تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,083 |
کالیکلس در برابر سقراط یا زندگی کنشگرانه سیاستمدار و زندگی نگرورزانه فیلسوف | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 15، شماره 34، اردیبهشت 1400، صفحه 345-362 اصل مقاله (1.93 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.39182.2534 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا محبوبی آرانی* | ||
استادیار فلسفه، ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
افلاطون در هیچیک از آثارش بجز گرگیاس عنان سخن را به منتقد گستاخ و رک و راستی همچون کالیکلس نمیسپارد که چنین با اقتدار فلسفه نگرورزانه را به باد نقد بگیرد و چالشی ژرف در برابر زندگی فلسفی سقراطی بگذارد. چنین چالشی در واقع چیز جدیدی در قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد نبود و نقل قولهای متعدد کالیکلس از نمایشنامه مفقود آنتیوپه اوریپیدس حاکی از آگاهی افلاطون از اهمیت و عمومیت این مباحثه در جریان است. مقاله کنونی در صدد است تا با بررسی مباحثه زثوس و آمفیون در آنتیوپه و گفتار آغازین کالیکلس در گرگیاس، به ماهیت پیچیده ارتباط میان این دو مباحثه که به لحاظ زمانی و سبک نوشتاری باهمدیگر تفاوت دارند بپردازد. نتیجهای که نویسنده در این مقاله میگیرد این است که دین افلاطون به آنتیوپه اوریپیدس چیزی بیش از صرف نقل لفظ به لفظ برخی عبارات آن نمایشنامه است. نویسنده بر خلاف این نظر که افلاطون در شخصیت کالیکلس، اعم از اینکه این شخصیت وجود تاریخی داشته باشد و یا صرفاً ابداع ادبی افلاطون باشد، پارهای از وجود خودش را میدید که در غیاب هدایت سقراط شخصیت واقعی افلاطون را میساخت، معتقد است میتوان نشانههایی از این برداشت را هم یافت که کالیکلس در واقع نمودگار مقاومت افلاطون در مواجهه با آن زندگی ایدهآل و فلسفی گوشهگیرانه و به دور از سیاست و اجتماع سقراطی است. به همین دلیل نیز افلاطون تلاش میکند تا به مصالحهای از آن دست که اورپیدس میان زثوس و آمفیون برقرار میسازد، یعنی مصالحهای میان دو حد از افراط و تفریط، دست یابد | ||
کلیدواژهها | ||
زندگی نگرورزانه؛ زندگی کنشگرانه؛ فلسفه؛ سیاست و اجتماع؛ دولت_شهر | ||
مراجع | ||
- Aristotle (1393) Targhib be Falsafeh va Parehai az Athar e Gomshodei e Digar, trans. Mojtaba Derayati and Hamidreza Mahboobi Arani, Tehran University Press. (in Persian) - Aristotle (1981) Politics, trans. T. A. Sinclair, Penguin Classics; Revised edition. - Chutire, W. K. C. (1975) A History of Greek Philosophy, Volume IV: Plato, The Man and His Dialogues: Earlier Period, Cambridge University Press. - Dodds, E. R. (1959) Plato: Gorgias (text, intro., commentary), Oxford: Oxford University Press. - Foroughi, Ali Mohammad (1383) Seire Hekmat dar Europe be Hamrah e Hekmat e Socrates and Plato, Hermes. (in Persian) - Hegel, Georg Wilhelm (1955) Lectures on the History of Philosophy: Volume One, trans. E. S. Haldane, Routledge & Kegan Paul. - http://www.perseus.tufts.edu This site also includes the valuable Online Liddell-Scott-Jones Greek-English Lexicon. - Jaeger, Werner (1945) Paideia, the Ideals of Greek Culture, trans. Gilbert Highet, Oxford University Press. - Mahboobi Arani, Hamidreza (1397) “Nikbakhti va Andarnegari e Sorate Ziba dar Mihmani (Hamgosaresh) e Plato,” Journal of History of Philosophy, No. 34. (in Persian) - Nightingale, Andrea Wilson (1992) “Plato's 'Gorgias' and Euripides' 'Antiope': A Study in Generic Transformation,” Classical Antiquity, Vol. 11, No. 1. pp. 121-141. - Nightingale, Andrea Wilson (2004) Spectacles of Truth in Classical Greek Philosophy: Theoria in its Cultural Context, Cambridge University Press. - Plato (1997) Complete Works, edited with Introduction and Notes: John M. Cooper, Hackett Publishing. - Plato (1998) "Gorgias" and "Phaedrus": Rhetoric, Philosophy, and Politics, trans. James H. Nichols JR, Cornell University Press. - Will, Julianna K. (2015) Euripides’ Antiope and the Theban Trilogy, A thesis submitted to the Graduate Program in Classics in conformity with the requirements for the Degree of Master of Arts, Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |