تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,770 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,820 |
آیا اختلال نقص توجه/بیش فعالی، دارای سه نمود است؟ SCT: زیرگروه دیگری از اختلال نقص توجه/بیش فعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 57، خرداد 1399، صفحه 19-33 اصل مقاله (373.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نعیمه ماشینچی عباسی* | ||
دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز. -پژوهشگر فرادکتری، دانشگاه تبریز. | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه/بیشفعالی در حال حاضر، بعنوان یک اختلال عصبتحولی درنظر گرفته میشود. این اختلال، با سطوح شدید و نامناسب با سن بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری مشخص میشود که حداقل دو زمینه زندگی برای بیش از 6 ماه وجود دارند. تا به امروز، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تشخیصی را که در حال حاضر اختلال نقص توجه/بیشفعالی (ADHD) نامیده میشود، مبتنی بر نمود فنوتیپی علائم بیتوجهی و بیشفعالی/تکانشگری به زیرگروههایی تقسیم نموده است، به نحوی که جدیدترین ویراست یعنی DSM-5 از نمودهای بیتوجه (ADHD-I)، بیشفعال/تکانشگر (ADHD-H) و ترکیبی (ADHD-C) نام میبرد. به نظر میرسد که این مقولهها، به درستی، اکثریت کودکان با تشخیص ADHDH را فنوتیپ میکنند. با این حال، کودکانی وجود دارند که عمدتاً مشکلات توجهی را نشان میدهند، اما از نظر کیفی با افراد مبتلا به ADHD-I متفاوتند. در حالیکه این کودکان ممکن است چند نشانۀ بیتوجهی ADHD را نشان دهند، آنها را میتوان به بهترین شکل بواسطۀ خیالپردازی افراطیشان، گیجی،خوابآلودگی و تفکر یا رفتار کند مشخص نمود. اصطلاح بینظمی شناختی (SCT) برای توصیف این دسته از کودکان ابداع شد. هرچند، اقدامات اولیه در تعریف فنوتیپ SCT حاکی از آن است که کودکان حائز SCT ، شامل زیرمجموعۀ کودکان با ADHD-I هستند که میزان (نرخ) بالایی از بیتوجهی، اما علائم کمی از بیشفعالی- تکانشگری را نشان میدهند، اما پژوهشها بطور متقاعدکننده از این فرض حمایت نکرده و مورد تأئید قرار ندادهاند بلکه، پژوهش به تمرکز بر SCT بعنوان دستهای از علائم متمایز از حوزۀ نشانههای ADHD تغییر یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ADHD؛ Sluggish Cognitive Tempo (SCT)؛ ADHD-I | ||
مراجع | ||
Albrecht, B., Uebel-von Sandersleben, H.,Gevensleben, H., & Rothenberger, A. (2015). Pathophysiology of ADHD and associated problems-starting points for NF interventions? Frontiers in Human Neuroscience, 9, 1-14.
doi: 10.3389/fnhum.2015.00359
Baumeister, A.A., Henderson, K., Pow, J.L., & Advokat, C. (2012). The early history of the neuroscience of attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the History of the Neurosciences, 21(3), 263-279.
Barkley, R.A. (2014b). Concentration Deficit Disorder (Sluggish Cognitive Tempo). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment (4th edition). New York: Guilford Press.
Fassbender, C., Krafft, C.E., & Schweitzer, J.B. (2015). Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control. NeuroImage: Clinical 8, 390-397.
Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nicl.2015.05.007
Garner, A.A., Marceaux, J.C., Mrug, S., Patterson, C., & Hodgens, B. (2010). Dimensions and correlates of attention deficit/hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo. J. Abnorm. Child Psychol, 38 (8), 1097-1107. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1007/s10802-010-9436-820644992.
Garner, A.A., Peugh, J., Becker, S.P., Kingery, K.M., Tamm, L., Vaughn, A.J., Ciesielski, H., Simon, J.O., Loren, R.E., & Epstein, J.N. (2014). Does sluggish cognitive tempo fit within a bi-factor model of ADHD? J. Atten. Disord, Advance online publication.
doi:10.1177/1087054714539995
Mueller, A.K., Tucha, L., Koerts, J., Groen, Y., Lange, K.W., & Tucha, O. (2014). Sluggish cognitive tempo and its neurocognitive, social and emotive correlates: a systematic review of the current literature. Journal of Molecular Psychiatry,2 (5),1-13.
Penny, A.M.,Waschbusch, D.A., Klein, R.M., Corkum, P., & Eskes, G. (2009). Developing a measure of sluggish cognitive tempo for children: content validity, factor structure, and reliability. Psychol. Assess, 21 (3), 380-389.
Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1037/a001660019719349.
Reeves, C.B., Palmer, S., Gross, A.M., Simonian, S.J., Taylor, L., Willingham, E., & Mulhern, R.K. (2007). Brief report: Sluggish cognitive tempo among pediatric survivors of acute lymphoblastic leukemia. J Pediatr Psychol, 32(9), 1050-1054.
doi:10.1093/jpepsy/jsm063.
Skirbekk, B., Hansen, B.H., Oerbeck, B., & Kristensen, H. (2011). The relationship between sluggish cognitive tempo, subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder, and anxiety disorders. J Abnorm Child Psychol, 39(4), 513-525.
doi:10.1007/s10802-011-9488-4.
Wåhlstedt, C., & Bohlin, G. (2010). DSM-IV-defined inattention and sluggish cognitive tempo: Independent and interactive relations to neuropsychological factors and comorbidity. Child Neuropsychol, 16(4), 350-365.
doi:10.1080/09297041003671176. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 906 |