تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,284,010 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,042,848 |
استفاده از پمپ خنککن الکتریکی در موتورهای احتراق داخلی؛ رویکردی جدید به منظور کاهش زمان دورۀ گرم شدن اولیۀ موتور | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 17، دوره 51، شماره 2 - شماره پیاپی 95، مرداد 1400، صفحه 149-158 اصل مقاله (652.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.10470 | ||
نویسندگان | ||
علی قاسمیان* 1؛ پژمان کورانی2 | ||
1استادیار، آزمایشگاه تحقیقاتی شارهها و سازههای خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، آزمایشگاه تحقیقاتی شارهها و سازههای خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از جنبههای مهم در انتقال گرمای موتورهای احتراق داخلی، دوره گذرای گرم شدن اولیه آن میباشد. اهمیت گرمایش موتور به خصوص از نظر تولید آلایندهها در این دوره همواره موردتوجه محققان قرارگرفته است. در این پژوهش استفاده از مفهوم پمپ خنککن الکتریکی در مدار خنک کاری به عنوان یک راهحل برای کاهش زمان گرمایش موتور موردمطالعه و بررسی قرار میگیرد. در مطالعه پیش رو، ابتدا عملکرد ترمودینامیکی یک موتور احتراق داخلی در نرمافزار GT-SUITE شبیهسازی شده و سپس با مدار خنک کاری شبیهسازی شده در همین نرمافزار کوپل میگردد. پس از مقایسه برخی از نتایج شبیهسازی با نتایج آزمایشگاهی موتور موردنظر و صحهگذاری، تأثیرات استفاده از پمپ خنککن الکتریکی در رفتار دمایی قطعات مختلف موتور در زمان گرم شدن اولیه موتور موردبررسی قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که در دوره ابتدایی کارکرد موتور میتوان با مدیریت جریان خنککننده ورودی به موتور موجبات گرمایش سریعتر قطعات و درنتیجه کاهش زمان گرمایش را فراهم نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور احتراق داخلی؛ خنک کاری؛ انتقال گرما؛ پمپ خنککن الکتریکی؛ گرم شدن اولیه؛ کاهش زمان گرم شدن | ||
مراجع | ||
[1] Hoon CH., Jung D., Zoran S, Dennis N., Vanderslice J., Bryzik W., Application of Controllable Electric Coolant Pump for Fuel Economy and Cooling Performance Improvement. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 129, No.1, pp. 43–50, 2004. [2] Haghighat A., Roumi S., Madani N., Bahmanpour D. and Olsen M., An intelligent cooling system and control model for improved engine thermal management. Applied Thermal Engineering, Vol. 128, pp. 253–263, 2018. [3] Mohamed E., and Allam E., Effect of Active Cooling Control on Internal Combustion Engine Exhaust Emissions and Instantaneous Performance Enhancement. British Journal of Applied Science & Technology, Vol. 12, No.2, pp. 1–16, 2016. [4] Cortona E., and Onder C., Engine Thermal Management with Electric Cooling Pump. SAE Technical Paper, 2000-01-0965, 2000. [5] Shin Y., Kim S., and Kim M., Use of electromagnetic clutch water pumps in vehicle engine cooling systems to reduce fuel consumption. Energy, vol. 57, pp. 624–631, 2013. [6] Negandhi V., Jung D., and Shutty J., Active Thermal Management with a Dual Mode Coolant Pump. SAE Int. J. Passeng. Cars - Mech. Syst. Vol. 6, No.2, pp. 817-825, 2013. [7] Wang T., and Wagner J., A Smart Engine Cooling System - Experimental Study of Integrated Actuator Transient Behavior. SAE Technical Paper, 2015-01-1604, 2015. [8] Kluger M., and Harris J., Fuel Economy Benefits of Electric and Hydraulic Off Engine Accessories. SAE Technical Paper, 2007-01-0268, 2007. [9] Chastain J., Wagner J., and Eberth J., Advanced Engine Cooling – Components , Testing and Observations. International Federation of Automatic Control, Vol. 43, No.7, pp. 294-299, 2010. [10] Kim K., Choi W., Lee K., and Lee K., Active coolant control strategies in automotive engines. International Journal of Automotive Technology, Vol. 11, No.6, pp. 767–772, 2010. [11] Ribiero E., Electric Water Pump for Engine Cooling. SAE Technical Paper, 2007-01-2785, 2007. [12] Chalgren R., Development and verification of a heavy duty 42/14V electric powertrain cooling system. SAE Technical Paper, 2003-01-3416, 2003. [13] Choi K, Kim K., and Lee K., Investigation of emission characteristics affected by new cooling system in a diesel engine. Journal of Mechanical Science and Technology, Vol. 23, No.7, pp. 1866–1870, 2009. [14] قاسمیان مقدم ع. و جزایری ع.، کاهش مدت زمان دورهی گذرای گرم شدن یک موتور احتراق داخلی از طریق پیش گرمایش اجزای موتور. مجلهی علمی پژوهشی تحقیقات موتور، سال پنجم، ش. 17، ص 15-27، زمستان 1388 [15] Zhou B., Lan X., Xu X. and Liang X., Numerical model and control strategies for the advanced thermal management system of diesel engine. Applied Thermal Engineering, Vol. 82, pp. 368–379, 2015. [16] ferguson C. R., Internal combustion engines applied thermosciences, John Wiley & Sons, New York, 2001. [17] Heywood J. B., Internal combustion engine fundamentals. McGraw-Hill, New York, 1988. [18] Incropera F. P., DeWitt D. P., Bergman T. L., Lavine A. S., Introduction to Heat Transfer, John Wiley & Sons, New York, 2006. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |