nozzle orifice with the spiral rifling like guides. Fuel, Vol. 196, No. 5, pp. 419-430, 2017. [6] Battistoni M., Grimaldi C.M., Numerical analysis of injector flow and spray characteristics from diesel injectors using fossil and biodiesel fuels. Applied Energy, Vol. 97, pp. 656-666, 2012. [7] سهرابی ش. ، زندی ا. و شمس م.، بررسی عددی حفرهزایی در افشانه تزریق دیزل با استفاده از شبیهسازی دوسیالی. مجله تحقیقات موتور، د. 2، ش. 34، ص 41-49، 1393. [8] Shervani-Tabar M. T., Parsa S. and Ghorbani M., Numerical study on the effect of the cavitation phenomenon on the characteristics of fuel spray. Mathematical and Computer Modelling, Vol. 56, No. 5, pp. 105-117, 2012. [9] Jia M., Xie M. and Liu H., Numerical Simulation of Cavitation in the Conical spray Nozzle for Diesel Premixed Charge Compression Ignition Engines. Fuel, Vol. 90, pp. 2652-2661, 2011. [10] حاجی علی محمدی ا. ، فلاحی د. و میرسلیم س. م.، مطالعه عددی تاثیر استفاده از ریزسوراخها برای انژکتور موتور دیزل سواری روی خصوصیات افشانه سوخت. مجله سوخت و احتراق، د. 8، ش. 2، ص 85-101، 1394. [11] Fujimoto H., Mishikori T., Tsumakoto T. and Senda J., Modeling of atomization and vaporization process in flash boiling spray. In 6th International Conference on liquid atomization and spray systems, Rouen, France, 1994. [12] Avl List GmbH. AVL Fire v. 2013, CFD solver, Eulerian multiphase. ICE physics & chemistry, 2013. [13] Avl List GmbH. AVL Fire v. 2013, CFD solver, [14] اکبری ن. و عزیزی س.، بررسی عددی پدیده کاویتاسیون در انژکتور روی رفتار اسپری سوخت دیزل. مجله مهندسی مکانیک مدرس، د. 18، ش. 3، ص 189-196، 1397. [15] Perry R.H. and Green D.W., Perry's chemical engineer's handbook. McGraw-Hill, New York, 1997. [16] Stumpp G., Ricco M., Common rail – An attractive fuel injection system for passenger car DI diesel engines. SAE International, Paper No.960870, 1996. [17] Postrioti L., Grimaldi C.N., Ceccobello M., Gioia D.R., Diesel common rail injection system behavior with different fuels. SAE Technical, paper 2004-01-0029, 2004. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |