تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,505 |
اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی بر تنیدگی تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 56، اسفند 1398، صفحه 151-167 اصل مقاله (783.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه حسنی1؛ فریبرز درتاج* 2؛ فریبرز باقری3؛ ابوطالب سعادتی شامیر4 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی بر تنیدگی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین 546 دانشآموز دختر مدارس دولتی شهر قم در سال تحصیلی 98-1397، 50 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس سن، جنسیت، پایه، رشته تحصیلی و معدل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه تنیدگی تحصیلی انگ و هوان (2006) را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون تـکمیل کردند. گروه آزمایش 12 جلسه 75 دقیقهای، آموزش مشغولیت تحصیلی را دریافت کرد اما گروه کنترل در انتظار آموزش ماند. دادهها با نرمافزار SPSS و روش آماری کوواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، نمرههای دانشآموزان گروه آزمایشی در پسآزمون تنیدگی تحصیلی پایینتر از گروه کنترل است. بنابراین، آموزش مشغولیت تحصیلی به دانشآموزان باعث کاهش تنیدگی تحصیلی آنها میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشغولیت تحصیلی؛ تنیدگی تحصیلی؛ آموزش | ||
مراجع | ||
منابع
آرامفر، رسول و زینالی، علی (1394). رابطه تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. نشریه آموزش و ارزشیابی، (31)8، 48-37.
شکری، امید؛ کرمی نوری، رضا؛ فراهانی، محمدنقی و مرادی، علیرضا. (1389)0 آزمون ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه استرس تحصیلی. مجله علوم رفتاری، (4)4، 283-277.
Amir, N., & Bomyea, J. (2011). Working memory capacity in generalized social phobia. Journal of Abnormal Psychology, 120(2), 504-509.
Ang, R.P., & Huan, V.S. (2006). Relationship between academic stress and suicidal ideation: Testing for depression as a mediator using multiple regression. Child Psychiatry and Human Development, 37(2), 133-143 Bernier, A., Larose, S., Boivon, M., & Soucy, N. (2004). Attachment state of mind: Implications for adjustment to college. Journal of Adolescent Research, 19, 783-806.
Bjorkman, S.M. (2007). Relationships among academic stress, social support, and internalizing and externalizing behavior in adolescence. Northern Illinois University.
Britt, T.W., Mckibben, E. S., Greene-Shortridge, T.M., Beeco, A., Bodine, A., Calcaterra, J., et al. (2010). Self-engagement as a predictor of performance and emotional reactions to performance outcomes. British Journal of Social Psychology, 49, 237–257.
Craig, G. (2017). The Gold Standard (Official) EFT Tapping Tutorial. Retrieved March 14, From https://www.emofree.com/eft-tutorial/eft-tapping-tutorial.html.
Coy, B., O’Brien, W.H., Tabaczynski, T., Northern, J., & Carels, R. (2011). Associations between evaluation anxiety, cognitive interference, and performance on working memory tasks. Applied Cognitive Psychology, 25, 823-832.
DeJonckheere, M.J. (2016). Illustrating the Contextual Nature of Stress and Resilience among Adolescents in Three Low-Income Communities. A dissertation submitted to the Graduate School of the University of Cincinnati for the degree of Doctor of Philosophy.
Feld, L.D. (2011). Student stress in high-pressure college preparatory schools. Applied Cognitive Psychology, 35, 701-710.
Furrer, C., Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children’s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148–162.
Guajardo Leal, B., Navarro-Corona, C. & Valenzuela González, J. (2019). SystematicMapping Study of Academic Engagement in MOOC. International Review of Researchin Open and Distributed Learning, 20 (2). 114-138.
Hicks, B.M., DiRago, A.C., Iacono, W.G., and McGue, M. (2009). Gene–environment interplay in internalizing disorders: Consistent findings across six environmental risk factors. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(10), 1309-1317.
Kadapatti, M., and Vijayalaxmi, A.H.M. (2012). Stressors of academic stress: A study on preuniversity students. Indian Journal of Scientific Research, 3(1), 171-175.
Kim, Y., Yang, H.Y., Kim, A.J., and Lim, Y. (2013). Academic stress levels were positively associated with sweet food consumption among Korean high-school students. Nutrition, 29(1), 213-218. Li, J. H., Feng, X.L., Mei, S.L., and Yao, D.L. (2007). Investigation of study pressure effects on mental health of junior high school students in Changchun. Medicine Society, 20(2), 56-57. Liu, Y.Y., and Lu, Z. H. (2012). Chinese High School Students' Academic Stress and Depressive Symptoms: Gender and School Climate as Moderators. Stress and Health, 28(4), 340-346.
Manikandan, K. & Neethu, A,T. (2018). Student Engagement in relation to Academic stress and Self-Efficacy. Journal of Behavioral and Social Sciences, 6(1), 2-11.
Maslach, C, Schaufeli, W.B., & Leiter, M.P. (2001). “Job Burnout”. Annual Review of Psychology, 52, 397-422.
Reeve, J., and Tseng, C.-M. (2011). Agency as a Fourth Aspect of Students’ Engagement during Learning Activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267.
Sarid, O., Anson, O., Yaari, A., and Margalith, M. (2004). Academic stress, immunological reaction, and academic performance among students of nursing and physiotherapy. Research in Nursing and Health, 27(5), 370-377. Segerstrom, S.C., and Miller, G.E. (2004). Psychological stress and the human immune system: A meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychological Bulletin, 130(4), 601-630.
Suarez-Orozco, C., Pimentel, A., Martin, M. (2009). The significance of relationships: Academic engagement and achievement among newcomer immigrant youth. The Teachers College Record, 111(3), 712-749. Subramani, C. & Venkatachalam, J. (2019). Parental Expectations and Its Relation to Academic Stress amongSchool Students. Nternational Journal of Research and Analytical Reviews, 6(2), 95-99.
Sun, J.D., Dunne, M. P., Hou, X.-Y., and Xu, A.-Q. (2013). Educational stress among Chinese adolescents: individual, family, school and peer influences. Educational Review, 65(3), 284-302.
Wang, M.-T., Willett, J.B., and Eccles, J.S. (2011). The Assessment of School Engagement: Examining Dimensionality and Measurement Invariance by Gender and Race/Ethnicity. Journal of School Psychology, 49(4), 465-480.
Wells, S. (2016). 100% yes‼the energy of success.release your resistance align your values go for your goals using simple energy techniques (SET). Waterford publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 695 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |