تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 15,916 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,193,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,969,948 |
آشکارسازی عیب گردش روغن در یاتاقان لغزشی موتور القایی سهفاز با استفاده از تبدیل هیلبرت - هانگ | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقاله 5، دوره 49، شماره 4 - شماره پیاپی 90، اسفند 1398، صفحه 1483-1494 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا آخوندی؛ منصور اوجاقی* | ||
دانشکده مهندسی - دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
موتورهای القایی نقشی بیبدیل در راهاندازی چرخ صنعت و چرخه تولید ایفا میکنند. بههمیندلیل، هم در زمینه بهبود فرآیند ساخت و تولید و هم در زمینه پایش وضعیت آنها تحقیقات زیادی انجام میشود. این مقاله به یکی از عیوب رایج مربوط به این نوع موتورها، یعنی عیب گردش روغن در یاتاقان لغزشی میپردازد و سعی بر این دارد که برای آشکارسازی عیب مزبور راهکاری مفید و موثر ارائه دهد. برایناساس ابتدا موتور القایی که در یکی از یاتاقانهای خود دچار عیب گردش روغن است، با تعریف تابع فاصله هوایی مناسب و با استفاده از تئوری تابع سیمپیچ اصلاحشده مدلسازی و شبیهسازی میگردد. سپس جریان استاتور در حالتهای سالم و معیوب بهمنظور کشف روشی موثر و غیرتهاجمی برای تشخیص عیب اخذ و ذخیره میشود. سیگنال جریان استاتور با استفاده از ترکیبی از روش تجزیه مود تجربی و تبدیل هیلبرت پردازش شده و سپس شاخصی مناسب جهت آشکارسازی عیب گردش روغن ارائه میگردد. درنهایت کارایی شاخص پیشنهادی با اعمال آن برروی سیگنال جریان استاتور بدستآمده از چند موتور القایی واقعی، مورد ارزیابی قرار گرفته و در عمل به اثبات میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایش وضعیت؛ تئوری تابع سیمپیچ؛ تبدیل هیلبرت-هانگ؛ عیب گردش روغن؛ موتور القایی؛ یاتاقان لغزشی | ||
مراجع | ||
[1] S. Singhal and R. Mistry, “Oil whirl rotor dynamic instability phenomenon-diagnosis and cure in large induction motor,” Proc. of IEEE IAS PCIC, pp. 1-8, Sep. 2009. [2] M. Ojaghi and N. Yazdandoost, “Oil-whirl fault modeling, simulation, and detection in sleeve bearings of squirrel cage induction motors” IEEE Transactions on Energy Conversion, vol. 30, no. 4, December 2015. [3] منصور اوجاقی، ناصر یزدان دوست، « تشخیص عیب گردش روغن در یاتاقان لغزشی موتورالقایی با استفاده از هارمونیکهای توان لحظهای»، مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز، جلد 46، شماره 4، صفحات 7 تا 17، زمستان 1395. [4] M. Ojaghi, and N. Yazdandoost, “Winding function approach to simulate induction motors under sleeve bearing fault,” in Proc. IEEE Int. Conf. Industrial Technology, pp. 158–163, 2014. [5] J. Jung, Y. Park, S. B. Lee, C. Cho, K. Kim, E. Wiedenbrug and M. Teska, “Monitoring journal bearing faults making use of motor current signature analysis for induction motors,” IEEE Industry Applications Magazine, pp. 12-21, Jul./Aug. 2017. [6] S. Osman and W. Wang, “A morphological Hilbert-Huang transform technique for bearing fault detection,” IEEE Trans. Instrum. Meas, vol. 65, no. 11, pp. 2646-2656, Nov. 2016. [7] E. Elbouchikhi, V. Choqueuse, Y. Amirat, M. Benbouzid and S. Turri, “An efficient Hilbert–Huang transform-based bearing faults detection in induction machines,” IEEE Trans. Energy Conversion, vol. 32, no. 2, pp. 401-413, Jun. 2017. [8] A. Verma1, S. Sarangi, M. Kolekar and S. Banerjee, “Oil whip detection using stator current monitoring,” IEEE Symposium on Computers & Informatics, 2012. [9] J. E. Berry, “Oil whirl and whip instabilities – within journal bearing,” https://www.machinerylubrication.com/Read/754/oil-whirl-whip, May 2005. [10] H. A. Toliyat, S. Nandi, S. Choi and H. Meshgin-Kelk, Electric Machines, Modeling, Condition Monitoring and Fault Diagnosis, CRC Press, 2013. [11] N.E. Huang, Z. Shen, S. R. Long, M. C. Wu, H. H. Shih, Q. Zheng, N. Yen, C. C. Tung and H. H. Liu, “The empirical mode decomposition and the Hilbert spectrum for nonlinear and non-stationary time series analysis,” Proc. Roy. Soc. Lond. A, vol. 454, pp. 903-995, 1998. [12] T.-Y. Wu, C.-C. Wang, and Y.-L. Chung, “The bearing fault diagnosis of rotating machinery by using Hilbert–Huang transform,” in Proc. Int. Conf. Electric Inform. Control Eng. (ICEICE), pp. 6238–6241, 2011. [13] C. Li, L. Zhan and L. Shen, “Friction signal denoising using complete ensemble EMD with adaptive noise and mutual information”, Entropy, vol. 17, pp. 5965-5979, 2015. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |