تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,933 |
برنامهریزی راهبردی توسعه یکپارچه حملونقل منطقهای (مطالعه موردی استان کرمان) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 13، دوره 24، شماره 73، آبان 1399، صفحه 277-303 اصل مقاله (976.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2020.10849 | ||
نویسندگان | ||
صابر محمدپور* 1؛ نادر زالی2؛ سارا امیری3 | ||
1استادیار گروه شهرسازی دانشکده معماری و هنر- دانشگاه گیلان(نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان | ||
3کارشناسی ارشد گروه شهرسازی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
برنامهریزی راهبردی شامل استراتژیها و اهدافی است که به منظور مدیریت، نگهداری و تأمین مالی سیستم حملونقل به روشهایی خلاقانه و پایدار عمل میکند. هدف برنامه راهبردی ترویج سیستم حملونقل متوازن و متعادلی است که انتخابهایی پایدار را ارائه میدهد. از طرفی هم این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حملونقل را به سمت پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی سوق دهد، ضروری میسازد و یکی از این رویکردها یکپارچهسازی حملونقل است. استان کرمان به دلیل عدم برنامهریزی مناسب در بخش حملونقل، به جایگاه واقعی خویش دست نیافته است. در این میان نیاز به ایجاد یک ظرفیت برنامهریزی راهبردی مناسب و تغییر سبک برنامهریزی موجود وجود دارد. پژوهش حاضر از جهت هدف، تحقیقی کاربردی است که در جهت برنامهریزی راهبردی توسعه یکپارچه حملونقل منطقهای در استان کرمان میکوشد. همچنین ازنظر ماهیت و روش اکتشافی- توصیفی- تجویزی است. جهت دستیابی به اطلاعات عمدتاً از طریق مراجعه به متون موجود، کتب درسی، اسناد و مدارک و مقالات خواهد بود و از روش اسنادی استفاده شده است. همچنین در ادامه برای تکمیل اطلاعات از روشهای میدانی همچون استفاده از پرسشنامه و از روش مصاحبه استفاده شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظر کارشناسان از طریق مدل دلفی(Delphi) و تکنیک سوات (SWOT) تعدادی راهبرد جهت بهبود شرایط فعلی یکپارچگی حملونقل منطقه داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی راهبردی؛ حملونقل یکپارچه؛ حملونقل منطقهای؛ SWOT؛ کرمان | ||
مراجع | ||
- امین رعایای جزه، مرضیه؛ دشتی موخر، سمانه و نجفی بابا نظر، پوریا، (۱۳۹۴)، مدیریت راهبردی حملونقل عمومی در راستای توسعه پایدار شهری کلانشهر تهران، کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین در مهندسی عمران، معماری، محیطزیست و مدیریت شهری، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا، صفحات 13-1. - بختیاری، پیمان، استادی جعفری، مهدی، کرمرودی، محمود و حبیبیان، میقات، (1388)، جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در نظریه حملونقل پایدار مسافر، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال چهارم، شماره 12، صفحات 96-77. - ترکان، اکبر، شهبازی، میثم، (1389)، بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای حملونقل جادهای، مسائل و راهکارها، فصلنامه راهبرد، شماره 57، صص 276-245. - سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان، (1395)، «طرح آمایش استان کرمان». - سلطانی، علی و فلاح منشادی، افروز، (1392)، یکپارچهسازی سیستم حملونقل راهکاری در جهت دستیابی به حملونقل پایدار مطالعه موردی؛ کلانشهر شیراز، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات شهری، شماره پنجم، صفحات 60-47. - شریفزادگان، محمدحسین، مؤمنی، مصطفی، (1391)، برنامهریزی راهبردی توسعهی یکپارچه و پایدار منطقه قزوین مبتنی بر تحلیل عرصههای مرتبط تصمیمگیری، فصلنامه آمایش محیط، شماره 26، صفحات 64-39. - شمش یوسفی، احمدرضا، (1393)، توسعه منطقهای استان گیلان از طریق یکپارچهسازی شبکه حملونقل منطقهای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی تهران. - شهرداری کرمان، درباره شهر، http://www.kermancity.kr.ir. - فلاح منشادی، الهام و روحی، امیر، (1394)، مقدمهای بر الزامات و راهکارهای دستیابی به حملونقل یکپارچه شهری در تهران، معاونت مطالعات و برنامهریزی امور زیرساخت و طرح جامع، گزارش شماره 294. - فلاح منشادی، الهام، روحی، امیر و فلاح منشادی، افروز، (1393)، تحلیل و بررسی اقدامات لازم برای اجرایی شدن حملونقل یکپارچه شهری در کلانشهرها؛ نمونه موردی: شهر تهران، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، شماره بیستم، ص 98-83. - barrella, e.m. (2012),” strategic planning for a sustainable transportation system: a swot-based framework for assessment and implementation guidance for transportation agencies”, dr. Thesis on civil and environmental engineering, aristotle university of thessalonica, greece. - Booz (2011), “Integrating Australia’s Transport Systems”, Sydney. - Filip, N. & Popa, C. (2014), “The Role of Transport in Economic Development”, Published in: “Mircea cel Batran” Naval Academy Scientific Bulletin, Vol. XVII, No. 2 (December 2014): pp. 25-26. - May, AD. & Roberts, M. (1995), "The design of integrated transport strategies", Journal of Transport Policy, Vol. 2, No. 2, Pages 97-105. - Potter, S. & Skinner, M. (2000), "On transport integration: a contribution to better understanding", Journal of Futures, Vol.32, Pages 275-282. - Preston, J. (2012), “Integration for Seamless Transport”, University of Southampton, United Kingdom, International Transport Forum. - Queensland Department of Transport, (1997), “Integrated Regional Transport Plan”. - Schwan, T, Dijist, M, and Dieliman, F (2004), “Policies for Urban Form and their Impact on Travel: The Netherlands Experience”, Urban Studies Journal, Vol. 41, no. 3, Pages 579-603. - Sgouridis, S.P. (2005),” Integrating Regional Strategic Transportation Planning and Supply Chain Management: Along the Path to Sustainability”, MSc. Thesis on Submitted to the Engineering Systems Division, Massachusetts Institute of Technolo. - Tatsumi, Yasuo. (1998),”Regional Strategic Transportation Planning System in the Osaka/Kobe/Kyoto Metropolitan Area in Japan”, MSc. Thesis on Civil Engineering University of Kyoto, Kyoto, Japan. - Western Australian Planning Commission, (2012), “Guidelines for preparation of integrated transport plans”, Pages 39-67. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 536 |